arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۶۴۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۴ - ۰۳ تير ۱۴۰۱

امام جمعه شیراز: متاسفانه صحنه‌ای گزارش شده مبنی بر اینکه عده‌ای از نوجوانان چارچوب عفاف و حجاب را رعایت نکردند / مردم باید مخالفت خود را در مقابل هر خلاف شرعی در هر سطحی، اعلام کنند

دژکام امام جمعه شیراز عنوان کرد: متاسفانه صحنه‌ای گزارش شده مبنی بر اینکه عده‌ای از نوجوانان چارچوب عفاف و حجاب را رعایت نکردند، این واقعیتی است که در گوشه‌ای از شهر رخ داده، اما دقت برای شناخت درست این واقعیت مستلزم چند نکته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: امام جمعه شیراز با اشاره به هنجارشکنی که در این شهر رخ داده است، گفت: نهادهای تربیتی باید آستین بالا بزنند و برای نوجوانان و جوانان برنامه‌‌های ارشادی و تربیتی داشته باشند.

 آیت‌الله لطف‌الله دژکام ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به مسئله معنویت و ادامه‌دار بودن این مبحث در خطبه‌های نخست نماز اظهار داشت: اگر جامعه‌ای بخواهد معنوی محسوب شود باید مراقبت از خود و اجتماع را انجام دهد که هر کدام از این مراقبت‌ها نکاتی دارد.

وی با بیان اینکه در مراقبت اجتماعی هر گروهی یک نقشی دارد که باید این نقش را ایفا کند، گفت: نقش تعدادی از گروه‌ها بیان شد و هفته گذشته نیز به نقش بانوان پرداختیم که براساس روایت امام معصوم (ع) نقش ویژه در ترویج حیا و حجاب و عفت است.

امام جمعه شیراز با قرائت آیه 6 سوره تحریم افزود: قرآن فرموده خود را از آتش جهنم حفظ کنید یعنی اگر رفتار خلاف اخلاق و عفتی در جامعه رخ می‌دهد، این نزدیک شدن به جهنم است که باید برای مراقبت اجتماعی کمک کرد تا این رفتار برطرف شود و یک دغدغه شخصی نیست بلکه شفقت و دلسوزی است.

دژکام با بیان اینکه باید کمک کرد که خطا رفتار دائمی نشود چون اگر رفتار خطا دائمی شود فرد جهنمی می‌شود، بیان کرد: نگرانی دلسوزانه را باید واضح و برجسته به نسل جوان و نوجوان منتقل کرد، امر به معروف و نهی از منکر شفقت است نه جبارانه؛ امر به معروف از روی دلسوزی و نگرانی است و باید این دلسوزی به طرف مقابل بیان شود.

وی با بیان اینکه مدیران اجتماعی که می‌خواهند بر پایه اصول اسلامی مدیریت کنند باید این موارد را مدنظر داشته باشند، عنوان کرد: متاسفانه صحنه‌ای گزارش شده مبنی بر اینکه عده‌ای از نوجوانان چارچوب عفاف و حجاب را رعایت نکردند، این واقعیتی است که در گوشه‌ای از شهر رخ داده اما دقت برای شناخت درست این واقعیت مستلزم چند نکته است‌.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برای این مسئله باید ابتدا بدانیم که مشکل چیست، گفت: چون اگر مشکل شناخته نشود نمی‌توان درمان مناسبی برایش در نظر گرفت؛ باید جهات مختلف این امر تفکیک شود تا بتوان به درستی آن را برطرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه امروز با یک جنگ ترکیبی درگیر هستیم، افزود: باید جهات مختلف را مورد توجه قرار دهیم چون در غیر این صورت ممکن است با مسئله سنگینی روبه‌رو شویم؛ یک وجه این ماجرا فرهنگی است بر این اساس که عده‌ای از نوجوانان ما رفتار صحیح اجتماعی را نمی‌دانند که کار اخلاقی و تربیتی می‌طلبد و باید تدبیری اندیشه شود.

امام جمعه شیراز با بیان جهت دیگر این ماجرا افزود: ممکن است مسئله سیاسی در بین باشد البته بر اینکه دشمن بر جنگ نرم کار می‌کنند تردیدی نیست اما اگر در این ماجرا با یک مسئله سیاسی امنیتی روبه‌رو باشیم؛ نوع رفتار ما متفاوت از زمانی است که مسئله اخلاقی باشد.

دژکام بیان کرد: برخی از کسانی که مسئولیت اداری داشتند باید جواب بدهند و فراخوانده شدند اما اینکه با نوجوانان چنین و چنان رفتار شده؛ درست نیست. یک قسمت کار وظیفه همگانی و همه مردم است که تکلیف شهروندی محسوب می‌شود و مردم مخالفت خود را در مقابل هر خلاف شرعی در هر سطحی باشد اعلام می‌کنند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه دیگر دستگاه‌ها نیز وظیفه خود را دارند، عنوان کرد: نهادهای تربیتی ما باید نقش قوی‌تری ایفا کنند، البته این نیست که نمونه این خلاف‌ها به صفر می‌رسد اما یک نفر هم که هدایت شود، خوب است. نهادهای تربیتی باید آستین بالا بزنند و برای نوجوانان و جوانان برنامه‌‌های ارشادی و تربیتی داشته باشند.

وی با بیان اینکه همه به ویژه خانواده‌ها نیز کمک کنند در انجام امور تربیتی تصریح کرد: در این مسئله یک رویکرد ضد انقلاب نیز وجود دارد که از هر مسئله‌ای بر علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، سیاسیون در این مسئله تقوا را رعایت کنند و این را ابزاری برای ضربه زدن به یک گروه و جریان قراز ندهند چون تاثیر کار تربیتی کم می‌شود.

امام جمعه شیراز با تاکید بر اینکه برای حل مسئله همه پای کار باشند، اظهار داشت: با کسانی که می‌خواهند یک مسئله اخلاقی و رفتاری را وسیله معاندت با نظام کنند، برخورد می‌شود و مسئولیت رسانه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد؛ رسانه باید نقش خود را درست ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه رسانه باید تقوا را رعایت کنند، گفت: دستگاه قضایی نیز روی این مسائل نظارت جدی داشته باشند و در مسئله عفاف و حجاب دستگاه قضا مسئولیت سنگین‌تری دارند، قاضی باید کار خود را انجام دهد و پس از داوری اگر خلاف را تشخیص داد باید حکم دهد و ما نیز باید حمایت کنیم.

امام جمعه شیراز گفت: وظیفه دولت هم این است که اگر مسئول دولتی در این مسائل خلاف می‌کند از مسئولیت برکنار شود.

نظرات بینندگان