arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۰۹ - ۰۳ تير ۱۴۰۱

فیفا فهرست بازیکنان مجاز هر تیم برای جام‌ جهانی را به ۲۶ نفر افزایش داد

فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا روز پنجشنبه اعلام کرد که تیم‌های حاضر در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌توانند حداکثر تا بیست و شش بازیکن در فهرست خود جای دهند. این در حالیست که تیم‌های راه یافته به جام جهانی پیش از این ملزم به رعایت سقف ۲۳ بازیکن برای شرکت در این مسابقات بودند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا روز پنجشنبه اعلام کرد که تیم‌های حاضر در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌توانند حداکثر تا بیست و شش بازیکن در فهرست خود جای دهند.

این در حالیست که تیم‌های راه یافته به جام جهانی پیش از این ملزم به رعایت سقف ۲۳ بازیکن برای شرکت در این مسابقات بودند.

فیفا هدف از اعمال این تغییر را تداوم رویکرد مبتنی بر انعطاف‌پذیری و منطبق ساختن قوانین فوتبال با شرایط ناشی از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ عنوان کرده است.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در بیانیه‌ای که به همین مناسبت منتشر شد، تصریح کرد: اکنون بین ۲۳ تا ۲۶ بازیکن می‌توانند در فهرست نهایی تیم‌ها حضور داشته باشند.

فیفا در ادامه توضیح داده است که این تصمیم «به منظور مقابله با پیامدهای همه‌گیری کووید-۱۹ و دوره غیرمعمولی که طی آن جام جهانی (۲۰۲۲ قطر) برگزار می‌شود» اتخاذ شده است.

این دوره از مسابقات جام جهانی به دلیل گرمای بیش از حد در کشور میزبان به جای تابستان طی روز‌های ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر/ ۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱ برگزار می‌شود؛ مسئله‌ای که توقف مسابقات باشگاهی اروپا را در فصل جاری طی دوره زمانی یاد شده به همراه خواهد داشت.

تجربه افزایش بازیکنان تیم‌ها در مسابقات یورو
اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا سال گذشته پیش از مسابقات یورو، با توجه به خطر آلودگی به ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید۱۹ و همچنین لزوم در قرنطینه قرار گرفتن برخی بازیکنان که تهدیدی برای کاهش نفرات تیم‌ها به حساب می‌آمد، رویکردی مشابه در جهت بالابردن سقف مجاز قرار در اختیار داشتن بازیکن اتخاذ کرده بود.


این اقدام در نوع خود پس از جام کنفدراسیون‌ها در سال ۲۰۰۱ که تعداد بازیکنان تیم‌های ملی از ۲۲ به ۲۳ نفر افزایش یافت، بی سابقه بود.

با این حال، مربیان اروپایی در آن زمان بر سر این تغییر اختلاف نظر داشتند؛ این اقدام اگر چه به آنها اختیار بیشتری برای دست زدن به انتخاب و گزینش می‌داد اما در روی دیگر سکه، مشکلاتی را نیز از حیث مدیریت نفرات و ظهور آسیب‌های روحی در میان بازیکنانی که کمتر به خدمت گرفته می‌شدند نیز فراهم می‌کرد.

پانزده بازیکن جایگزین روی نیمکت
گرت ساوتگیت، سرمربی تیم ملی انگلیس معتقد بود که «انتخاب ۲۳ بازیکن مهارتی ارزشمند است» که یک مربی باید از آن برخوردار باشد، در حالی که لوئیس انریکه، سرمربی تیم اسپانیا، ترجیح داد به دعوت ۲۴ بازیکن در تیم خود برای مسابقات یورو بسنده کند.

فهرست بازیکنان تیم‌های حاضر در قطر در حالی به ۲۶ نفر افزایش یافته است که «هیئت بین‌المللی فوتبال»، تنها نهاد دارای صلاحیت برای قانون‌گذاری در ورزش فوتبال اواسط ماه جاری میلادی به طور قطعی اصل پنج جایگزینی احتمالی برای هر تیم و در هر مسابقه را در این دوره از مسابقات جام جهانی به تصویب رساند.

این در حالیست که تیم‌ها پیش از دوران کرونا تنها مجاز به انجام سه تعویض در هر مسابقه بودند و افزایش شمار تعویض‌ها به عدد پنج برای هر تیم در هر مسابقه راهکاری پیشنهادی از سوی تصمیم‌گیران فوتبال برای انطباق بیشتر با شرایط ناشی از همه‌گیری بیماری کووید۱۹ بود.

تصمیم برای تصویب این اصلاحیه در «قانون ۳» فوتبال ماه مه ۲۰۲۰ توسط بورد بین‌المللی فوتبال و در شرایط همه گیری اتخاذ شد.

این مصوبه قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۱ برای مسابقات باشگاهی و تا ۳۱ ٓژوئیه ۲۰۲۲ برای دیدارهای بین المللی به اجرا گذاشته شود.

قانون‌گذاران سپس با لحاظ کردن تاثیر همه‌‌گیری بیماری کووید۱۹ بر فوتبال مصوبه یاد شده را تا دسامبر سال جاری میلادی تمدید کردند.

در بیانیه مطبوعاتی فیفا که روز پنجشنبه منتشر شد حداکثر بازیکنان جایگزین که علاوه بر یازده بازیکن اصلی حق نشستن روی نیمکت را دارند ۱۵ نفر به اضافه پزشک تیم اعلام شده است.

نظرات بینندگان