arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۱ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟

سریال آینه عبرت یک مجموعه تلویزیونی ۵۰ قسمتی به نویسندگی و کارگردانی محسن شاه محمدی بود که طی سال‌های ۶۶ تا ۷۳ تولید و از شبکه یک سیما پخش شد. کارگردانی چند قسمت آن به عهده‌ی علی نقی لو بود. این سریال که به معضل اعتیاد می‌پرداخت، به یکی از محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی زمان خود بدل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سریال آینه عبرت یک مجموعه تلویزیونی ۵۰ قسمتی به نویسندگی و کارگردانی محسن شاه محمدی بود که طی سال های ۶۶ تا ۷۳ تولید و از شبکه یک سیما پخش شد. کارگردانی چند قسمت آن به عهده ی علی نقی‌ لو بود.

این سریال که به معضل اعتیاد می پرداخت، به یکی از محبوب ترین و پربیننده ترین مجموعه های تلویزیونی زمان خود بدل شد.

آینه عبرت از چندین بخش تشکیل شده بود که هر یک از این بخش ها خود چند قسمت بودند و داستان آن ها بر اساس پرونده هایی واقعی بود.

«برگ ریزان» عنوان مشهورترین بخش از این مجموعه تلویزیونی بود که در ۲۰ قسمت پخش شد و شخصیت‌ های معروف آن «علی» و آتقی» بودند.

در خلاصه ی داستان آن آمده است: علی (با بازی محمود دینی) دلبسته ی دختر همکار خود، آتقی (با بازی جواد گلپایگانی) به نام پری (با بازی اعظم کیانلو) است. آتقی مدتی است به خاطر اعتیاد خانه نشین شده و خانواده ی خود را به تباهی کشانده است. پدر علی (با بازی رضا بنفشه خواه) با این ازدواج مخالفت می‌ کند. علی که زیر سلطه ی استبداد پدر است، از پری دست می‌ کشد و با دختر یک حجره دار (با بازی روح الله مفیدی) به نام افسانه (با بازی نیره حسینی) که پدرش برای او درنظر گرفته ازدواج می‌ کند. این ازدواج اما ناموفق از آب درمی آید و سرآغاز دورانی سخت برای آدم‌ های اصلی قصه می شود.


محمود دینی (بازیگر نقش علی)

محمود دینی متولد سال ۱۳۴۲ در شهر بیجار در استان کردستان و دارای مدرک فوق دیپلم نظامی است.

او که در رشته عکاسی و فیلمبرداری در مدرسه عالی تحصیل کرده بود، در زمان جنگ در مناطق درگیر، مستندسازی می کرد.

از سال ۶۰ وارد نیروی انتظامی شد و به درجه ی سرهنگی رسید.

اولین تجربه ی بازیگری او در سال ۶۴ با بازی در چند پلان به عنوان سیاهی لشکر در فیلم «تیغ و ابریشم» ساخته ی مسعود کیمیایی بود.

سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟

پس از آن قرار شد سریالی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در زمینه ی پیشگیری از اعتیاد ساخته شود، طرحی که در نهایت به تولید سریال آینه عبرت انجامید. محمود دینی که آن زمان در ستاد مبارزه با مواد مخدر مشغول کار بود، بر حسب اتفاق بازیگر نقش علی در بخش «برگ ریزان» شد. او یکی از تهیه کنندگان این سریال هم بود.

دینی در مصاحبه ای درباره ی انتخابش برای این نقش گفته: «راستش اوایل قرار بود بازیگر دیگری نقش علی را بازی کند اما به دلایلی از پروژه قهر کرد. من هم گفتم کاری ندارد که دوربین را بگذار اینجا من خودم بازی می‌کنم. خیلی اتفاقی با سه تا پلان، شدم بازیگر. همه هم استقبال کردند. از سال ۶۶ تا ۷۳ چندین عنوان سریال ساختیم که هرکدام از این عنوان‌ها، خودش چند قسمت داشت. در مدت این هفت سال، محمود دینی شد علی آینه عبرت، عکسش روی پوسترها و عکسها رفت و یک جورهایی سوپراستار شده بود.»

او همچنین درباره ی داستان سریال آینه عبرت گفته: «تمام سریال آینه عبرت، پرونده است. پرونده‌ها را در اختیار محسن شاه محمدی قرار می‌دادیم او مثلا ۱۰۰ پرونده را می‌خواند و از چکیده آنها به یک پرونده می‌رسید. اطلاعات اولیه را اداره در اختیار او می‌گذاشت. شاید ۱۰۰ یا ۲۰۰ پرونده را مطالعه می‌کرد تا به یک اطلاعات کلی برسد. بعد با تشخیص خودش و توانایی که در قصه‌پردازی داشت قصه را می‌نوشت. چون هیچ‌کدام از پرونده‌هایی که در اداره مواد مخدر بودند، نمی‌شد رویش دست گذاشت.»


سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟محمود دینی در کنار جواد گلپایگانی بازیگر نقش آتقی

پس از سریال آینه عبرت، در چند فیلم سینمایی هم بازی کرد اما از سال ۷۸ دیگر جلوی دوربین نرفته است.

در سال ۷۴ به همکاری خود با ستاد مبارزه با مواد مخدر پایان داد و مؤسسه هنری یاسین فیلم را تأسیس کرد که حوزه ی فعالیت آن از تولید تیزرهای امحای مواد مخدر به تهیه کنندگی فیلم و سریال رسید.

در دولت محمود احمدی نژاد با مجوز وزارت ارشاد یک شبکه ماهواره ای به نام پرشین تی وی راه اندازی کرد اما پس از سه ماه به دلیل فعالیت کانال های تقلبی پرشین تی وی، مجوز شبکه ماهواره ای او باطل شد. این اتفاق دو و نیم میلیارد تومان بدهی روی دست او گذاشت و باعث ورشکستگی اش شد.

به گفته ی محمود دینی، سال ها است بی هیچ دلیلی ممنوع الکار شده است. او قبلاً چند فیلم با سرمایه گذاری بابک زنجانی ساخته و بدون هیچ مشکلی اکران کرده است.

سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟

بعد از پخش سریال آینه عبرت، به دلیل شباهت چهره ی محمود دینی با شهرام شبپره، خواننده ی لس آنجلسی، شایعاتی درباره ی نسبت خانوادگی او با این خواننده مطرح شد که دینی این موضوع را رد کرده است.

او در اینباره گفته: «یک عده می‌گفتند برادر شهرام شب‌پره‌ام. حالا جالب است رفته بودم توی خود صداوسیما پیش یک آقایی بهم گفتند چرا شناسنامه‌ات را عوض کردی؟ تو فامیل این آقای شب‌پره‌ای. روزنامه‌ها عکس من را کنار او منتشر می‌کردند زیرش می‌نوشتند: “محمود دینی یا شب‌پره؟” شایعات زیادی بود. بعضی‌ها می‌گفتند دینی معتاد است. الان ترک کرده و دارد سریال بازی می‌کند، بعضی دیگر می‌گفتند قاچاقچی بوده و الان امان‌نامه گرفته.»

محمود دینی متأهل است و ۳ دختر دارد.


سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟محمود دینی در کنار دخترانش

جواد گلپایگانی (بازیگر نقش آتقی)

جواد گلپایگانی متولد سال ۱۳۲۹ در شهر گلپایگان در استان اصفهان و دارای مدرک دیپلم فنی و فوق دیپلم فیلمسازی از دانشگاه علمی و کاربردی واحد فرهنگ و هنر است.

اولین بار در سال ۴۹ در فیلم «مادر» به کارگردانی رضا گمرکی جلوی دوربین رفت. این فیلم اما توقیف شد.

پس از انقلاب، در چند فیلم نقش آفرینی کرد تا اینکه در سال ۶۸ برای بازی در سریال «آینه عبرت» انتخاب شد و با بازی در نقش مرد معتادی به نام «آتقی» در این سریال به شهرت زیادی رسید.

پس از سریال آینه عبرت، در چند فیلم سینمایی و یک سریال تلویزیونی دیگر هم بازی کرد. او به عنوان تهیه کننده ی سینما هم فعالیت داشت.

سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟

گلپایگانی در سال ۸۰ به دنبال تصادف با یک عابر پیاده که به مرگ وی منجر شد، به زندان افتاد و به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه ی مقتول و همینطور بالا آوردن بدهی در پی به زندان افتادنش، ۱۲ سال را در حبس به سر برد تا اینکه بالاخره در سال ۹۳ با کمک ستاد دیه و خیرین گلپایگانی تمام بدهی هایش پرداخت و او از زندان آزاد شد.

او در مصاحبه ای در اینباره گفته: «من سال ۸۰ از اصفهان به همراه یکی از دوستانم به تهران می‌آمدم، آقای گلزاری که فوت کرده، خدا رحمتش کند، ایشان پشت فرمان ماشین خوابش گرفته بود و من گفتم بگذار من رانندگی کنم. مسیر را آمدیم تا نزدیکی مرقد امام خمینی که رسیدیم یک آقایی جلوی ماشین پرید و با ما تصادف کرد و متاسفانه درجا فوت کرد. به دلیل فوت آن آقا، من به زندان رفتم و دیگر نتوانستم به فعالیت‌هایم در عرصه بازیگری ادامه بدهم. تا اینکه سال ۹۳ از زندان آمدم و اولین کارم را با آقای حمید رشیدی به اسم “سفر مادربزرگ‌ها به خیر” را بازی کردم، یک تئاتر هم در گوهردشت کرج برای معتادان اجرا کردم. به زندان افتادن من که باعث شد در کار بازیگری‌ام فاصله‌ای بیفتد ضربه خیلی شدیدی به من زد، حتی در این مدت خیلی‌ها شایع کردند گلپایگانی خودش هم درگیر مسئله اعتیاد شده است ولی این موضوع صحت ندارد.»

او پس از آزادی از زندان در رشته فیلمسازی ادامه تحصیل داد و در سال ۹۶ با شعار ریشه‌ کن کردن اعتیاد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد اما رد صلاحیت شد.

جواد گلپایگانی متأهل است و یک پسر و دو دختر دارد.

سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟

اعظم کیانلو (بازیگر نقش پری) و نیره حسینی (بازیگر نقش افسانه)

این دو بازیگر جز سریال آینه عبرت فعالیت دیگری در عرصه ی بازیگری نداشتند و از سرنوشت آن ها اطلاعی در دست نیست.

سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟

سرنوشت بازیگران سریال «آینه عبرت» چه شد؟

منبع: روزیاتو

نظرات بینندگان