arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ : ۰۰ - ۱۰ تير ۱۳۹۱

نفت 79‌ دلاری پیامد خیانت عربستان به اوپکی‌ها

امیر روحپرور
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو کمیسیون انرژی دیروز در اظهاراتی در صحن علنی مجلس گفته است «وزیر نفت عربستان تصمیم دارد با افزایش تولید، هر بشکه نفت را به ۶۰دلار برساند که در این صورت هیچ راه‌حلی برای ما نمی‌گذارد جز اینکه تولیدات را افزایش دهیم.»

 

در همین حال تحلیلگران بازار جهانی نفت با اشاره به افزایش شدید میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی هشدار داده‌اند: این موضوع سبب می‌شود قیمت نفت طی ماه‌های آینده به 50‌دلار برای هر بشکه برسد.
شواهد می‌گوید، افزایش شدید عرضه نفت در بازارهای جهانی توسط برخی کشورهای عضو اوپک بویژه عربستان، فرارسیدن فصل گرما و افزایش ذخایر استراتژیک جهانی از جمله عواملی هستند که احتمالاً طی ماه‌های آینده قیمت نفت را به 50‌دلار می‌رساند.
کارشناسان افزایش نگرانی‌ها درباره بحران منطقه یورو که باعث کاهش توان اقتصادی این کشورها و در نهایت کاهش تقاضای نفت از سوی آنها شده است را دیگر عامل تأثیرگذار بر کاهش قیمت نفت در ماه‌های آتی ارزیابی کرده‌اند.
بهای نفت طی چند ماه گذشته تاکنون با 25درصد کاهش مواجه بوده است. این سطح از قیمت، آخرین بار در سه ماهه پایانی سال 2010میلادی رخ داده بود، یعنی پیش از تحولات لیبی و حذف نفت لیبی از بازار نفت. اکنون بخش عمده‌ای از نفت لیبی دوباره روانه بازار شده و افزون بر این بحران حوزه یورو عمیق‌تر شده و رشد اقتصادی چین نیز کندتر شده است.
بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد، بهای نفت بیش از این نیز کاهش یابد، اما پرسش اینجاست که این کاهش قیمت تا چه میزان خواهد بود؟
بر‌اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی میزان تولید نفت مورد انتظار از اوپک در سه ماهه حاضر، حدود 4/29میلیون بشکه در روز است. این در حالی است که اوپک به دلیل افزایش قابل توجه تولید عربستان، در حال حاضر حدود 8/31میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند.
اگرچه مسؤولان نفتی عربستان تأکید می‌کنند افزایش تولید این کشور به دلیل کاهش قیمت نفت خام برنت در بازارهای جهانی است، اما به نظر می‌رسد این سیاست پشت پرده‌ای جدی تر از این مسایل دارد، زیرا تولید نفت خام عربستان باز هم رکوردی دیگر به ثبت رسانده، تا جایی‌که این کشور با افزایش 80‌هزار بشکه‌ای، تولید خود را به 9/9میلیون بشکه در روز رسانده است.
بنابراین به نظر می‌رسد این کشور بیشتر از آنکه به فکر کاهش قیمت نفت خام برنت باشد، به فکر قدرت‌نمایی و ثابت کردن توان تولید خود به آنانی است که پیشتر تأکید می‌کردند عربستان از ظرفیت تولیدی می‌گوید که توان اجرای آن را ندارد.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تنها سازمانی که می‌تواند جلوی چنین اتفاقی را بگیرد، اوپک است، اما سکوت مسؤولان ارشد این سازمان در مقابل عربستان، خود پرسشی است که تاکنون بی‌پاسخ مانده است.
از این‌رو به نظر می‌رسد در چنین شرایطی برگزاری یک نشست اضطراری در اوپک الزامی است تا شاید از این طریق بتوان عربستان را به پیروی از سهمیه‌ها وادار کرد.
نباید فراموش شود که در حال حاضر قیمت نفت خام به 79‌دلار در هر بشکه رسیده و ادامه روند کنونی می‌تواند تاریخ نفت 50دلاری را دوباره تکرار کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
1
19
ما که هر چی نشستیم نفت بشکه ای 160 دلار یا 200 دلاری که وزیر نفت قولش را داده بود بشه را ندیدم . چیزی که تو این چند سال متوجه شدم هرچی که مسولان ایرانی قولش را بدن برعکسش حتما اتفاق می افته . قول پایین اومدن دلار را دادن قیمتش سر به اسمان کشید . قول ارزونی را دادن دیگه نمی شه فکر خرید را کرد. احتمالا اگه قول ارزونی نفت را داده بودن تا حالا قیمت نفت هم بشکه 400 دلار شده بود.
نظرات بینندگان