arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۱۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۰۹ تير ۱۳۹۱

مرغ 4700 یا 5200 تومان؟/ صف‌های طولانی برای خرید مرغ

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که عرضه مرغ به قیمت بالاتر از 4700 تومان تخلف است که هم اکنون در میادین میوه و تره‌بار که نسبت به سایر نقاط شهر، از قیمت‌های مناسبتری برخوردار است، هر کیلوگرم مرغ گرم 5200 تومان قیمت‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گویا بازار مرغ قرار نیست به سر و سامانی برسد. از یک سو مرغداران مدعی هستند که نهاده‌های دامی به موقع به دست آنها نمی‌رسد و از سوی دیگر، دولت مدعی است که باید در این زمینه به دلیل حمایت از مصرف‌کنندگان، قیمتگذاری صورت گیرد. در این میان تنها مصرف‌کنندگان می‌مانند و قیمت‌هایی که روز به روز یک رقم از سوی مسئولان اعلام می‌شود.

چند وقتی هست که بازار مرغ با تلاطم دست و پنجه نرم می‌کند و این تلاطم گویا تمامی هم ندارد و مصرف‌کنندگان را نیز سر در گم کرده است. قیمت مرغ که با قیمت‌گذاری دولت در ماههای انتهایی سال 90 حتی تا 3850 تومان نیز عرضه می‌شد، هم اکنون حتی در برخی از مغازه‌ها به 7200 تومان هم رسیده است؛ البته با اعلام دولت مبنی بر تفاهم با مرغداران و اتحادیه مربوط به آنها، بازار کمی آرامش را تجربه کرد.

در همین اثنا بود که تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که در راستای آن، روزانه میزان مناسبی مرغ در ازای تامین نهاده‌ها، در بازار عرضه شود؛ در حالیکه بعد از گذشت چند روز نه تنها نهاده‌ها نرسید، بلکه مرغداران نیز حاضر نشدند از موضع خود اندکی کوتاه آیند.

مرغ، 4650 تومان، 4700 تومان یا 5200 تومان؟

این در شرایطی بود که حسن رادمرد، سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که هیچ مغازه‌ای نباید مرغ را با قیمتی بالاتر از 4700 تومان عرضه کند، چراکه تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

این گفته وی در حالی اعلام شد که دیگر مسئولانی که در جلسات قیمتگذاری مرغ حضور داشتند، بر این باورند که این قیمت برای عمده‌فروشان مرغ است و مرغ قرار است با قیمتی بالاتر از این در بازار به فروش رسد.

این در شرایطی است که هم اکنون مرغ در میادین میوه و تره‌بار که خود به نوعی از مکان‌هایی هستند که بیشتر مراجعات مردم برای خرید کالاهای مورد نیاز خود در روز را به خود اختصاص می‌دهد، اعلام کرده است که از روز گذشته 8 تیرماه، مرغ را به قیمت هر کیلوگرم 5200 تومان به فروش می‌رساند؛ بنابراین هم اکنون مشخص نیست که واقعا قیمت اصلی مرغ در بازار چقدر است و مردم در نوعی سردرگمی به سر می‌برند.

صف‌های طولانی برای خرید مرغ 5200 تومانی

در این میان، بررسی‌های میدانی مهر نشانگر این است که مردم که چند روزی است مرغ را حتی تا 7200 تومان نیز خریداری کرده بودند، این روزها به دنبال مرغ ارزان از این میدان میوه و تره‌بار به آن میدان میوه و تره‌بار می‌روند.

به همین دلیل بود که بعد از اعلام توزیع گسترده مرغ با قیمت تعادلی در میادین میوه و تره‌بار، صف طولانی در مقابل غرفه عرضه مرغ گرم در میادین تشکیل شد و مردم به امید دریافت مرغ از ساعت‌های ابتدایی باز شدن این میادین، در مقابل این غرف صف تشکیل دادند.

یکی از افرادی که در صف ایستاده است می‌گوید: از ساعات ابتدایی بازگشایی میادین برای تهیه مرغ آمده است و بعد از 3 ساعت نوبتش شده است.

او می‌گوید: بنا بر اعلام رسانه‌ها خود را برای خرید مرغ 4700 تومانی آماده کرده بودم، اما میادین میوه و تره‌بار، مرغ را با قیمت 5200 تومان عرضه کردند.

این در شرایطی است که میزان توزیع مرغ نیز خود مساله‌ای شده است. قرار بر این است که به گفته نعمت‌اله ترکی، معاون استاندار تهران قرار بر این است که روزانه 220 تن مرغ گرم در بازار توزیع شود. او هم البته قیمت 4650 تومانی را برای هر کیلوگرم مرغ اعلام کرده است.

مشاهدات خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که در برخی از میادین میوه و تره‌بار، سهمیه مرغ به سرعت به پایان رسید و مردم دست خالی به خانه برگشتند، این در حالی است که در برخی از میادین نیز بیش از 2 عدد مرغ که وزن آن به بیش از 5 کیلوگرم نمی‌رسید، به هر نفر توزیع نمی‌شد.

آخرین قیمت انواع مرغ در بازار

قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه کامل 5200 تومان، مرغ منجمد 3100 تومان است. همچنین قیمت هر کیلوگرم ران مرغ با پوست بدون دنبالچه، چربی و سرساق 6050 تومان، ران مرغ بدون پوست، دنبالچه، چربی و سرساق 7100 تومان، مغز ران با پوست 8100 تومان، مغز ران بدون پوست 8650 تومان، ساق مرغ با پوست و بدون سرساق 8100 تومان، ساق مرغ بدون پوست و سرساق 8900 تومان و سینه مرغ با پوست، بدون شش، گردن و بال 7350 تومان است.

همچنین سینه مرغ بدون پوست، شش، گردن و بال 8100 تومان، ران و سینه با پوست بدون دنبالچه، شش، گردن و بال 6650 تومان، ران و سینه بدون پوست، دنبالچه، شش، گردن و بال 7600 تومان، بال کبابی ساده 5250 تومان و بال کبابی زعفرانی 5250 تومان است.

بررسی‌های میدانی مهر نشان می‌دهد که هر کیلوگرم بازوی کبابی 6050 تومان، بازوی کبابی زعفرانی 6050 تومان و مخلوط بال و بازو کبابی ساده 5 هزار تومان است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
0
1
امروز نهم تير ماه مرغ خريدم از سر خيابان اصلي در حصارك كرج كيلويي 7100 تومان.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
0
1
هر روز از این باغ بری می رسد. تازه تر از تازه تری می رسد.
آق اینا سیاسته. مرغ را از 2900 بردند تا 6000 تومان برای اینکه مردم به 5000 تومان راضی بشن. این هم مثل گوشت و شیر و ........
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
0
0
بااین صفهای طولانی نرخ بیکاری به صفردرصدمیرسد.آفرین به مملکت داری......
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
0
0
در شهرک غرب امروز 5800 تومان بود. من اسکلت مرغ خریدم ( مسئولین شرمنده باشند ,) کیلوئی 700 تومان . اسکلت مرغ کیلوئی 700 تومان
نظرات بینندگان