arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۲۰ - ۰۱ تير ۱۴۰۱

متا با هدف پایان دادن به تبعیض جنسیتی و نژادی شیوه عرضه آگهی‌ در فیسبوک را تغییر می‌دهد

متا شرکت مادر فیسبوک علاوه بر پرداخت جریمه به دولت آمریکا، پذیرفته تا شیوه ثبت تبلیغات در فیسبوک را تغییر دهد. طبق مستندات دولت آمریکا تکنولوژی مورد استفاده برای تبلیغ در این شبکه اجتماعی به‌گونه‌ای است که آگهی‌دهنده می‌تواند با انتخاب گروه هدف، مشخص کند تبلیغ روی صفحه فیسبوک چه افرادی قابل مشاهده باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

متا شرکت مادر فیسبوک علاوه بر پرداخت جریمه به دولت آمریکا، پذیرفته تا شیوه ثبت تبلیغات در فیسبوک را تغییر دهد.

طبق مستندات دولت آمریکا تکنولوژی مورد استفاده برای تبلیغ در این شبکه اجتماعی به‌گونه‌ای است که آگهی‌دهنده می‌تواند با انتخاب گروه هدف، مشخص کند تبلیغ روی صفحه فیسبوک چه افرادی قابل مشاهده باشد. با توجه به اینکه امکان تنظیم «گروه هدف» با استناد به فاکتورهایی همچون جنسیت، رنگ پوست، تعلق اجتماعی، مذهب، وضعیت تاهل و حتی معلولیت فرد وجود دارد، این می‌تواند مصداق تبعیض نژادی و جنسیتی باشد.

اکنون متا برای بسته شدن پرونده، علاوه بر آمادگی برای پرداخت حدود ۱۱۵ هزار دلار جریمه، در نظر دارد ساختار تبلیغاتی فیسبوک را اصلاح کند.

کریستن کلارک، مسئول رسیدگی به حقوق مدنی در وزارت دادگستری ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای از این توافق به‌عنوان «یک توفق تاریخی» یاد کرده است. او تصریح کرد که این برای نخستین بار است که متا پذیرفته تا الگوریتم تبلیغاتی خود را برای افرادی که در فیسبوک در جستجوی خانه هستند، اصلاح کند. این اقدام شرکت مادر فیسبوک پس از آن صورت می‌گیرد که این غول فضای مجازی به‌دلیل نقض حقوق مدنی تحت تعقیب قضایی قرار گرفت. توافق روز سه‌شنبه که بعد ازحدود یک‌سال مذاکره حاصل شده، باید از سوی دادگاه تایید شود.

وزارت مسکن و امورشهری آمریکا در ماه مارس ۲۰۱۹ با شکایت از فیسبوک، این شبکه اجتماعی را متهم کرد که گزینه‌های انتخاب هدفمند آگهی مسکن به‌گونه‌ای بوده که در عمل موجب محروم شدن گروه‌هایی از مشاهده این آگهی‌ها شده است. گروه‌هایی نظیر متولدین خارج از آمریکا، غیرمسیحیان، علاقمندان به فرهنگ‌ لاتین و افرادی که نسبت به در دسترس بودن ساختمان برای افراد داری معلولیت ابراز تمایل کرده بودند، از جمله گروه‌هایی بوده‌اند که شانس برابر از آن‌ها در مشاهده آگهی مربوطه گرفته شده است.

متا، شماره ۲ فعلی دنیا در زمینه تبلیغات دیجیتال، متعهد شده تا با اصلاح سیستم قبول آگهی خود علاوه بر متقاضیان مسکن، فرصت برابر برای متقاضیان شغل و وام بانکی را هم تضمین کند. متا می‌گوید بعد از شکایت سال ۲۰۱۹ با اصلاح برخی رویه‌های خود تضمین کرده که آگهی‌دهنده‌های مسکن در شبکه‌های زیر مجموعه متا تنها به گزینه‌های محدودی نظیر سن، جنسیت یا کدپستی دسترسی داشته باشند. با این حال با توجه به پیچیده بودن تمایز این گزینه‌ها، اصلاح کامل آن‌ها به زمان نیاز دارد.

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان