arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۲ - ۰۹ تير ۱۳۹۱

جنجال در اردن بر سر قانون آزادی متجاوز به عنف پس از ازدواج با قربانی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
میدل ایست آنلاین نوشت: خبر دردناک ربابش دختری 14 و سپس تجاوز 3 باره به او، موجب خشم اردنی ها شده است مخصوصا پس از آنکه مهاجم برای نرفتن به زندان تصمیم به ازدواج با قربانی گرفت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، در جوامع محافظه کار مانند اردن، متجاوزان به لطف ماده 308 قانون مجازات، مشهور به «قانون تجاوز» می توانند آزاد شوند.

منابع قضایی می گویند: در ماه آوریل، دختری ناشناس در حال خرید در شهر ضرقا بود که پسری 19 ساله او را ربود و به بیابان برد. این پسر 19 ساله در بیابان چادر برپا کرده بود و در آنجا برای سه روز متوالی، این دختر را مورد آزار و اذیت قرار داده بود.

پلیس این دختر را طی یک گشت روتین پیدا کرد و سپس او را به آغوش خانواده اش بازگرداند و مرد را دستگیر کرد.

ظرف چندین روز، خبری مبنی بر اینکه پسر با ازدواج با دختر موافق کرده است، منتشر شد.

اوایل ماه جاری، دختری 15 ساله  پس از اغفال به آپارتمان مردی جوان در امان رفته و این مرد، دختر را مورد تعرض قرار داده بود.

منابع قضایی می گویند، این مرد جوان برای نرفتن به زندان عاجزانه در تلاش برای توافق با خانواده قربانی برای ازدواج با دختر است.

ماده 308 اجازه می دهد، در صورتی که متجاوز به عنف با ازدواج با قربانی موافقت کند، اتهامات علیه او از بین برود. فرد متجاوز به مدت 5 سال نخواهد توانست که زن را طلاق دهد.

نادیا شامروخ، رییس اتحادیه زنان اردنی گفت: این ماده از قانون نه تنها به متجاوزان به عنف اجازه آزاد بودن را می دهد بلکه با اجازه به آنها برای ازدواج با قربانیانشان که خدا می داند برای چه تنبیه می شوند، به آنها پاداش می دهد.

وی ادامه داد: با اعمال این قانون، جرم دیگری رخ می دهد. جطور این دختر 14 ساله که هنوز به سن قانونی نرسیده می تواند با متجاوز به خود ازدواج کند؟ آیا می توان چنین چیزی را تصور کرد؟

تجاوز به کودک زیر 15 سال سن مجازات مرگ در اردن را دارد بنا بر اسناد دادگاه، 379 مورد تجاوز در سال 2010 ثبت شده است.

اوا ابو حلاوه، وکیل و فعال حقوق بشر که رییس گروه حقوقی«میزان» است گفت: در یکی از پرونده ها، ما بسیار سعی کردیم که از ازدواج یک متجاوز با دختری 18 ساله که نمی خواست زن مرد شود، جلوگیری کنیم.

وی افزود: اما پدر دختر با متجاوز بیکار که همزمان همسری دیگر و 6 فرزند داشت توافق کرد. او قادر نبود که برای خانواده و همسرش چیزی فراهم کند. او یک گدا بود.

ابوحلاوه گفت، این قانون ناکارآمد است.

وی افزود: این قانون باید باطل شود. اگر دختر توسط بیش از یک نفر مورد تجاوز قرا گیرد تکلیف چیست؟ در این مورد، ماده 308 در حل این مشکل ناکام است.

ابوحلاوه ادامه داد: حتی اگر قربانی در مقابل ازدواج با متجاوز مقاومت نکند، متجاوز نباید آزاد شود.

عصرا طولبه، اولین کالبدشکاف زن در اردن می گوید که قانون 308 مشکلی ندارد.

وی گفت: مشکل، نحوه تفسیر قانون توسط برخی از گروه های حقوق بشر داخلی و بین المللی است.

طولبه تصریح کرد: تجاوز در جامعه ما به ندرت اتفاق می افتاد. برخی مواقع، دختران زیر 18 سال ارتباط نامشروع برقرار می کنند تا خانواده های خود را مجبور به ازدواج با دوست پسران شان کنند. قانون این عمل را در دسته تجاوز قرار می دهد.

طولبه گفت: این قانون مشکل برخی را حل می کند.

وی افزود: موافقت با ازدواج تحت ماده 308 بهتر از آن است که دختر رها شود تا توسط والدین یا بستگانش کشته شوند.

این کالبدشکاف اردنی تصریح کرد: فکر می کنم که این قانون مناسب جامعه و واقعیت است. این قانون با مجبور کردن متجاوزان به ازدواج، از دختران محافظت می کند.

مسوولان اردنی می گویند، در اردن، 15 تا 20 زن، سالانه به نام شرافت و ناموس کشته می شوند و حداقل 6 قتل از این نوع تا کنون در سال جاری گزارش شده است.

قتل مجازات مرگ دارد اما در مورد قتل های ناموسی و از روی شرافت، دادگاه گاهی اوقات شدت حکم را کاهش می دهد.

هانی جهشان، آسیب شناس پزشکی قانونی، پزشک وزارت بهداشت و اداره حمایت از خانواده دیدگاه کاملا متفاوتی در خصوص ماده 308 دارد.

وی گفت: این قانون نقض آشکار حقوق زنان و کودکان است. خشونت های جنسی تاثیر عمیقی بر قربانی دارد و می تواند برای مدتی طولانی تداوم داشته باشد. اگر قربانی با متجاوز ازدواج کند، رنج او بیشتر خواهد شد.

جهشان در ادامه تصورات غلط اجتماعی را در این خصوص مقصر دانست.

اردنی ها به ویژه فعالان زن تاکنون چندین بار اعتراضات خیابانی علیه این قانون به راه انداخته اند.

نادیا هاشم علو، وزیر امور زنان دولت اردن گفت: این مساله باید به طور موثر حل شود. فکر می کنم که ماده 308 باید اصلاح شود.
نظرات بینندگان