arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۱

بررسي کارشناسي چگونگي وقوع فاجعه غرق شدن اتوبوس دريايي حامل فرهنگيان مشهدي

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حميدرضا ناسخ -بررسي کارشناسي حادثه غرق شدن اتوبوس دريايي حامل تعدادي از فرهنگيان بازنشسته مشهدي پس از گذشت ۵ ماه از وقوع آن آغاز شد.

در اول بهمن ماه سال گذشته بر اثر فاجعه غرق شدن اتوبوس دريايي حامل ۲۲ نفر از فرهنگيان خراسان رضوي در مسير جزيره هرمز به بندرعباس ۱۷نفر جان باختند که ۱۶ تن از آنان مشهدي بودند و يک نفر از آن ها اصفهاني بود. همچنين ۵ نفر که موفق شده بودند خود را به درون آب بيندازند از اين حادثه جان سالم به در بردند.

روز گذشته يکي از کارشناسان دادگستري بندرعباس به مشهد عزيمت کرد و تحقيقات خود را از بازماندگان اين فاجعه درباره چگونگي غرق شدن اتوبوس دريايي و مرگ ۱۷ مسافر آن انجام داد. در اين بررسي ها هر يک از بازماندگان حادثه مذکور در مقابل دوربين کارشناسي چگونگي وقوع حادثه، از جمله تمام شدن بنزين اتوبوس دريايي، امدادرساني غيراصولي کشتي نجات و... را تشريح کردند و اذعان داشتند عامل اصلي مرگ عزيزانشان و مقصر اصلي اين حادثه کشتي نجات اعزامي از طرف سازمان بنادر است، چرا که اين کشتي با ۳ خدمه چند بار به بدنه اتوبوس دريايي کوبيد و موجب شکسته شدن بدنه و غرق شدن اتوبوس شد. آنان همچنين ناخداي اتوبوس دريايي را نيز در اين حادثه مقصر دانستند اما اذعان داشتند که وي نقش بسيار کمي در وقوع اين فاجعه داشت چرا که او فقط بنزين تمام کرده بود و در اين رابطه بايد دقت کافي به عمل مي آورد، ضمن اين که ناخداي اتوبوس دريايي در صورت اطلاع از وضعيت نامناسب جوي دريا نبايد از اسکله خارج مي شد. پس از وقوع اين حادثه، سازمان بنادر استان هرمزگان يک کارشناس را به منظور بررسي علت حادثه تعيين کرد که کارشناس مذکور ميزان قصور افراد و سازمان هاي مرتبط را به شرح ذيل اعلام کرد:ناخدا ۷۵درصد مقصر است، مالک شناور ۵درصد، تعاوني قايق داران اتوبوس هاي دريايي بندرعباس ۱۵درصد و مديريت اسکله هرمز هم ۵ درصد، از آن جا که بازماندگان اين حادثه و خانواده هاي قربانيان همواره پيگير موضوع بودند، بدين منظور ۲ وکيل مشهدي تعيين کردند که از طرف ۴۸ بازمانده و خانواده قربانيان روند قضايي پرونده را پي گيري مي کنند. اين افراد از طريق وکلاي خود به راي کارشناس سازمان بنادر استان هرمزگان اعتراض کردند چرا که معتقدند اين کارشناس از جانب خود سازمان بنادر تعيين شده و نظر کارشناسي خود را براي سازمان متبوعش فرستاده است و بنابراين گزارش کارشناسي او جانبدارانه است.پس از همين گزارش بود که دادگستري بندرعباس به استناد آن فقط براي حاتم عبدا...زاده ناخداي اتوبوس دريايي وثيقه ۸۰۰ ميليوني تعيين کرد. اما پس از اعتراض بازماندگان و خانواده قربانيان حادثه، دادگستري بندرعباس ۳ کارشناس رسمي دادگستري را براي بررسي و اظهارنظر درباره فاجعه تعيين کرد که روز گذشته يکي از کارشناسان که مسئوليت او تحقيق از بازماندگان بود، به مشهد عزيمت کرد و به تحقيق در اين رابطه پرداخت و ۲ کارشناس ديگر قرار است در استان هرمزگان بررسي هاي خود را انجام دهند.
نظرات بینندگان