arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۰ - ۰۹ تير ۱۳۹۱

شمقدری:حال سینمای ایران خوب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جواد شمقدری با اشاره به این که با وجود حاشیه های بسیاری که هنر وصنعت سینما را احاطه کرده است اما حال آن خوب است گفت: من به همدلی، دوستی و وفاق سینماگران ایمان دارم و معتقدم که باید بی‌اعتمادی نسبت به یکدیگر را کنار بگذارند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، جواد شمقدری؛ رئیس سازمان سینمایی در برنامه شبکه خبر در مدت زمانی "دو نیم ساعت" تازه ترین اظهارنظر خود درباره مسائل و مشکلات سینمایی ارائه کرده است. این مدیر سینمایی در آغاز صحبت های خود به اهمیت سینما در بین اقشار مختلف که اجتماع اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در شرایط فعلی توجه به هنر و صنعت سینما زیاد شده و سینما برای اقشار بسیاری اهمیت پیدا کرده است . به این معنا که آن سینمایی که در دورانی به مثابه حیاط خلوت برخی جریان ها بود حالا موقعیتی دیگر پیدا کرده است . برخی از سر دلسوزی اظهارنظر می کنند، بعضی دیگر اهدافی دیگر دارند و برخی دیگر از دلسوزی ها نیز به هرج و مرج انجامیده است.
 
وی در ادامه به بخشی از مشکلات اکران اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات اکران به عدم آیین نامه و قواعد مشخص برمی گردد و باید اصلاحاتی در این آیین نامه ها صورت گیرد اصلاحیه هایی که متناسب با سینما و هنری باشد که عظمت انقلاب اسلامی را نشان بدهد. به اعتقادمن سینما نتوانسته خواست مردم را برآورده کند و برای رسیدن به نهایت مطلوب باید مسیر سختی را طی کنیم و حال اینکه در این مسیر سخت گام گذاشته‌ایم. اکران بعضی فیلم‌ها مردم را نگران کرده، مردم حق دارند انتقاد کنند، گزارش بدهند، اما این مسائل باید مدیریت شوند.
 
دستگاه ها در چارچوب قانون حرکت کنند
 
رئیس سازمان سینمایی در ادامه صحبت های خود به حرکت در چارچوب قانون اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید قانونی رفتار کنند. این درحالی است که  سازمان سینمایی در این مدت با سعه صدر صبوری به خرج داده است به امید اینکه این مشکلات با گفتگو حل شود. برای حل مسائل پیش آمده در حوزه اکران بنا داریم آیین نامه‌ای در بند هفت بند تصویب کنیم که در آن محورهای تخلف از برنامه نمایشی که ابلاغ شده مطرح شود و برای آن راهکار قانونی تعریف شده است. طبق این مصوبه ، سینمایی نمی‌تواند در برنامه اکران دخل و تصرف کند، سینمایی نمی‌تواند تعطیل و از برنامه اکران خارج شود، در چنین مواردی تذکر و تنبیه پیش‌بینی شده و اگر سینمادار از قانون پیروی نکند سازمان سینمایی مدیریت سالن را برعهده می گیرد.
 
جواد شمقدری در بخش دیگری از صحبت های خود به وضعیت تولید در دوران مدیریت خود اشاره کرد و گفت: از زمانی که به عنوان معاون سینمایی فعالیت خود را آغاز کرده ام کمتر از 80 فیلم در سال تولید نشده ، حتی در مواردی به صد عنوان تولید فیلم درسال هم رسیده ایم و امسال هم پیش‌بینی می‌کنیم که به رقم دلخواه برسیم تا کنون 37 فیلم در مرحله پس از فیلمبرداری است و نیمه دوم سال روند تولید سرعت می‌گیرد.
 
اعتماد بخش خصوصی را جلب می کنیم
 
وی در ادامه با اشاره به عقب نشینی بخش خصوصی برای تولید فیلم گفت: با فضای به وجود آمده به بخش خصوصی حق می‌دهم که وارد مرحله سرمایه گذاری و تولید نشود.از همین رو سعی داریم اعتماد بخش خصوصی را بار دیگر جلب کنیم؛  سینمای ایران همیشه 70 درصد دولتی و 30 درصد خصوصی بوده است و امسال هم این نسبت را در سرمایه‌گذاری رعایت خواهیم کرد.
 
شمقدری در ادامه به تاثیر حضور مدیریت خود در عرصه سینما اشاره کرد و گفت: حضور من باعث شد تا تفکر و گروهی که 30 سال سینمای ایران را در سیطره داشت به کنار برود، اینها حتی در صدا وسیما هم ریشه و سابقه داشتند و تعدادی از آنها از صدا و سینما به سینما آمده بودند. این گروه هرگز در این 30 سال گروه مزاحمی نداشت، آنها می‌دانستند زمانی که من وارد معاونت سینمایی شوم با آنها همراهی نمی کنم، فکر خود و عقبه خود را دارم.
 
وی به اختلاف نظرهای ایجاد شده در پیکره سینما اشاره کرد و گفت: این اختلاف نظر از اختلاف دو تفکر می‌آید تفکر شهید مطهری و تفکر دکتر شریعتی. من همشهری دکتر شریعتی هستم، کتابهایشان را هم مطالعه کرده‌ام، اما از نظر فکری و عقیدتی با شهید مطهری نزدیکترم. این دو تفکر حالا صاحب عقبه سیاسی، منافع و اهدافی شده که با هم اختلاف دارد، در حالی که آن دو بزرگوار با هم مشکل نداشتند و خاطرم هست که شهید مطهری را در مراسم چهلم دکتر شریعتی در مشهد دیدم.
 
شمقدری افزود:  شیطان خلق شده که انسان را گمراه کند، فساد در سینما وجود دارد مانند سایر حوزه‌ها، در صدا وسیما هم مواردی بوده است اما هنر نیست که این مسائل را مطرح کنیم.
 
 اظهارنظرهای انحرافی به سود سینما نیست
 
رئیس سازمان سینمایی دربخش دیگر از صحبت های خود با اشاره به صحبت های انجام شده توسط برخی از سینماگران درباره فساد اخلاقی در سینما گفت: نمی‌دانم دوستانی که اصرار دارند این مسائل را عنوان کنند چه مصلحتی را در نظر می‌گیرند، در این بحث‌های انحرافی خیری برای سینمای ایران وجود ندارد به عنوان مثال یکی از دوستان فیلمسازم که اصرار دارد درباره این مسائل صحبت کند. اوفیلمسازی است که فیلم‌های خوبی ساخته و در آثارش از بازیگران و عوامل حرفه‌ای استفاده کرده، بهتر است او به احترام همکارانش دست کم از این اظهارنظرها نکند.
 
جواد شمقدری فیلمساز سابق و مدیر فعلی سینما در ادامه صحبت های خود به انتصاب محمدرضا عباسیان به عنوان دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: دلایل بسیاری در انتخاب عباسیان موثر بوده، واحد بین الملل و امور جشنواره‌ها را در موسسه رسانه‌های تصویری وجود دارد و آقای عباسیان گزینه مناسبی برای دبیری جشنواره بود، تجربه خوبی که در اجرای جشنواره فیلم ویدئویی داشتند هم نشان دهنده توانایی ایشان است.
 
وی در پایان خطاب به سینماگران متذکر شد: من به همدلی، دوستی و وفاق ایمان دارم و معتقدم که سینماگران باید بی‌اعتمادی نسبت به یکدیگر را کنار بگذارند.
نظرات بینندگان