arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

کدام مسافر هوایی در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارد؟

خون به‌طور طبیعی می‌تواند در صورت آسیب با تشکیل لخته‌، برای خروج چه در داخل یا بیرون از بدن با مشکل مواجه شود. توانایی لخته شدن خون اگر در شرایط غیر ضروری انجام شود می‌تواند مشکل‌ساز باشد و منجر به شرایط تهدیدکننده زندگی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: خون به‌طور طبیعی می‌تواند در صورت آسیب با تشکیل لخته‌، برای خروج چه در داخل یا بیرون از بدن با مشکل مواجه شود. توانایی لخته شدن خون اگر در شرایط غیر ضروری انجام شود می‌تواند مشکل‌ساز باشد و منجر به شرایط تهدیدکننده زندگی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی شود.

به نقل از هلث، یک لخته خون از سلول‌های بزرگ خاصی به نام پلاکت‌ها تشکیل می‌شود آنها طوری طراحی شده‌اند که به یکدیگر و به منافذ احتمالی در دیواره‌های رگ‌های خونی بچسبند. پلاکت‌ها با هم لخته می‌شوند تا زمانی که یک مانع تشکیل شود.

متاسفانه، لخته‌های خون می‌توانند در زمانی که جریان خون به خطر افتاده باشد مانند ساعت‌ها نشستن در هواپیما در یک موقعیت مشابه ایجاد ‌شوند. به‌طور خاص، در سفرهایی که بیش از چهار ساعت به طول می‌انجامند، فقدان گردش خون مناسب می‌تواند باعث ایجاد لخته و به نوبه خود منجر به عوارض پزشکی جدی ازجمله آمبولی ریه و ترومبوز ورید عمقی می‌شود.

آمبولی ریه زمانی رخ می‌دهد که لخته‌ها از طریق سیستم گردش خون به ریه‌ها راه پیدا کنند و در یکی از شریان‌های اصلی قرار گیرند و جریان خون را مسدود کنند. با ترومبوز ورید عمقی، لخته‌ها معمولا تشکیل می‌شوند و در پاها باقی می‌مانند، جایی که باعث تورم و درد می‌شوند. خبر خوب این است که راه‌هایی برای پیشگیری و به حداقل رساندن خطر لخته شدن خون در هنگام پرواز وجود دارد.

برای اینکه بدانید چگونه می‌توانید از لخته شدن خون در هنگام پرواز جلوگیری کنید، طبق گفته دپارتمان جراحی دانشگاه کلمبیا ایالات‌متحده مهم است که سطح خطر خود را درک کنید. کسانی که سابقه لخته شدن خون دارند در معرض خطر بیشتری برای ایجاد لخته در زمان سفر هوایی هستند. اگر این مورد برای شما صادق است، ممکن است لازم باشد وضعیت خود را قبل از سفر با پزشک در میان بگذارید تا پزشک ارزیابی کند که آیا یک دوره موقت داروهای ضد انعقاد برای شما مناسب است یا خیر.

یکی دیگر از عوامل خطر برای ایجاد لخته در هنگام پرواز، چاقی است. محققان در سال ۲۰۱۱ در مورد ارتباط بین چاقی و لخته شدن خون تحقیق کردند. آنان دریافتند که هر چه شرکت‌کنندگان قد بلندتر و اضافه وزن بیشتری داشته باشند، احتمال لخته شدن خون در آنان بیشتر می‌شود.

در کل، همه می‌توانند اقداماتی را برای به حداقل رساندن خطر ایجاد لخته خون در حین پرواز انجام دهند؛ در صورت امکان، سعی کنید به‌طور منظم از جای خود بلند شوید تا بدن خود را کشش دهید و در راهرو راه بروید همچنین مطمئن شوید که در حالت نشسته پاهای خود را تکان می‌دهید. برای افزایش جریان خون، هیدراته ماندن ضروری است. اگر در روزهای بعد از پرواز متوجه علائم لخته خون شدید فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.

نظرات بینندگان