arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۰۳ تير ۱۴۰۱
رئیسی در مورد گران شدن کالا‌های اساسی:

اصلاح نحوه تخصیص یارانه‌ها تنها یکی از عوامل بود، قیمت‌های جهانی نیز افزایش پیدا کرده / در اروپا هم برخی کالاها را کوپنی توزیع می کنند

رئیسی در مورد گران شدن اقلام و کالا‌های اساسی گفت: اصلاح نحوه تخصیص یارانه‌ها تنها یکی از عوامل گرانی این نوع محصولات بود و همزمان قیمت‌های جهانی نیز افزایش پیدا کرد که یکی از عوامل آن جنگ اوکراین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور با تشریح اهمیت نقش مالیات در اداره و تقویت اقتصاد کشور و اهمیت مقابله موثر و جدی با فرار مالیاتی، بر لزوم حمایت از اصناف در این زمینه تأکید کرد.

به گزارش «انتخاب»؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز پنج‌شنبه در نشست با جمعی از نخبگان استان خراسان شمالی با گرامیداشت روز بیست و سوم ذی‌القعده و بیان اینکه این روز، روز زیارت مخصوص حضرت رضا (ع) است، خاطرنشان کرد: سال‌ها مردم استان خراسان شمالی مهربانانه و مشتاقانه میزبان زائرین امام رضا (ع) بودند و این سعادت بزرگی برای مردم این استان است.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت بهره گرفتن از نظرات نخبگان در اداره کشور، خطاب به آنان گفت: شما نخبگان در ارتباط گرفتن با دولت به این نوع جلسات بسنده نکنید و سعی کنید پیشنهادات خود را به دولت منتقل کنید.

رئیس جمهور با تأکید به استاندار خراسان شمالی مبنی بر برگزاری مداوم جلسه با نخبگان استانی، خاطرنشان کرد: با بهره‌گیری از نظرات و ایده‌های مطرح شده در این نوع جلسات می‌توان تدابیر خوبی برای حل مسایل و مشکلات استان بکار گرفت. تردیدی ندارم که شما نخبگان خیرخواه کشور هستید و باید به نظرات شما به چشم غنیمت نگاه شود. هر جا مردم در میدان بودند کشور توفیقات زیادی پیدا کرد.

رئیسی در ادامه تصریح کرد: استان‌های خراسان شمالی و جنوبی همزمان با یکدیگر به استان تبدیل شدند، اما علیرغم کار‌های خوبی که انجام شده، استان خراسان شمالی کمبود‌های زیادی دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استان خراسان شمالی دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه کشاورزی است، گفت: کشت گیاهان دارویی و توسعه آن در این استان می‌تواند یک ظرفیت اقتصادی بسیار بزرگ در کشور باشد. توسعه کشت گیاهان دارویی نباید در حد حرف باشد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش درباره تلاش دولت برای رفع مشکلات زنان بدسرپرست و بدون سرپرست، اظهار داشت: موضوع زن و خانواده بسیار مهم است که تنها یکی از مسایل آن مشکلات زنان بدسرپرست است. در این دولت صندوق حمایت از زنان بدسرپرست را تشکیل دادیم و نیاز است دفتر امور زنان و خانواده در استانداری‌ها فعال شوند.

رئیس جمهور خطاب به استاندار خراسان شمالی افزود: زمینه ارائه محصولات و صنایع دستی را که در خانه‌ها توسط بانوان ساخته می‌شود، فراهم و ایجاد بازارچه‌های دائمی صنایع دستی، ارائه تسهیلات و خرید این نوع محصولات را در استان پیگیری کنید.

رئیس جمهور با تشریح اهمیت نقش مالیات در اداره و تقویت اقتصاد کشور و اهمیت مقابله موثر و جدی با فرار مالیاتی، بر لزوم حمایت از اصناف در این زمینه تأکید و خاطر نشان کرد: پیش از این هم به متولیان امور مالیاتی تاکید کردم که در تعامل با اصناف، بنا را بر اعتماد به اصناف بگذارند.

رئیسی افزود: مهم این است که ممیزان مالیاتی از فرار مالیاتی جلوگیری کنند. دلالانی هستند که درآمد زیادی دارند، اما مالیات آن را نمی‌دهند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با مهم و موثر توصیف کردن فعالیت گروه‌های جهادی در رفع مشکلات کشور، گفت: در حسینیه جماران هم گفتم برخی از دختران و پسرانی که در گروه‌های جهادی فعالیت می‌کنند، ماه عسل خود را برای خدمت به مناطق محروم می‌روند. ارزش جهاد در بین ملت ما هنوز بسیار بالاست و این ارزش امروز در گروه‌های جهادی دنبال می‌شود. دولت وظیفه دارد از گروه‌های جهادی حمایت کند.

رئیس جمهور یکی دیگر از ضرورت‌های استان را توسعه زیرساخت‌های ریلی برشمرد و گفت: توسعه ریلی بخصوص در بخش مسافری ضرورت بسیاری دارد.

رئیسی در مورد گران شدن اقلام و کالا‌های اساسی گفت: اصلاح نحوه تخصیص یارانه‌ها تنها یکی از عوامل گرانی این نوع محصولات بود و همزمان قیمت‌های جهانی نیز افزایش پیدا کرد که یکی از عوامل آن جنگ اوکراین است.

رئیسی افزود: برخی از کشور‌های اروپایی نیز به دلیل گرانی کالا‌های اساسی روش تخصیص کوپن را برای توزیع کالا در پیش گرفتند و برخی کالا‌ها را بدین شکل در کشورشان توزیع می‌کنند.

رئیسی با ضروری دانستن کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم، گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم، تقریبا تمام مبلغ ۸ میلیارد ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای تامین کالا‌های اساسی در سال ۱۴۰۰ اختصاص یافته بود، در همان ۵ ماهه اول سال توسط دولت قبل هزینه شده بود و دیگر پولی برای ما نمانده بود، اما با این وصف ۷ ماه کشور را مدیریت کردیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ضرورت اصلاح الگوی کشت، اجرای این کار را صرفا با کمک کشاورزان امکان‌پذیر دانست و تأکید کرد: باید کالا‌های اساسی مورد نیاز کشور را در داخل تولید کنیم و برای تحقق این هدف باید کشاورزی را برای کشاورزان قابل پیش‌بینی کنیم. در بسیاری از روستا‌ها تمامی امکانات زندگی وجود دارد، اما به دلیل اینکه اقتصاد روستا برای روستائیان صرفه اقتصادی ندارد، این عزیزان روستا‌ها را ترک می‌کنند.

رئیسی تصریح کرد: باید کاری کنیم که اقتصاد روستا برای روستائیان صرفه داشته باشد و یکی از برنامه‌های دولت مردمی فعال کردن اقتصاد روستا است.

رئیس جمهور تأکید کرد: اکیداً از مدیران می‌خواهم افراد بدون انگیزه و فاقد روحیه تحول‌گرا را در مناصب مهم قرار ندهند و راه را برای افراد متخصص، متعهد و تحول‌گرا باز کنند.

نظرات بینندگان