arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۸ - ۰۷ تير ۱۴۰۱

وزیر ارتباطات: از شهریور سال گذشته به دنبال اصلاح طرح صیانت بودم؛ فضای مجازی نیاز به قانون دارد / اینکه می گویند در دولت سیزدهم اینترنت به اندازه کافی تامین نمی شود، صحت ندارد / افزایش قیمت اینترنت تا حدی معقول است / تعرفه پست اشتباها تا ۷۰ درصد بیشتر شده بود؛ قرار شد شرکت پست این موضوع را اصلاح کند

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات گفت: امروز بخش زیادی از ارتباطات دریایی کشور قطع شده اما مردم قطعی اینترنت را احساس نمی‌کنند؛ زیرا اینترنت کشور را از مسیرهای متعددی تامین کرده‌ایم. علاوه بر این ظرفیت شبکه ارتباطی تا مهرماه ۷۰ درصد بیشتر خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر ارتباطات گفت: امروز بخش زیادی از ارتباطات دریایی کشور قطع شده اما مردم قطعی اینترنت را احساس نمی‌کنند؛ زیرا اینترنت کشور را از مسیرهای متعددی تامین کرده‌ایم. علاوه بر این ظرفیت شبکه ارتباطی تا مهرماه ۷۰ درصد بیشتر خواهد شد.

به گزارش «انتخاب»، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه جهان آرا در شبکه افق در پاسخ به سوالی درباره دلیل کندی سرعت اینترنت، اظهار داشت: سرعت اینترنت معلول عوامل مختلفی است.

به گفته وی، وقتی از موبایل استفاده می کنید به آنتن تلفن همراه (BTS) متصل می شوید و از آنتن با فیبر نوری یا ارتباط رادیویی به شبکه شهری وصل خواهید شد. سپس از شبکه شهری به شبکه بین شهری متصل می شوید و اگر درخواست در داخل کشور باشد از طریق مرکز تبادل داده (IXP) و اگر درخواست برای خارج از کشور باشد از طریق گت وی بین الملل به ارتباط پاسخ داده می شود.

وی افزود: بنابراین شبکه داخل شهر، شبکه بین شهری و شبکه زیرساخت در این ارتباط دخیل هستند که بخشی از این شبکه ها در اختیار بخش خصوصی و بخشی در اختیار دولت است.

وی ادامه داد: بخش‌ هایی از این شبکه طبق اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی که شرکت مخابرات ایران است واگذار شده و این شرکت هم روی کیفیت ارتباطات تاثیرگذار است. در لایه دسترسی اپراتورها و شرکت مخابرات و در لایه زیرساخت شرکت ارتباطات زیرساخت حضور دارند.

شایعاتی که می گویند در دولت سیزدهم اینترنت به اندازه کافی تامین نمی شود صحت ندارد

وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در تامین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم، گفت: از وقتی که دولت سیزدهم بر سر کار آمده است برخی شبهاتی را وارد می‌ کنند مبنی بر اینکه در دولت سیزدهم اینترنت مورد نیاز کشور به اندازه کافی تامین نمی شود؛ اما اکنون شفاف اعلام می‌ کنم که این گفته صحت ندارد و مشکلی در تامین اینترنت مورد نیاز کشور نداریم.

بخش زیادی از ارتباطات کشور قطع است اما مردم قطعی را احساس نمی کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: همچنان که در آبان ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳۰ گیگابایت از ظرفیت اینترنت کشور قطع شد و مردم این کمبود ظرفیت را احساس کردند؛ اما امروز بخش زیادی از ارتباطات کشور در بخش دریایی قطع شده است و مردم هیچ احساسی از قطعی و کاهش سرعت ندارند زیرا از سال گذشته تاکنون از مسیرهای مختلفی ارتباطات مورد نیاز کشور را تامین کرده ایم و مسیرهای تامین اینترنت کشور را متعدد کردیم.

ظرفیت شبکه کشور تا مهر ماه امسال ۷۰ درصد بیشتر می شود

زارع پور افزود: در بهمن ماه سال گذشته هم طی قراردادی با کنسرسیومی برنامه ریزی کردیم که ۷۰ درصد به کل ظرفیت شبکه کشور در هشت ماه اضافه شود که تا مهر ماه ۱۴۰۱ این اتفاق رخ خواهد داد.

وی افزود: در نتیجه این گشایش، سرعت اینترنت بهبود پیدا می‌ کند، اما باید تاکید کنم که گلوگاه اینترنت در کشور ما شبکه مخابراتی نیست، بلکه برای رفع همیشگی این مشکل باید خود را برای پروژه توسعه فیبر نوری در کشور آماده کنیم، زیرا نسخه شفابخش ارتباطات کشور توسعه فیبر نوری است.

کمک نقدی وزارت ارتباطات به مخابرات برای ترمیم شبکه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: بخشی از شبکه ارتباطی که در اختیار شرکت مخابرات ایران است در ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته توسعه پیدا نکرده و به روز نشده است و در برخی استان ها شبکه مخابرات فرسوده است.

وی گفت: در اواخر سال گذشته یک کمک مالی از محل تبصره ۶ به شرکت مخابرات کردیم که بتواند بخشی از شبکه خود را ترمیم کند.

زارع پور افزود: اما بار اصلی ترافیک ارتباطات کشور که باید روی شبکه ثابت باشد به دلیل ارتقا پیدا نکردن شبکه ثابت روی شبکه موبایل تحمیل شده و نیاز مردم به شبکه ارتباطات همراه منتقل شده است در حالیکه ظرفیت شبکه همراه هم محدود است. در نتیجه وضعیتی که در سال های اخیر داشته ایم رتبه ایران در اینترنت ثابت در جهان ۱۴۰ است.

وعده ارائه سرعت چند گیگابیت بر ثانیه ای تا ۳ سال دیگر

وی افزود: در حال حاضر برای رفع اساسی مشکل چند کار در دست انجام دادیم که کار سختی است و برای ایجاد پوشش ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری برای ۸۰ درصد از خانوارها در سه سال برنامه‌ ریزی کرده‌ ایم. این برنامه در کشور های دیگر که از ما شرایط بهتری دارند به طور متوسط ۷ تا ۸ سال زمان برده است اما اجرای آن را در سه سال هدف گذاری کرده ایم.

زارع پور گفت: میانگین سرعتی که در این شبکه به مردم ارائه می‌ شود ۱۰ مگابیت بر ثانیه است و می خواهیم سرعت چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه ای و حتی چند گیگابیت بر ثانیه ای به مردم بدهیم.

سرعت اینترنت حداقل در یک سال گذشته کمتر نشده است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این گفته که مردم یک زمان اعلامی برای بهبود کیفیت اینترنت می خواهند، گفت: داشبورد های جهانی و آمار داخلی نشان می دهد که امروز سرعت اینترنت نسبت به قبل بهتر شده است؛ همچنان که اخیراً آخرین سرعت اینترنت را در اپراتورها منتشر کردیم و نشان داد که وضع بهتر از گذشته شده است؛ یعنی وضعیت سرعت اینترنت امروز بدتر از قبل نیست اما نیاز مردم بیشتر شده است؛ برای مثال کاربر می‌ خواهد عکسی که هر روز کیفیت آن بیشتر می شود را با همان سرعت دیروز روی شبکه ارسال کند و یعنی خواستار سرویس پرسرعت تر است.

وی تاکید کرد: حداقل در یک سال گذشته سرعت اینترنت پایین تر نیامده است. دولت سیزدهم فناوری اطلاعات را یک فرصت می داند و معتقد است که شاهراه جدید فیبرهای نوری هستند. دولتی که می‌ خواهد فیبر نوری به درب منازل ببرد دنبال کم کردن سرعت اینترنت نیست.

اپراتورهای موبایل برای افزایش سرعت اینترنت، فرکانس جدید می گیرند

وی توضیح داد: البته به مردم نمی گوییم که صبر کنند تا سه سال دیگر فیبر نوری راه اندازی شود و مردم را به آینده وعده نمی دهیم. بلکه هم اکنون هم در لایه دسترسی برای موبایلی ها فرکانس جدید ۲۳۰۰ مگاهرتز را راه اندازی کردیم که برخی از اپراتورها تجهیزات مربوط را خریداری و نصب کردند و نتیجه این اقدامات را در افزایش سرعت سرویس آنها در سه ماه اخیر دیدیم. امسال هم فرکانس جدید ۳۵۰۰ مگاهرتز را واگذار می کنیم.

 به دنبال محبوبیت بودیم تعرفه اینترنت را افزایش نمی دادیم

زارع پور درباره افزایش تعرفه اینترنت بدون اطلاع قبلی به مردم، گفت: از سال ۹۵ تا اول امسال هیچ افزایش تعرفه ای در بخش اینترنت نداشتیم در حالی که در پنج سال گذشته تورم ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصد بوده است.

وی گفت: اما اگر در این حوزه سرمایه گذاری نشود کیفیت شبکه کاهش می یابد و مرم متضرر می شوند. پس اگر به دنبال محبوبیت بودیم تعرفه را افزایش نمی دادیم.

زارع پور با بیان اینکه اپراتورها بسته هایی که زیر کف قیمت عرضه شده بود را حذف کردند، گفت: مدیران عامل اپراتورها چندین بار مراجعه کردند و درخواست داشتند که بسته جدید اینترنت با تعرفه جدید ارائه کنند؛ اما ما شروط افزایش قیمت را اعلام کرده‌ ایم و گفته ایم که باید ظرف ۶ ماه افزایش سرعت، افزایش پوشش نسل چهارم و حتی افزایش پوشش نسل پنجم را داشته باشند.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت تا حدی معقول است اما باید متعادل باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از این پس قرار است سرعت اینترنت در اپراتور های موبایل هر ماه به مردم اعلام شود.

جزئیات راه اندازی اینترنت کودک و نوجوان

وزیر ارتباطات همچنین درباره راه اندازی اینترنت کودک و نوجوان، گفت: هیچ جای دنیا مثل ایران کودک در فضای مجازی رها نیست. پدر و مادرها نگران بچه ها هستند همچنان که خودم پدر پنج فرزند هستم و نگرانی دارم. البته این نگرانی جهانی است و برای مثال اخیراً اینستاگرام مکانیزمی را برای راستی آزمایی سن کاربران راه اندازی کرده است که فعالیت کاربران زیر ۱۳ سال را شناسایی و ممنوع می کند و فعالیت نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ سال با نظارت والدین خواهد بود.

وی گفت: مصوبه ای در شورای عالی فضای مجازی وجود دارد که می گوید دستگاه ها باید در ارائه یک محیط ایمن برای حضور بچه ها در فضای مجازی همکاری کنند طی برنامه ای که مدنظر است سیم کارت ها با وارد کردن کدی در حالت کودک قرار می گیرند که در این حالت یک وایت لیست یا لیست سفید وجود دارد و کودک فقط به سایت های خاصی دسترسی دارد. دوباره با وارد کردن کد سیم کارت به حالت عادی باز می گردد. اپراتور کودک، اپراتوری مجازی است و با کد دستوری یکسان در همه اپراتورها فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین سیم کارت ویژه کودک هم از قبل وجود داشته است و تاکنون یک میلیون سیم کارت هم عرضه شده و مورد استقبال قرار گرفته است. این مدل از سیم کارت دارای محدودیت دائمی و لیست های سفید دائمی است.

به گفته وی، علاوه بر این ابزارها ابزارهای دیگری هم طراحی شده است که در اختیار والدین قرار می گیرد؛ اما در کنار همه اینها باید برای فضای مجازی امن کودک و نوجوان در فضای مجازی فرهنگ سازی شود.

برخی پلتفرم های فیلتر شده برای اقشار خاص رفع فیلتر می شود 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین گفت: در آینده نزدیک یک سری از برنامه های فیلتر شده برای اقشار خاص باز می شود مثل خبرنگاران و اساتید و گشایش‌ هایی را خواهیم داشت.

زارع پور همچنین درباره وضعیت طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی (صیانت) گفت: از شهریور ماه ۱۴۰۰ برای اصلاح این طرح به موضوع وارد شدم و طرح در پیگیری ها به نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی تغییر کرد. فعلا طرح در مسیری که در مجلس طی می کرد دچار وقفه شده است. اما به طور کلی فضای مجازی نیاز به قانون دارد همچنان که در کشورهای دیگر هم برای این حوزه قانون وجود دارد.

دوگانگی حضور مسئولین در شبکه های فیلتر یک جایی باید تمام شود

وی در پاسخ به سوالی درباره دوگانگی فیلتر برخی از شبکه های اجتماعی در کشور و حضور مسئولین در آنها، گفت: این تصمیم قبلا گرفته شده است، اگرچه دولت ها نقش پررنگی در باز و بسته شدن پلتفرم ها دارند. اما این دوگانگی باید جایی تمام شود. در جلسه اول دولت همه بلند شدیم و قسم خوردیم که از قانون تبعیت کنیم. یک بخش از تبعیت از قانون هم همین مسئله حضور در شبکه های فیلتر شده است.

وی تاکید کرد: در همه پلتفرم های مجاز داخلی و خارجی غیر از فیلتر شده ها حضور دارم و گفته ام که از فیلترشکن برای حضور در شبکه های فیلتر شده استفاده نخواهم کرد.

به ۵ تا ۶ پیام رسان داخلی نیاز نداریم

وزیر ارتباطات درباره برنامه این وزارتخانه برای حمایت از پیام رسان های داخلی، گفت: وضع پیام رسان های داخلی در سال‌ های اخیر بهتر شده است؛ اما به طور کلی برنامه ای برای حمایت از این پیام رسان ها داریم که تکلیف آنها مشخص شود. زیرا به ۵ تا ۶ پیام رسان داخلی نیاز نداریم و حداکثر یک یا دو پیام رسان برای کشور مورد نیاز خواهد بود. 

وی گفت: به زودی امکاناتی از جمله تماس تصویری، تماس صوتی و مکالمه با شبکه اپراتور ها به این پیام رسان ها اضافه می شود.

سهامداران عمده مخابرات به دنبال حل مسئله تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌ های خود درباره مشکلات شرکت مخابرات، یادآور شد: حدود ۷ تا ۸ سال است که تعرفه مخابرات ثابت بوده است سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت ارتباطات به این شرکت اختصاص داده شد که بخشی از مشکلات خود را حل کند و حتی خودمان تجهیزاتی خریدیم و به این شرکت تحویل دادیم.

وی همچنین درباره تبدیل وضعیت ایثارگران در این شرکت گفت: سهامداران عمده به دنبال حل این مسئله هستند.

افزایش بیش از ۴۰ درصدی تعرفه های پستی اشتباه در نرخ‌گذاری بود

زارع پور همچنین درباره افزایش تعرفه پستی توضیح داد: اگر تعرفه های پست قرار بود به اندازه تورم افزایش پیدا کند باید ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد افزایش پیدا می کرد؛ اما مقرر شد که تعرفه حداکثر بین ۲۰ تا ۴۰ درصد برای مردم عادی بیشتر شود. افزایش تعرفه‌ ها اثر خیلی جدی نداشت البته در روزهای اول اشتباهی در نرخ‌گذاری رخ داده بود که تعرفه تا ۷۰ درصد بیشتر هم محاسبه شده بود و قرار شد شرکت پست این موضوع را اصلاح کند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است

وزیر ارتباطات همچنین از راه اندازی سامانه هوشمند در زیرساخت برای کشف کلاهبرداری های فیشینگ یا جعل عنوان و آدرس اینترنتی خبر داد و گفت: با این سامانه ارسال پیامک برای ارسال کننده پیامک بلافاصله مسدود می شود.

زارع پور درباره آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات هم گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وزارت توسعه شبکه ملی اطلاعات است و هر هفته با شورای معاونین برای پیشبرد هدف جلسه داریم و برنامه هایی از جمله توسعه شبکه همراه و ثابت، امنیت و استقلال این شبکه را پیگیری می‌ کنیم.

در ارسال ماهواره سبک به مدار لئو مستقل شدیم

زارع پور با اشاره به برنامه فضایی وزارت ارتباطات هم گفت: جلسه اول شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم برگزار شد که تثبیت لایه لئو جزء مصوبات این جلسه بود. هم اکنون به مرز تحقق این هدف رسیده ایم و امسال در ارسال ماهواره سبک به مدار لئو مستقل شده ایم.

وی ادامه داد: جلسه دوم شورای عالی فضایی به زودی برگزار می شود که برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور در این جلسه انشاالله به تصویب می رسد.

وی ادامه داد: طبق گزارش بین المللی جدیدی ایران جزء ۱۰ کشور دارای برنامه فضایی است و برنامه فضایی ایران در رتبه هشتم در جهان قرار دارد. 

نظرات بینندگان