arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۳ - ۱۰ تير ۱۳۹۱

واکنش تند مقامات آمریکا به سخنرانی مرسی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس جمهور جدید مصر دیروز در میدان التحریر‏‏‏‏ خاستگاه انقلاب این کشور حاضر شد و سخنانی را ایراد کرد که بخشی از آنها می تواند بیانگر چالش های جدید آمریکا در خاورمیانه باشد.
 
"شیخ عمرعبدالرحمان" که در آمریکا به "شیخ نابینا" معروف است از معروف ترین تندروهای حاضر در آمریکاست که در سال 1993 متهم به حمله به مرکز تجارت جهانی و برنامه ریزی برای انجام چند بمب گذاری در نقاط مختلف نیویورک شد و سپس به همراه شش نفر دیگر به حبس ابد محکوم شد.
 
"محمد مرسی" اولین رئیس جمهور انقلاب مصر، دیروز در سخنرانی خود در میدان تحریر به مردم این کشور وعده داد که "شیخ" را به مصر باز می گرداند. در همین رابطه روزنامه "نیویورک تایمز" بعد از سخنرانی رئیس جمهور مصر با پرداختن به این بخش از سخنان مرسی می نویسد : بخشی از سخنان محد مرسی ممکن است موجب تحریک آمریکا شود ، و آن تلاش برای آزادی شیخ عمر عبدالرحمان، شبه نظامی مصری الاصلی است که در سال 1993 مسئول حمله به مرکز تجارت جهانی و چند بمب گذاری در نیویورک شناخته شد.
 
به نوشته این روزنامه، مرسی در بخشی از سخنانش با اشاره به عکس هایی که در میدان التحریر قرار داشت  گفت : من تصاویری از عمر عبدالرحمان و دیگر زندانیان می بینم. این وظیفه من است که همه تلاشم را برای آزادی این افراد از جمله عمرعبدالرحمان انجام بدهم.
 
در همین رابطه سخنگوی اخوان المسلمین مصر اعلام کرد : مرسی قصد دارد از مقامات فدرال آمریکا بخواهد که شیخ عمر عبدالرحمان را براساس زمینه های انسان دوستانه به مصر مسترد کنند. مرسی قصد ندارد که محکومیت عبدالرحمان را از میان برده و یا او را یک زندانی سیاسی بنامد.
 
در پاسخ به این سخنان، یک مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود گفت : شانسی برای تحقق این موضوع ( بازگرداندن عبدالرحمان به مصر ) وجود ندارد.
 
بخش اخبار آمریکا در شبکه خبری ام.اس.ان.بی سی نیز با پرداختن به این خبر نوشت : سخنان مرسی درباره شیخ عمر عبدالرحمان خشم رهبران سیاسی واشنگتن را برانگیخت.
 
در همین رابطه سناتور "چارلز شومر" از دموکرات های حاضر در کنگره آمریکا، با انتقاد از سخنان رئیس جمهور مصر گفت : سخنان اهانت آمیز رئیس جمهور مرسی بی احترامی به قربانیان حادثه بمب گذاری مرکز تجارت جهانی است.   
 
این سناتور آمریکایی در ادامه انتقادات خود گفت : شیخ عبدالرحمان تروریستی است که نقشه کشتار بیگناهان آمریکایی را ریخته بود. خاطرجمع باشید که او برای باقی عمرش در مکانی مطمئن حضور دارد . او باقی عمرش را در زندان سپری خواهد کرد.
 
هر چند این سخنان خشم مقامات آمریکایی را برانگیخته اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از واکنش نسبت به اظهارات مرسی خودداری کرد.
 
با این حال "پیتر کینگ" از جمهوریخواهان حاضر در مجلس نمایندگان امریکا گفت : سخنان مرسی نشان می دهد که او یک اسلامگرای تندرو است که نمی توان به وی اطمینان کرد.
 
 کینگ که در کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا حضور دارد در ادامه افزود : این یک روش خفت آور برای آغاز ریاست جمهوری است.
 
علاوه بر این افراد برخی دیگر از مقامات امریکایی نیز اعلام کردند که سخنان مرسی سوالات جدی در این خصوص که وی چگونه رهبری برای مصر خواهد بود بوجود آورده است.
 
در همین رابطه سناتور دموکرات "کرستن گیلیبراند" گفت : سخنان مرسی نه تنها آزار دهنده بود بلکه نگرانی جدی درباره احترام وی به قانون و دموکراسی بوجود آورده است. هرگونه تلاشی برای آزادی این ترویست زندانی بادید با محکومیت سریع همراه باشد.
 
سناتور دموکرات "فرانک لاتنبرگ" از نیوجرسی نیز در این رابطه گفت : عمرعبدالرحمان تروریستی است که دستش به خون مردم آمریکا آلوده است و باقی عمر خود را در زندان سپری خواهد کرد.
 
اما "ایمن محی الدین" خبرنگار محلی شبکه خبری "ان.بی.سی" که در قاهره حضور دارد در این باره گفت : سخنان مرسی در خصوص عبدالرحمان مصرف داخلی دارد و برای ناراحت کردن آمریکا ایراد نشده است.
 
وی در ادامه افزود : اخوان المسلیمن و مرسی هم اکنون این موضع را اتخاذ کرده اند که عبدالرحمان براساس زمینه های انسان دوستانه به مصر بازگردانده شود آنها قصد لغو محکومیت وی را ندارند.
 
در همین رابطه، برخی از سران اخوان المسلمین مصر اعلام کرده اند که مرسی قصد تکرار سخنان روز جمعه درباره عبدالرحمان را ندارد و و در گذشته حملات تروریستی علیه غرب را محکوم کرده است.
 
یادآور می شود محمد مرسی از اعضای سابق اخوان المسلیمن بوده و در آمریکا تحصیل کرده از همین رو احتمال می رود که وی در مدت حضور در ایالات متحده با شیخ عمرعبدالرحمان در ارتباط بوده باشد و سخنان دیروز وی نشان می دهد که رئیس جمهور جدید مصر و تفکرات اخوانی او می تواند زنگ خطری برای سیاست های امریکا در خاورمیانه باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
نظرات بینندگان