arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۵۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۱ - ۰۲ تير ۱۴۰۱

وزیر اقتصاد آلمان: بحران آغاز شده و گاز اکنون یک منبع کمیاب در کشور است

دولت آلمان روز پنج‌شنبه و در مواجهه با کاهش صادرات گاز روسیه به این کشور، فاز «سطح هشدار» را فعال کرد و وزیر اقتصاد آلمان نیز گفت: «ما اکنون دچار بحران گاز هستیم؛ حتی اگر آن را احساس نکنیم. گاز اکنون یک منبع کمیاب در آلمان است.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت آلمان روز پنج‌شنبه و در مواجهه با کاهش صادرات گاز روسیه به این کشور، فاز «سطح هشدار» را فعال کرد و وزیر اقتصاد آلمان نیز گفت: «ما اکنون دچار بحران گاز هستیم؛ حتی اگر آن را احساس نکنیم. گاز اکنون یک منبع کمیاب در آلمان است.»

فعال شدن «سطح هشدار» در این کشور، فاز دوم از یک طرح سه مرحله‌ای برای روبرو شدن با وضعیت‌های اضطراری است.

مرحلۀ سوم این طرح هم «سطح اضطراری» نام دارد که به برلین اجازه می‌دهد سهمیه‌بندی گاز را به منظور توزیع مناسب‌تر آن را بین خانه‌ها، ادارات، صنایع همچنین مدارس و بیمارستان‌ها آغاز کند.

دولت آلمان همچنین نگران است که ادامه روند موجود، ذخیره سازی گاز برای زمستان را با مشکل مواجه کند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان همچنین گفت: «ما اکنون در یک "رویارویی اقتصادی" با روسیه قرار داریم زیرا اکنون از گاز و انرژی به عنوان سلاحی علیه آلمان استفاده می‌شود. از دیدگاه من، هدف از این کار، نابود کردن چیزی است که کشور ما و کل اتحادیه اروپا را در ماههای اخیر متمایز کرده است؛ یعنی یک اتحاد بزرگ، همبستگی بزرگ با اوکراین و ایجاد یک تمایل بزرگ برای پرداخت بهای گزاف برای دفاع از آزادی.»

تحویل گاز روسیه به آلمان از مسیر خط لوله گاز «نورد استریم۱»، از هفتۀ گذشت به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته است و گازپروم در واکنش به اعتراضات آلمان و محکوم کردن این «تصمیم سیاسی»، اعلام کرده که مشکلات تعمیر و نگهداری دلیل کاهش روند انتقال بوده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اعتراضات آلمان را «عجیب» خواند و گفت: «شرکای آلمانی ما به خوبی از چرخه‌های بازنگری در تاسیسات آگاه هستند، بنابراین واقعاً عجیب است که بخواهیم این کار را یک رفتار سیاسی بنامیم.»

روسیه از هفته گذشته، علاوه بر آلمان صدور گاز به کشورهای ایتالیا، اتریش، جمهوری چک و اسلواکی را نیز کاهش داده است.

دولت آلمان از زمان آغاز جنگ اوکراین، به فکر راه حلی برای تامین کمبود احتمالی گاز کشور از منابع جدید، از جمله گاز قطر یا آمریکا بوده و از مشتریان صنعتی و خانگی این انرژی نیز خواسته است که در مصرف گاز طبیعی صرفه‌جویی کنند.

رابرت هابک اعلام کرد که مردم می‌توانند با تنظیم سیستم گرمایشی خانه خود در حال حاضر، تا ۱۵ درصد گاز مورد نیاز برای ماه‌های سرد سال را دخیره کنند و به این ترتیب سهم خود را در وضعیت بحرانی کنونی ادا کنند. او افزود: «شاید این کار پیش پا افتاده به نظر برسد، اما شما باید این میزان صرفه‌جویی را در ۴۱ میلیون خانوار ضرب کنید.»

آلمان و برخی دیگر کشورها همچنین در حال بازگشت به سمت سیاست استفاده از سوخت زغال سنگ به عنوان انرژی جایگزینی هستند که مغایر با اهداف اقلیمی اتحادیه اروپا برای کاهش میزان تولید گازهای گلخانه‌ای و محدود سازی دمای زمین است.

نظرات بینندگان