arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۱ - ۰۱ تير ۱۴۰۱

آیا با بن سلمان برای پیمان هوایی علیه‌ ایران دیدار کرده‌ای؟ / بنت: نمی‌توانم توضیح دهم، نمی‌خواهم به چیزی آسیب برسانم

 بنت در پاسخ به این سوال که «آیا عربستان سعودی بخشی از پیمان دفاع هوایی خاورمیانه است و آیا نخست وزیر با همتایان سعودی خود از جمله ولیعهد محمد بن سلمان برای گفتگو در مورد آن دیدار کرده است؟» گفت: «نمی‌توانم توضیح بیشتری بدهدم، نه درباره بخش اول پرسش و نه درباره بخش دوم آن. نمی‌خواهم به چیزی آسیب برسانم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: نفتالی بنت سه روز پس از کنار رفتن از نخست‌وزیری اسرائیل در گفتگویی اختصاصی با نیویورک تایمز مدعی شد که ایران «از آنچه به نظر می‌رسد آسیب‌پذیرتر است».

او از اینکه آمریکا سپاه پاسداران را از فهرست سازمان‌های «تروریستی» خارج نکرده اظهار خوشحالی فراوان کرد و ادعا کرد: اینکه ایران از مذاکرات هسته‌ای کنار نکشیده، نشان می‌دهد چقدر محتاج این توافق است.

او توافق خوب از نظر خودش را اینگونه توصیف کرد: «برداشتن کامل تمام تحریم‌ها» در ازای «ختم دائمی طراحی و تولید و نصب سانتریفیوژ»، بدون «بند غروب توافق» هسته‌ای اصلی که در نهایت به ایران اجازه می‌داد غنی‌سازی اورانیوم را در هر سطحی از سر بگیرد.

بند غروب چیست؟

در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام)، محدودیت‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران در تاریخ معینی برداشته خواهد شد که مقامات و رسانه‌های غرب از آن به عنوان «بند غروب» یاد می‌کنند.

بر اساس برجام برخی محدودیت‌ها از جمله محدودیت فیزیکی غنی سازی ۱۵ سال بعد از روز صفر یعنی روز پذیرش برجام (مهر ۱۳۹۴) برداشته خواهد شد.

همچنین نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند تولید سانترفیوژ و سپس نظارت بر روند تولید اورانیوم، به ترتیب ۲۰ و ۲۵ سال بعد پایان خواهد یافت.

در حال حاضر اما آمریکا از برجام خارج شده و تحریم‌هایی یکجانبه علیه ایران وضع کرده است.

ظرف یکسال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت جو بایدن طرف‌های توافق هسته‌ای گفتگوهایی را با هدف احیای برجام برگزار کردند که تا کنون موفقیتی در آن به دست نیامده است.

بنت در گفتگو با نیویورک تایمز می‌گوید که برجام در نهایت به این منتهی می‌شد که ایران غنی‌سازی را تا جایی که می‌خواهد ادامه دهد.

 بنت می‌گوید در این میان، تهران «مقررات بنیادین» پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض می‌کند و درصدد حمله مستقیم به اسرائیل با استفاده از پهپاد (هواپیماهای بدون سرنشین) است.

دکترین هشت‌پای نفتالی بنت

بنت می‌گوید وقتی ایرانی‌ها «از طریق نیروهای نیابتی یا مستقیما به ما ضربه می‌زنند، بهای آن را در ایران می‌پردازند».

او این واکنش‌ها را «دکترین هشت‌پا» نامید که هدفش ضربه زدن به تهران است.

او مدعی شد «روشن است که این افراد از آنچه به نظر می‌رسند آسیب‌پذیرتر هستند. ایران پوسیده، فاسد و ناتوان است.»


سکوت درباره حضور عربستان درپیمان دفاع هوایی خاورمیانه

او در مصاحبه با نیویورک‌تایمز نفس شکل‌گیری دولت ائتلافی را که از نظر ایدئولوژیک، قومی و مذهبی متنوع بود، یک «پیروزی» خواند.

 بنت کاهش بیکاری، رشد اقتصادی و توافقنامه تجارت آزاد با امارات متحده عربی را که ماه گذشته به امضا رسید، بخشی از دستاوردهای دولتش خواند.

علاوه براین، نیویورک تایمز مشارکت اسرائیل در ائتلاف دفاع هوایی خاورمیانه را پیمان دفاعی مهمی ارزیابی کرد.‌

 بنت در پاسخ به این سوال که «آیا عربستان سعودی بخشی از پیمان دفاع هوایی خاورمیانه است و آیا نخست وزیر با همتایان سعودی خود از جمله ولیعهد محمد بن سلمان برای گفتگو در مورد آن دیدار کرده است؟» گفت: «نمی‌توانم توضیح بیشتری بدهدم، نه درباره بخش اول پرسش و نه درباره بخش دوم آن. نمی‌خواهم به چیزی آسیب برسانم.»

اسرائیل مدعی است در یک سال گذشته در حال تدارک برنامه‌ای گسترده‌ با هدف تقویت همکاری با کشورهای منطقه تحت حمایت آمریکا بوده که بنابر اعلام وزارت دفاع این کشور بخشی از آن به مقابله با تهدیدهای هوایی ایران مربوط می‌شود.

نظرات بینندگان