arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۱

روسیه: از عدم دعوت تهران به ژنو متاسفیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده روسیه در شورای امنیت با تاکید بر لزوم نقش آفرینی ایران در حل مسائل منطقه تاکید کرد: از دعوت نشدن ایران به نشست ژنو (درباره سوریه) متاسف هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، "ویتالی چورکین" در گفتگو با روزنامه الحیات چاپ لندن اظهار داشت: چگونگی دوران انتقالی در سوریه باید از سوی مردم این کشور و مشارکت دولت و مخالفان در روند سیاسی تعیین شود.

وی با ابراز تاسف از دعوت نشدن ایران به نشست ژنو (درباره سوریه) به سبب مخالفت آمریکا گفت: گذشته از مسئله مشارکت ایران در نشست ژنو، باید این کشور در بحث و گفتگوها (در خصوص مسائل منطقه) نقش آفرین باشد.

نماینده روسیه در پاسخ به این سوال که آیا از عدم مشارکت عربستان هم ابراز تاسف می کنید، اظهار داشت: عربستان طرف موثری  است و عدم حضور آنها هم تاسف برانگیز است. البته کشورهای عضو اتحادیه عرب در نشست ژنو حضور خوبی دارند و حضور عراق نیز بسیار مهم است.

چورکین با تاکید بر اینکه نشست ژنو، نشستی کاری در راستای حل بحران سوریه است، افزود: این نشست برای تایید یک طرح از پیش آماده شده برگزار نمی شود، البته بعید نمی دانیم که پیشنهادها و پیوستهایی به آنچه در طرح "کوفی عنان" آمده بود، اضافه شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اقدام شورای امنیت در مرحله پس از برگزاری نشست ژنو وجود دارد، اظهار داشت: هیچ مسئله ای را دور از ذهن نمی دانم.

خاطرنشان می شود نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه روز گذشته اسامی کشورها و سازمانهای دعوت شده به نشست شنبه آتی درباره سوریه را اعلام کرد که در آن نامی از ایران و عربستان به چشم نمی خورد.
نظرات بینندگان