arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۷ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

برق رایگان برای کشاورزان با خاموشی چاه‌ها در ساعات اوج مصرف

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی از افتتاح ۴۶۲ پروژه آب‌وخاک در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: براساس توافق وزارت جهاد کشاورزی و نیرو، کشاورزانی که روزانه از ساعت ۱۲ تا ۵ بعدازظهر از چاه‌های کشاورزی استفاده نکنند، از پرداخت پول برق معاف خواهند شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی از افتتاح ۴۶۲ پروژه آب‌وخاک در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: براساس توافق وزارت جهاد کشاورزی و نیرو، کشاورزانی که روزانه از ساعت ۱۲ تا ۵ بعدازظهر از چاه‌های کشاورزی استفاده نکنند، از پرداخت پول برق معاف خواهند شد.

« فریبرز عباسی» روز یکشنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با تشریح اهم اقدامات و فعالیت‌های زیربنایی و تولیدی در این بخش، اظهار داشت: طرح «مدیریت مصرف برق کشاورزی» مصوبه اخیر هیات دولت است که دستورالعمل آن به طور مشترک بین دو وزارتخانه نیرو و جهادکشاورزی تدوین شده و چند هفته‌ای است که اجرایی شده و در صورت مدیریت از آسیب کشاورزان جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، این طرح کوتاه‌مدت است و در دوره اوج مصرف برق اجرایی خواهد شد.

تجهیز ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه نوین آبیاری

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون دو میلیون و ۵۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی ادامه داد: در سه دهه گذشته توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از رویکردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی بوده که اهداف آن در اغلب برنامه‌های بالادستی همچون برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه، ارتقای بهره‌وری، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، اقتصاد مقاومتی و تحول دولت مردمی دیده شده است.

اجرای ۵۰ درصد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۱۰ سال گذشته

عباسی بیان کرد: با توجه به تشدید خشکسالی‌ها به طور تقریبی ۵۰ درصد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده است.

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی محدودیت اصلی اجرای طرح را منابع اعتباری دانست و ادامه داد: درصورتی‌که دولت منابع مالی بیشتری به این بخش تخصیص دهد، پتانسیل کشور اجرای حدود ۴۰۰ هزار هکتار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سال وجود دارد.

وی یادآور شد: در سال ۹۹ نزدیک ۱۰۵ هزار هکتار و در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۵ هزار هکتار توسعه سامانه نوین آبیاری داشته‌ایم.

دستورالعمل قانون حفاظت خاک در دست تدوین است

عباسی درباره آیین‌نامه امور خاک گفت: با وجود اینکه قانون حفاظت خاک دو سال پیش به تصویب رسیده است، اما هنوز دستورالعمل مدونی در این خصوص نداریم که اکنون در دست تدوین است.

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: قرار است امسال ۱۵ آیین‌نامه و دستورالعمل تدوین شود و به تصویب مراجع ذی‌صلاح برسد.

وی درباره بحث قاچاق خاک اظهار داشت: هیچ گزارشی در خصوص قاچاق و خروج خاک بخش کشاورزی نداشته‌ایم.

پسته ۵۰ درصد کم آبیاری می‌شود

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت پسته با توجه به خشکسالی‌ها گفت: پسته با ۵۰ درصد کاهش آبیاری روبرو است و به‌اندازه کافی آب دریافت نمی‌کند، زیرا در مناطق کویری مانند کرمان، سمنان، یزد کشت می‌شود که آب به‌اندازه کافی ندارند.

وی با بیان اینکه بخش عمده باغات پسته کشور قدمت بالای ۴۰ سال دارند، افزود: همچنین پسته یکی از محصولات صادراتی و ارزآور کشور است که درآمدزایی خوبی برای بهره‌برداران دارد.

وی ذهنیت مصرف آب زیاد در تولید هندوانه را صحیح ندانست و اظهار داشت: اکنون برای تولید هر هکتار هندوانه ۴۷۰۰ مترمکعب و برای تولید هر هکتار گندم ۵۱۰۰ مترمکعب آب مصرف می‌شود که عملکرد هندوانه در هکتار ۵۰ تن و عملکرد گندم در هکتار ۴ تن است، یعنی تولید هندوانه بین ۱۰ تا ۱۲ برابر بیش از گندم عملکرد دارد.

عباسی اولویت کشت در بخش کشاورزی را دانه‌های روغنی و کالاهای راهبُردی عنوان کرد و گفت: با توجه به منابع آبی اگر کشاورزی برای تولید آب دارد، می‌تواند بعد از کشت گندم یا هر محصول دیگری کشت متناوب داشته باشد.

اجرای طرح‌های نیمه‌تمام اولویت دولت سیزدهم

عباسی با بیان اینکه اولویت دولت برای اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام است، اظهار داشت: چند طرح مهم اما نیمه‌تمام در بخش آب‌وخاک وجود دارد که در صورت تکمیل می‌تواند اثرات بسیار مثبت در افزایش امنیت غذایی، توسعه اقتصادی و رفاه حال کشاورزان داشته باشد.

وی تکمیل احداث شبکه‌های فرعی و زهکشی در شمال و شمال‌غرب کشور را مهم خواند و افزود: از پروژه ۲۲۷ هزار هکتاری حدود ۱۲۷ هزار هکتار به بهره‌برداری رسیده و ۱۰۰ هزار هکتار آن در انتظار تکمیل است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین مرحله دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری استان‌های خوزستان و ایلام نیز به مساحت ۲۵۵ هزار هکتار در حال مطالعه و آغاز اجراست که مرحله اول آن به مساحت ۲۹۵ هزار هکتار قبلاً به بهره‌برداری رسیده است.

وی به لزوم تکمیل زیرساخت‌های آبی استان‌های شمالی کشور برای استفاده از ظرفیت‌های آب سبز اشاره کرد و گفت: بر اساس این طرح قرار است از روان‌آب‌هایی که بدون استفاده به دریای خزر می‌ریزند استفاده بهینه شود که این کار با ایجاد آب‌بندان، انتقال آب با لوله و ایجاد سامانه‌های نوین اجرایی خواهد شد.

عباسی درباره اعتبارات پروژه‌های نیمه‌تمام گفت: اعتبار پروژه‌ها با توجه به نرخ تورم فقط قابل پیش‌بینی است و احتمال دارد در طول اجرای طرح مبلغ تغییر یابد اما برای تکمیل طرح احداث شبکه‌های فرعی شمال و شمال‌غرب کشور به چهار هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

اجرای ۴۵ هزار هکتار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: امسال توسعه سامانه‌های نوین آبیاری بین ۴۰ تا ۴۵ هزار هکتار با توجه به اعتبارات پیش‌بینی شده است، اما همیشه سطح اجرا بیش از برنامه هدف‌گذاری شده است زیرا برخی متقاضیان جلوتر این طرح را اجرا می‌کنند تا در صورت تخصیص اعتبار کارشان به اتمام برسد.

عباسی درباره احیای قنوات محدودیت اصلی را اعتبارات عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۴۰۰ کیلومتر احیا و مرمت قنوات انجام شد که اعتبار ما برای احیا و مرمت قنوات کشور ۴۰۰ میلیارد تومان بود اما بخشی از آن تخصیص داده نشد و همان بخش تخصیصی نیز به‌صورت اوراق سه ساله بوده است که در راندمان کاری و سطح اجرا و عملیات آب و خاکی موثر است.

وی اظهار داشت: امسال ما علاوه بر اعتباری که از منابع عمومی داریم از محل محرومیت‌زدایی اعتبار خوبی در بخش قنوات دیده شده که اگر این اعتبار ابلاغ و تخصیص داده شود اعتبار ما امسال نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت به طوری که امسال اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای احیا و مرمت قنوات و طرح‌های آبخیزداری دیده شده که قرار است با دستور وزیر جهاد کشاورزی ۵۰ درصد آن در بخش احیای قنوات و ۵۰ درصد آن در بخش آبخیزداری استفاده شود.

وی اضافه کرد: بنابراین با توجه به اعتبار پیش‌بینی شده نسبت به سال گذشته به نظر می‌رسد احیا و مرمت قنوات دو برابر سال گذشته اجرایی شود.

افتتاح ۴۶۲ پروژه آب‌وخاک در هفته جهاد کشاورزی

سرپرست امور آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در هفته جهاد کشاورزی امسال، ۴۶۲ پروژه با اعتبار ۳۸۷ میلیارد تومان در سطح ۲۰ هکتار در استان‌های کشور افتتاح می‌شود که برای ۸ هزار و ۳۵۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: کرد. این پروژه‌ها در حوزه‌های سامانه نوین، احیای قنوات، زهکشی، تجهیز نوسازی و انتقال لوله با آب است.

نظرات بینندگان