arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۱۱۲
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۰۸ تير ۱۳۹۱

سازمان پدافند غیرعامل: مترو بهتر از منوريل است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ما موضوع ملاحظات پدافند غیرعامل را برای همه حوزه‌ها داریم اما اگر شاخص‌های تهدید دشمن را در نظر بگیریم مونوریل در برابر تهدید آسیب‌پذیر است و اگر بخواهیم مونوریل را با راه حل‌های دیگر ترابری شهری مثل مترو مقایسه کنیم مطمئنا مترو قابلیت‌های بهتری دارد.
 
سردار غلامرضا جلالی به مزیت‌های سیستم حمل و نقل ریلی مترو در برابر مونوریل اشاره کرد و گفت: ظرفیت جابجایی مسافر توسط مترو بین 2.4 تا 4 برابر بیشتر از مونوریل است.
 
وی تصریح کرد: مترو مزاحمت کمتری برای طرح‌های شهری دارد و چون از تجهیزات مدرن برای احداث آن استفاده می‌شود از زیر زمین ظرفیت بسیار خوبی ایجاد می‌کند.
 
به گفته رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در شهری مثل قم که دمای هوای آن بعضا به 50 درجه می‌رسد، 6 متر روی هوا حرکت کردن در فضای پلاستیکی یا شیشه‌ای کار سختی است و خنک کردن این سیستم هم دشوار است.
 
جلالی با بیان اینکه اگر در سیستم حمل و نقل ریلی درست مطالعه شود، از نظر سازمان پدافند غیرعامل، استفاده از مترو بهتر از مونوریل است اظهار کرد: مترو در همه جای دنیا دارای کارکردهای زیادی است که ظرفیتی برای پناهگاه در زمان جنگ، استفاده از فضاهای زیر برای انتقال خطوط مخابرات و آب و برق و... از جمله آن است.
 
وی تصریح کرد: در مطالعه‌ای که انجام داده‌ایم برای ایستگاه مترو 18 کارکرد وجود دارد ولی برای مونوریل فقط یک کارکرد ترابری هوایی وجود دارد که آن هم ظرفیت جابجایی مسافر توسط این طرح کمتر از مترو است.
 
مونوریل در کشورهای دنیا بیشتر کارکرد سیاحتی و گردشگری دارد
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: مونوریل در کشورهای دنیا بیشتر کارکرد سیاحتی و گردشگری دارد، برای اینکه از منظر بالا منظره خوبی به بیننده می‌دهد ولی کارکرد آن نسبت به عنصر مشابهی مثل مترو کمتر است.
 
جلالی به این سئوال که سازوکاری برای مشاوره از سازمان پدافند غیرعامل در زمینه طراحی و اجرای طرح‌های مهم شهری ایجاد شده‌ است گفت: ماده 215 برنامه پنجم توسعه، دستگاه‌ها را مکلف کرده که تمام پروژه‌های جدید باید دارای ملاحظات پدافند غیرعامل باشند.
 
وی در پاسخ به این سئوال که آیا این قانون از سوی دستگاه‌های مجری رعایت می‌شود گفت: از ابتدای امسال که این قانون عملیاتی شده، خیلی از مجریان برای ایجاد زیرساخت‌ها اقدام به کسب اطلاع از مشاور تخصصی می‌کنند و نحوه اجرای کار را کاملا مطالعه می‌کنند.
 
معرفی یک مشاور مادر تخصصی پدافند غیرعامل در هر استان
وی ادامه داد: در سازمان پدافند غیرعامل معاونتی به نام معاونت فنی تعریف شده که سازوکار خوبی در این زمینه پیش بینی کرده است، مثلا ما برای هر استانی یک مشاور مادر تخصصی پدافند غیرعامل معرفی کردیم که پروژه‌های آن استان را از نظر پدافند غیرعامل هدایت، مدیریت و کنترل کند و از نظر فنی نمایندگی ما را در آن حوزه برای تسهیل کار داشته باشد.
 
جلالی تصریح کرد: برای دستگاه‌های کشوری هم مشاور مادر تخصصی پیش بینی کردیم، ضمن اینکه نزدیک به 300 شرکت مهندسی مشاور هم از طرف ما تائید صلاحیت فنی شدند، یعنی مشخص شد که در چه حوزه‌ای می‌توانند کار پدافندی انجام دهند که این افراد به دستگاه های اجرایی معرفی شدند و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از این مشاوران استفاده کنند.
 
با توضیحی که رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و بسیاری از کارشناسان فنی و مهندسی در مورد مزیت‌های استفاده از سیستم حمل و نقل مترو در مقایسه با مونوریل ارائه کرده‌اند و همچنین اظهارات کارشناسانه برخی از اعضای شورای اسلامی شهر قم در خصوص قابل توجیه نبودن طرح مونوریل، این سئوال در ذهن شهروندان به وجود می‌آید که چرا با وجود دلایل کارشناسی، مونوریل جایگزین خط B مترو شده و سئوالات و دغدغه‌های کارشناسان امر بی‌پاسخ مانده است؟
نظرات بینندگان