arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۱
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با «انتخاب»:

محل جلسه مذاکره ایران و آمریکا اولویت نیست؛ ما دنبال نتیجه هستیم / از موضوع محل مذاکره یک تفسیر غیرواقعی شده / سفرهای اخیر برای دلجویی از تهران بود

عباس زاده نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا جوزپ بورل از سوی امریکا پیشنهادی را برای ایران آورده بود، می‌گوید که معمولا اگر قرار است پیامی رد و بدل شود باید از چند کانال انجام شود تا صحتش در طول مسیر منحرف نشود. اینگونه پیام‌ها باید مسیر خاص خود را طی کند. این سفرهای اخیر هم به نوعی با انگیزه دلجویی بود تا شرایط را برای ادامه مذاکرات فراهم کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا جوزپ بورل از سوی امریکا پیشنهادی را برای ایران آورده بود، می‌گوید که معمولا اگر قرار است پیامی رد و بدل شود باید از چند کانال انجام شود تا صحتش در طول مسیر منحرف نشود. اینگونه پیام‌ها باید مسیر خاص خود را طی کند. این سفرهای اخیر هم به نوعی با انگیزه دلجویی بود تا شرایط را برای ادامه مذاکرات فراهم کنند.

محمود عباس‌زاده در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیشنهاد برگزاری مذاکره در قطر از سوی ایران بوده یا امریکا و علتش چه بوده است، گفت: «به باور من محل خیلی مهم نیست من به نتیجه می‌اندیشم. بالاخره کشورها میزبانی را پیشنهاد می‌کنند. در برخی از رسانه‌ها دیده‌ام که شیطنت کرده‌اند و از این موضوع یک تفسیر غیرواقعی را منتشر کرده‌اند که من با آن مخالف هستم. بالاخره این نوع مذاکرات بین‌المللی که در طول آن کشور میزبان هم بر روی آنتن رسانه‌ها می‌رود، از این نظر مهم است. بنابراین برخی از کشورها برای استفاده از بار رسانه‌ای سنگین این خبر، معمولا خودشان این پیشنهاد را می‌د‌هند و میزبانی را می‌پذیرند. »

این نماینده مجلس در این باره افزود: «گاهی هم ممکن است کشور میزبان در نزدیک کردن طرفین به یکدیگر گامی بردارد. قرار نیست همه مذاکرات بین‌المللی در اروپا برگزار شود، ما هم ترجیح می‌دهیم اینگونه مذاکرات در کشور غیر اروپایی برگزار شود که به مبانی ما نزدیک‌تر است. از سوی دیگر محل جلسه هم برای ما اولویت نیست. ما دنبال نتیجه هستیم و در مذاکره اولویت‌هایی داریم که می‌خواهیم پیگیری کنیم؛ اولویت ما رفع تحریم‌های غیرقانونی و حفظ ظرفیت کشور در حوزه تکنولوژی و صنعت هسته‌ای است.»

عباس‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا امریکا در بحث سپاه و دادن تضمین، نرمشی از خود نشان داده، بیان کرد: «ما باید با برگه‌هایی که در دست داریم آن‌ها را به نرمش و امتیاز دادن وادار کنیم. آن‌ها از همان ابتدا برای نرمش نمی‌آیند. مذاکرات بین‌المللی یک نوع جنگ است برای تحقق اراده‌ها. ما هم به دنبال این هستیم که اراده خودمان را بر اساس منافع ملی محقق کنیم. کما اینکه آن‌ها هم یک سری هدف‌هایی دارند که به دنبال تحقق‌شان هستند. شما در مذاکره با دو مولفه «قدرت و برگه‌هایی که در دست دارید» و «رعایت چارچوب فنی و اصول» مواجه هستید.»

وی ادامه داد: «با توجه به برگه‌هایی که در اختیار داریم، خوشبختانه ظرفیت مانور بالایی داریم و می‌توانیم در این مذاکرات امتیاز بگیریم. مطالبه مردم و دولت هم همین است؛ امتیاز در برابر امتیاز. به هیچ وجه به سمت مذاکره برد_باخت، آن هم وقتی باختش طرف ما باشد، نمی‌رویم چرا که مذاکره باید برد_ برد باشد.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد برگه‌های برنده‌ای که ایران در دست دارد، گفت: «الحمدالله در کشور یک انسجام سیاسی داریم که در طول تاریخ این چند سال گذشته بی سابقه است. از سوی دیگر با مصوبه مجلس در آذر 99، بخشی از ظرفیت‌هایی که به دلیل اجرای یک طرفه برجام از بین رفته بود، در سازمان انرژی اتمی بازتولید کردیم. هم حجم ذخیره و میزان غنی‌سازی و هم در بحث تولید سانتریفیوژهای نسل جدید با ظرفیت بیشتر، خیلی از ظرفیت‌های از دست رفته را در این مرحله به دست آورده‌ایم. همچنین اینکه کشور ما در برابر تحریم‌ها مقاوم شده است و برای طرف مقابل تحریم دیگر جواب نمی‌دهد. راه‌های خنثی کردن تحریم را یاد گرفته‌ایم، هر چند این شیوه هزینه کشورداری را بالا می‌برد اما در مقابل آورده کشور بسیار بیشتر از هزینه‌هاست.»

عباس‌زاده ضمن بیان اینکه در منطقه، ما در یک سری موارد دست بالا را داریم، اظهار کرد: «به طور کلی در مذاکرات برگه‌های برنده و دست بالا را در اختیار داریم. می‌توانیم اولویت‌های کشور را در مذاکرات پیگیری کنیم و امتیاز بگیریم. اگر قرار است امتیاز بدهیم، باید امتیاز بگیریم. مجلس هم از دولت انتظار دارد که در چارچوب منافع ملی، خطوط قرمز مقام معظم رهبری و مطالبه مردم ایران، مذاکرات را پیش ببرند، کما اینکه ابزارش را هم داریم.»

نماینده مردم مشکین شهر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا جوزپ بورل در سفر خود به تهران پیامی را از سوی امریکا به ایران آورده بود، تصریح کرد: «معمولا اگر قرار است پیامی رد و بدل شود باید از چند کانال انجام شود تا صحتش در طول مسیر منحرف نشود. اینگونه پیام‌ها باید مسیر خاص خود را طی کند. پس از صدور قطعنامه بالاخره طبیعی بود که ایران واکنش نشان می‌دهد. با توجه به قول و قرارهایی که با دبیر کل در سفرهای قبلی داشتیم، انتظار نمی‌رفت که در اوج مذاکره و قبل از توافق بخواهند بیانیه صادر کنند. به نظر من این یک بد سلیقگی بود که با واکنش تند جمهوری اسلامی مواجه شدند. حتی بنده پیشنهاد دادم که مجلس می‌تواند در قبال این قطعنامه، پیشنهاد تعلیق عضویت ایران در NPT را بررسی کند.»

عباس زاده در ادامه تاکید کرد: «آن‌ها انتظار نداشتند که جمهوری اسلامی این واکنش جدی را نشاند بدهد. به باور من این سفرهای اخیر هم به نوعی با انگیزه دلجویی بود تا شرایط را برای ادامه مذاکرات فراهم کنند.»

نظرات بینندگان