arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۱

سردار فدوی: موشک ضدرادار با برد 300 کیلومتر بر شناورهای ایرانی تنگه هرمز نصب می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه ما صد در صد منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریاى عمان را از ساحل مى‏توانیم مورد اصابت قرار دهیم، گفت: ما بر روى شناورهایمان موشک‏هایى که بیش از 220 کیلومتر برد دارند قرار داده‏ایم و امیدوار هستیم به زودى موشک با بردهاى بالاى سیصد کیلومتر را با همان مشخصه صد در صد داخلى معرفى و عملیاتى کنیم.

به گزارش مهر، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران درگفتگویی که در پایگاه اطلاع رسانی سپاه پاسداران منتشر شده است، با بیان اینکه در ابتداى قرن بیستم براى اولین بار تهدید از ناحیه دریا متوجه ایران شد، گفت: پس از انقلاب نیز جدى‏ترین تهدیدى که جمهورى اسلامى را از اساس و مبنا مورد تهدید قرار داد از ناحیه دریا صورت گرفت، آن هم نه از طرف کشورهاى همتراز و همسایه بلکه از ناحیه امریکا که اصولاً یک کشور دریاپایه است.
 
وی افزود:آمریکایى‏ها یک توانمندى نظامى دارند و طبیعتاً در هر کجا که بخواهند اقدام کنند بر مبناى این توانمندى دریاپایه اقدام مى‏کنند، زیرا سرزمین اصلى آمریکا در نقاط دوردست از تمامى سرزمین‏ها مى‏باشد و براى رسیدن به سرزمین‏هاى دیگر یک راه بیشتر وجود ندارد و آن هم دریاست براى همین درتوانمندى نیروى دریاى امریکا هم توانمندى دریایى و هم توانمندى هوایى وهم نیروى زمینى جمع است..
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به اینکه  توانمندى زمینى تحت عنوان تفنگداران دریایى و سپاه تفنگداران دریایى است ، اظهار داشت:  توانمندى هوایى به وسیله ناوهاى هواپیمابر است و توانمندى دریایى هم که ناوهاى جنگى و غیر جنگى است. در واقع امریکایى‏ها یک ارتش کامل را در نیروى دریایى خودشان جمع کرده ‏اند.
 
وی ادامه داد:  تجلى کامل دشمنى امریکایى‏ها با ما و تهدید کنندگى علیه ما و بروز عینى آن در سال 65 و ابتداى سال 66 همراه با حضور علنى و جانبدارانه امریکا از عراق در خلیج‏فارس بود و سپاه پاسداران انقلاب اسلامى که وظیفه پاسدارى از انقلاب را به عهده داشت نیروى دریایى خود که حدود یکسال و اندى از تشکیل آن به فرمان حضرت امام گذشته بود و در محدوده جنگ با عراق فعال بود را در کل منطقه فعال کرد و کلاً معادلات موجود در خلیج‏فارس، دریاى عمان وتنگه هرمز در زمنیه موضوع انرژى و مسائل مختلفى که وجود داشت را به هم زد.

فدوی با تاکید بر اینکه شرایط خلیج‏فارس و قوانین دریایى و مسائل فى‏مابین ما و آنها در خلیج‏فارس و تنگه هرمز و شرایط اقتصادى و سیاسى دنیا و موضوع انرژى؛ باعث شد که امریکایى‏ها در این منطقه خودشان را در یک موضع دفاعى ببینند نه در یک موضع تهاجمى و روندى را براین مبنا اتخاذ کنند، افزود:  بر این اساس سالیان طولانى است که آنها نه تنها در آب‏هاى سرزمینى ما و آب‏هاى فلات قاره‏اى ما، بلکه در محدوده آب‏هاى بین‏المللى هم به صورتى حرکت مى‏کنند که کوچکترین تعارضى با آن چیزى که کنوانسیون 1982 حقوق دریاها و همچنین حریمى که ما مشخص کرده‏ایم نداشته باشند. اگر مسائلى هم مثلاً در تنگه هرمز به وجود مى‏آید، بعضاً به دلیل کم تجربگى فرماندهان ناوهاى آمریکا یا به واسطه حضور اولین بار بعضى ناوهاى آمریکا در منطقه و عدم آشنایى فرمانده آن با شرایط منطقه مى‏باشد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به میزان آمادگى دفاعى نیروى دریایى گفت: توانمندى‏ها و آمادگى‏هاى نیروى دریایى بر مبناى شاخصه نیروى انسانى است که این، یک چرخه بسیار مفصل و طولانى دارد. از زمان انتخاب و پیدا کردن و گزینش نیرو شروع مى‏شود و تا آموزش‏ها در مجموعه‏هاى کل سپاه و بعد دانشکده‏هاى تخصصى ما، دانشکده‏هاى موشکى، شناورى، هوا دریا، تفنگدارى و تکاورى، ادامه دارد.
 
وی تصریح کرد: نیروها در این چهار مجموعه دانشگاهى، انواع مختلف تخصص‏ها و مهارت‏ها را پیدا مى‏کنند و یک پاسدار مثلاً ناوبر، یک پاسدار مکانیک شناور، یک پاسدار برق و الکترونیک شناور، یک پاسدار موشکى انواع مختلف این مجموعه‏ها را آموزش مى‏بیند. به علاوه اینکه آموزش موکول به همان آموزش اولیه در دانشکده نیست و تعطیل نمى‏شود و تحت عنوان آموزش‏هاى عرضى و آموزش‏هاى طولى این روند ادامه پیدا مى‏کند به صورتى که دائم در دو شرایط: 1ـ به لحاظ اساس و مبناى پاسدارى در واقع شایستگى‏هاى پاسدارى 2ـ به لحاظ مهارت‏ها و تخصص‏هاى لازمى که باید داشته باشند؛ به سر مى‏برد و این شرایط باعث شده که این نیرو از لحاظ کمیّت و کیفیت غیرقابل قیاس با زمان جنگ باشد.
 
فدوی در خصوص توانایى‏ها و تجهیزات نیروى دریایى سپاه خاطرنشان کرد:ما در انواع مختلف کلاس‏هاى شناورى و انواع مختلف توانمندى‏ها از موشک‏انداز تا شناورهاى اژدرانداز و جنگ مین و انواع مختلف شناورهاى ویژه که توانمندى‏هاى ما را به لحاظ رزمى تشکیل مى‏دهند، با توجه به نقشه راهى که از سال‏هاى قبل معلوم کرده‏ایم صد در صد آن چیزى که توانمندى ما را تشکیل مى‏دهد، یعنى از طراحى تا ساخت شناور و سیستم‏هاى سلاح گرفته تا موشک و بقیه باید مربوط به داخل باشد؛ و این افتخار اکنون وجود دارد که تولید شناور باتوجه به چرخه مفصلى که دارد تقریباً به صورت کامل مربوط به داخل است.
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: ما بر روى شناورهایمان موشک‏هایى که بیش از 220 کیلومتر برد دارند قرار داده‏ایم آن هم نه شناورهاى روان و معمول دنیا، بلکه بر روى شناورهاى بسیار کوچک، با سرعت بالا، قدرت مانور وآتش بالا و به لحاظ کوچکى ضدرادار. یعنى رادارها در مقابل شناورهاى کوچک ذلیل هستند.

وی تاکید کرد: ما صد در صد منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز، دریاى عمان را از ساحل مى‏توانیم مورد اصابت قرار دهیم آن هم با موشک‏هاى ساحل به دریا که آنها نیز کاملاً داخلى است. ما امیدوار هستیم به زودى علاوه بر موشک‏هایى که قبلاً معرفى کرده ایم، موشک با بردهاى بالاى سیصد کیلومتر را با همان مشخصه صد در صد داخلى معرفى و عملیاتى کنیم
 
فدوی ادامه داد: موضوع سوم موضوع هوا دریا است یعنى علاوه بر اینکه بر روى شناورها و در ساحل، توانمندى عملیاتى ما بسیار وسیع است، به لحاظ مشخصه‏هایى که در اختیار ما از طریق هوادریا قرار مى‏گیرد بر روى شناورهاى پرند و بالگردهایمان انواع مختلف همان تسلیحات را داریم که این خود توانمندى مضاعفى را در اختیار ما مى‏گذارد.
پایه چهارم یعنى توانمندى نیروهاى ویژه تکاور دریایى براى عملیات‏هاى هجومى و نیروهاى تفنگدار دریایى براى دفاع از نقاطى که الزام پدافند و دفاع از آن وجود دارد در سپاه سازماندهى شده‏اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ما در شرایطى هستیم که زمین و شرایط بازى را ما تعیین مى‏کنیم. چرا که در بغل امریکایى ها نیستیم، بلکه امریکایى ها آمده اند در بغل ما و در یک جغرافیاى به نام خلیج‏فارس قرار داریم.، گفت: اینجا ما تعیین کننده هستیم که قواعد بازى چیست و زمین بازى کدام است، وقتى این‏طور مى‏شود ما در شرایط ابتکار عمل قرار مى‏گیریم و آنها در شرایط انفعال. در صورتی که اگر ما مى‏خواستیم در خلیج مکزیک این کار را بکنیم شرایط عوض مى‏شد
 
فدوی تاکید کرد: وقتى که موضوع تنگه هرمز مطرح مى‏شود این انفعال به حد بسیار وسیع بروز پیدا مى‏کند به نحوى که قیمت نفت یکى از تبعات است. آنها مى‏فهمند که نه تنها تنگه هرمز بلکه خلیج فارس زمین بازى‏اى است که ایران تعریف مى‏کند نه آنها.
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه با تاکید بر اینکه بر اساس گفته آمریکایی ها خلیج‏فارس جایى نیست که صرفاً تجهیزات نظامى آمریکا در آن باشد. بلکه منافع حیاتى و عوامل امنیت ملى امریکا در آنجاست، اظهار داشت:  براساس دکترین و قوانین و ادبیات سیاسى امریکا، منافع حیاتى و امنیت ملى آن چیزى است که وقتى مورد خطر قرار گیرد اصل موضوعیت امریکا مورد خطر قرار مى‏گیرد.
 
وی ادامه داد: امریکایى‏ها مى‏گویند ما اگر از اروپا عقب‏نشینى بکنیم جایى براى ماندن و دفاع کردن وجود دارد اما اگر از خلیج‏فارس عقب‏نشینى کنیم جایى به جز سرزمین اصلى امریکا براى دفاع کردن وجود ندارد یعنى مسئله خلیج‏فارس انحصاراً مثل مسئله خود سرزمین امریکاست. اگر در اینجا امریکایى‏ها در شرایط شکست قرار بگیرند به مثابه این است که در سرزمین اصلى خودشان شکست خورده‏اند. به این دلیل که در خلیج‏فارس عواملى نهفته است که این عوامل مربوط به خود این منطقه نیست مربوط به کسانى که صرفاً در این منطقه حالا یا از خود کشورها یا دیگر کشورها حضور دارند نیست، بلکه کوچکترین مسئله‏اى که اینجا به وجود بیاید مربوط به کل دنیاست.

 فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به وضعیت انرژی در جهان گفت: وضعیت جهان آینده، اقتصاد آینده، حیات آینده، آرامش و رفاه جهانى به این موضوع اتصال پیدا کرده و یک شریان حیاتى دارد و آن انرژى است. انرژى که در جایى غیر از خلیج‏فارس وجود ندارد. در سال 1367 میزان نفتى که از تنگه هرمز خارج مى‏شد بین 9 تا 10 میلیون بشکه بود. در حال حاضر 19 تا 20 میلیون بشکه نفت روزانه از تنگه هرمز خارج مى‏شود و 8 سال دیگر یعنى 2020 میزان نفتى که از خلیج‏فارس باید تأمین شود حال یا از تنگه هرمز و به وسیله نفتکش‏ها باید برود یا از طریق خط لوله ـ که به هر صورت فرق زیادى ندارد ـ 25 تا 40 میلیون بشکه در روز خواهد بود.
 
فدوی خاطرنشان کرد: این یعنى میزان وابستگى به نفت خلیج‏فارس دو برابر مى‏شود چرا اینگونه است؟ چون از 1300 میلیارد بشکه نفتى که در دنیا وجود دارد 800 میلیارد آن در خلیج‏فارس است. 500 میلیارد باقى مانده نیز نرخ برداشت وحشتناکى دارد که زمان‏هاى اتمام را به 5 یا 6 سال آینده مى‏رساند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در داخل امریکا بین 10 تا 15 میلیون بشکه نفت برداشت مى‏شود و این ذخایر حداکثر 7 ـ8 سال آینده تمام مى‏شود و این در حالى است که امریکا روزانه 25 میلیون بشکه نفت مصرف مى‏کند. این ارقام را که مردم جلو خودشان مى‏گذارند، اهمیت موضوع مشخص مى‏شود. در دهه 70 بیش از 75درصد تأمین انرژى جهانى به نفت وابسته بود. این را تقریباً ده درصد کم کرده‏اند که به گاز اضافه شده است. گاز در رابطه با خلیج‏فارس انحصارى‏تر از نفت است. یعنى اگر نفت در 15ـ 10 کشور وجود دارد گاز در خلیج فارس موضوعیت ویژه‏اى دارد و منحصر به ایران و قطر است. یعنى وضع بهتر نمى‏شود بلکه بدتر مى‏شود.
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه در خصوص جایگاه نظامی نیروی دریایی سپاه در جهان گفت: به صورت مسلم جایگاه آن مجموعه‏اى بالاتر قرار مى‏گیرد که درصورتى که نبردى به وجود بیاید شناورهایش بر روى آب شناور و شناورهاى طرف مقابل در زیرآب غوطه‏ور باشد. این درواقع یک ملاک است. این مشخص مى‏کند که چه کشورى در رتبه بالاتر قرار مى‏گیرد.
 
وی افزود:  امریکایى‏ها در 10 - 20 سال گذشته تعداد شناورهاى دریایى‏شان کم شده، آنها در زمان ریگان، حدود 600 فروند شناور نظامى اعم از رزمى، و شناورهاى پشتیبانى داشتند. این تعداد در حال حاضر کمتر از 500 فروند است یعنى حدود 450 تا 500 فروند در کل سازمان نیروى دریایى امریکا اعم از ناوهاى بزرگ تا شناورهاى کوچک و سوخت‏رسانى ومهمات‏رسانى و غیره وجود دارد که از این تعداد، تعداد شناورهاى رزمى در حال حاضر حدود 200 فروند است. در حالى که امریکایى‏ها طبق کمیت‏هایى که خودشان براى ما تصور مى‏کنند تعداد شناورهاى ما را 1000 فروند برآورد مى‏کنند.

فدوی همچنین تاکید کرد: شناورهاى رزمى امریکایى‏ها یعنى ناوهاى هواپیمابر، رزم ناوها، ناوشکن‏ها، و زیردریایى‏ها، اینها شناور رزمى هستند. شناور رزمى که مى‏تواند ابتدا به ساکن اقدامى را انجام دهد. آنهایى که شناور را پشتیبانى مى‏کند، سوخت‏رسانى مى‏کند اینها شناور رزمى نیست، پشتیبانى رزمى است. همه این شناورهاى رزمى هم از یک دکترین چندصد ساله پیروى مى‏کنند و آن بزرگى آنهاست.
 
فرمانده نیروی دریایی سپاه در خصوص اشراف سپاه پاسداران بر دشمنان ایران گفت: ما به صورت روزانه و لحظه‏اى آنها را تحت کنترل داریم. ما مى‏توانیم تا ظهر امروز آمار آنها را به شما بدهیم. و دقیقاً مشخص کنیم که چند شناور در منطقه است و در کجاها مستقر هستند و چند هواپیما و چند نیروى انسانى دارند. مثلاً در حال حاضر حدود 90 شناور داخل منطقه است که بیشتر آنها متعلق به امریکایى‏هاست که تعداد کمى از آنها در خارج از تنگه هرمز و دریاى عمان و الباقى داخل خلیج‏فارس است. یک ناو درحال حاضر در شمال خلیج‏فارس منطقه میانى خلیج‏فارس داریم. یک ناو هم حد فاصل ایران و پاکستان در منطقه شرقى دریاى عمان و سه فروند زیردریایى داخل خلیج‏فارس است. انواع شناور هم مشخص است و در مجموع صد در صد این توانمندى به صورت لحظه‏اى تحت کنترل است.

وی در پاسخ به این سوال که امریکایى‏ها مى‏گویند ایران مى‏تواند تنگه هرمز را ببندد ولى این مدت‏دار نیست یعنى حداکثر براى یک ماه، نظر شما دراین مورد چیست؟ گفت: الان امریکایى‏ها نسبت به سال 66 و 67 در رابطه با مسائل خلیج فارس، تنگه هرمز و موضوع انرژى ضعیف‏تر هستند و ما قوى‏تر از آن موقع هستیم. اگر صد در صد نفت منطقه با خطوط لوله برود این نفت از کجا مى‏خواهد برود؟ یا از زیر آب‏هاى خلیج‏فارس یا در یک باریکه کوچکى از خلیج فارس. یعنى فرقى در اصل قضیه به وجود نمى‏آید بلکه بدتر مى‏شود زیرا تلاش بسیار زیاد و هزینه بسیار زیاد و وحشتناک که بعضاً براى خیلى از کشورها و دنیا قابل تحمل نیست. یعنى موضوع هزینه‏اى که باید براى خطوط لوله بشود اضافه مى‏شود به مشکلات موجود.
 
فدوی در پاسخ به این سوال که اگر احیاناً جنگى در خلیج‏فارس به وقوع بپیوندد ایران نیز نمى‏تواند نفت صادر کند. براى این مسئله چه تدبیرى اندیشیده‏اید؟ اظهار داشت: اولاً اگر ما واقعاً نتوانیم نفت را صادر کنیم یک فرصت استثنایى است. همان که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که «تحریم‏ها براى ما یک فرصت استثنایى است». البته دنیا نمى‏تواند ما را تحریم کند، دنیا تاب تحمل نبود انرژى ایران را ندارد. یعنى اگر به انرژى داخل خلیج‏فارس خدشه‏اى وارد شود، اقتصاد دنیا فرو مى‏پاشد و اگر بر فرض این طور بشود از بین رفتن نفت به عنوان اصلى‏ترین عامل اقتصادى، هم در منطقه و هم در خارج منطقه مى‏تواند اتفاق بیفتد و این کار حالت بازدارندگى دارد که هیچگاه دست به این اقدام نباید بزنند.

وی همچنین در خصوص برنامه‏هاى نیروى دریایى سپاه براى حضور در آب‏هاى بین‏المللى تاکید کرد: در دکترین نیروى دریایى سپاه که ابلاغ شده است موکول به یک جغرافیاى خاص نیست در هر جغرافیایى نیروى دریایى سپاه مى‏تواند باشد و این روند هم وجود دارد و الحمدلله این توانمندى موکول به یک جغرافیاى خاص نیست.
 
در برنامه پنجم نه یک پیشرفت بلکه یک جهش بسیار بزرگ براى نیروى دریایى سپاه عملاً شروع شده و در پایان برنامه پنج ساله پنجم ما یک وضعیت کاملاً متفاوت در همه زمینه ها خواهیم داشت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ali
|
UNITED STATES
|
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
0
0
حفظ و ارتقا توانایی بازدارندگی کار تمام دولت های مدرن در حفظ محدوده سرزمینی شان می باشد و در این راه باید تصورات ایدولوژیک و دشمن پنداری دیگران را به کناری نهاد
نظرات بینندگان