arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۱۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۱

69 درصد مردان مذهبی معتقدند، زن باید حق طلاق داشته باشد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بر اساس یک بررسی جدید، مردان و زنان عرب شریعت اسلامی را برای ایفای نقشی بزرگتر در قانون کشورهایشان ترجیح می دهند. همچنین، احتمال حمایت مردان مذهبی از حقوق زنان نسبت به مردانی که کمتر به دین  توجه دارند، بیشتر است.

به گزارش شفقنا، مرکز مطالعات اسلامی گالوپ در گزارشی آورده است: اکثر مردان و زنان کشورهایی که با تحول سیاسی رو به رو هستند، خواستار سطحی از نفوذ دین در قانون هستند.

بر اساس این گزارش، کسانی که خواستار عدم وجود شریعت در قانون نیستند، در هر کشوری در اقلیت هستند.

این بررسی که «پس از قیام های عربی: حقوق زنان، دین و بازسازی» نام دارد، نشان می دهد که 44 درصد زنان مصری خواستار آن هستند که شریعت تنها منبع قانون در کشور باشد. این درصد در میان مردان به 50 درصد می رسد.

این نظرسنحی دریافته است که 38 درصد زنان می خواهند که شریعت به عنوان یکی از منابع قانون در مصر باشد.

این درصدها در یمن افزایش می یابد. 68 درصد مردان و 58 درصد زنان خواستار آن هستند که شریعت تنها منبع قانون باشد.

بر اساس این نظرسنجی، 29 درصد مردان و 32 درصد زنان در یمن خواستار آن هستند که شریعت به عنوان یکی از منابع قانون در کشور باشد.

در لیبی، 39 درصد مردان و 32 درصد زنان خواستار آن هستند که شریعت تنها منبع قانون باشد. این در حالی است که 40 درصد مردان و 39 درصد زنان تمایل دارند که شریعت به عنوان یکی از منابع قانون باشد.

این نظرسنجی که بر روی شش کشوری که با تحول سیاسی در سال اخیر مواجه شده، متمرکز بوده است، نشان می دهد که مردان و زنان سوریه و تونس نسبت به دیگر کشورها از نقش شریعت در قانون حمایت نمی کنند.

بر اساس این نظرسنجی، 18 درصد مردان و 15 درصد زنان در سوریه خواستار آن هستند که شریعت تنها منبع قانون باشد. حدود 31 درصد مردان و 34 درصد زنان شریعت را به عنوان یکی از منابع قانون می خواهند.

در تونس، تنها 16 درصد مردان و 18 درصد زنان شریعت را به عنوان تنها منبع قانون می خواهند.

این در حالی است که 66 درصد مردان و 56 درصد زنان خواستار آن هستند که شریعت به عنوان یکی از منابع قانون باشد.

[B]دین و حقوق[/B]

این بررسی همچنین نشان می دهد که احتمال اینکه مردان مذهبی از حقوق زنان دفاع کنند نسبت به مردانی که کمتر مذهبی هستند، بیشتر است.

دالیا مجاهد، مدیر اجرایی مرکز مطالعات اسلامی گالوپ گفت: این پژوهش نشان می دهد که توسعه انسانی و توانمندسازی اقتصادی و آموزشی مهمترین حوزه هایی است که می توانیم در آنها حضور پیدا کنیم تا از حقوق زنان دفاع کنیم.

این بررسی نشان داد که 69 درصد مردان مذهبی معتقدند، زن باید حق طلاق داشته باشد. این در حالی است که 46 درصد مردانی که کمتر مذهبی هستند با این مساله موافقند.

بر اساس این نظرسنجی، هیچ نوع ارتباطی بین میزان مذهبی بودن یک مرد و مقاومت او در برابرحقوق زن وجود ندارد.

پژوهشگران گالوپ همچنین گفتند، هیچ نوع  ارتباطی بین حمایت مردان از شریعت به عنوان تنها منبع قانون و خصومت در برابر حقوق زنان وجود ندارد.

برپایه این پژوهش، عوامل عملگرایانه به جای مذهب موجب حمایت مردان از برابری زنان می شود.

بر اساس این نظرسنجی، هر چه مردان بیشتر موفق و مشغول کار می شوند و آموزش می بینند، بیشتر از حقوق زنان دفاع می کنند.

استدلال ها و مشاجرات برای به حداقل رساندن نقش زنان عرب در زندگی اجتماعی و جامعه، گاهی اوقات در زبان مذهب پنهان می شود.

مردان و زنان عرب باید با یکدیگر همکاری کنند تا از تبدیل مشکلات اقتصادی به محدودیت های مذهبی موجه برای حقوق زنان جلوگیری کنند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
0
4
الانم با این مهریه و قیمت سکه دارن دیگه!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
3
3
در ایران 85 درصد درخواست های طلاق را زنان می دهند حال اگر حق طلاق هم پیدا کنند دیگر هیچ . گرچه همین الآن هم حق طلاق دارند فقط مثل ربا در سیستم بانکی که مثلا نداریم حق طلاق زنان هم مثلا نداریم .
نظرات بینندگان