arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۴ - ۰۷ تير ۱۴۰۱

آغاز دور جدید عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آغاز دور جدید عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش

مدتی است که خودروسازان داخلی محصولات خود را از طریق قرعه‌کشی عرضه می‌کنند. چندی پیش نیز وزارت صمت سامانه‌ای را طراحی کرد تا خودروسازان محصولات خود را در آن ارائه دهند. هدف وزارت صمت، نظارت بر روند قرعه‌کشی و شفاف‌سازی عرضه خودرو است که با سامانه یکپارچه فروش خودرو میسر می‌شود.

تمامی خودروسازان موظفند تا محصولات خود را در این سامانه ارائه دهند. حتی خودروسازان بخش خصوصی نیز باید شرایط فروش خود را در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تعریف کنند. بنابراین می‌توان گفت که این یک سامانه جامع و کامل است که تمامی محصولات و فروش‌ها را در بر می‌گیرد. تا قبل از این، ثبت ‌نام ایران‌ خودرو، سایپا و سایر خودروسازان در سایت مربوط به خود شرکت انجام می‌شد و نظارت مستقیمی صورت نمی‌گرفت. اما اکنون وزارت صمت می‌تواند مستقیما نظارت کند و این به نفع مصرف‌کننده است. البته در این میان تعدادی از خودروسازان از این روند و قانون راضی نیستند؛ آن‌ها معتقدند که خودروساز باید آزاد باشد و نیازی به نظارت و دخالت دولت نیست.

یکی از مزایا و ویژگی‌های مهم سامانه یکپارچه فروش خودرو، بازه زمانی ارائه محصولات است. قبلا خودروساز بازه زمانی کوتاهی را اعلام می‌کرد و مشتریان با استرس زیادی به سایت هجوم می‌آوردند. اما اکنون پس از هر بار اعلام شرایط فروش، سایت سامانه در یک بازه زمانی طولانی‌تر و یک هفته‌ای باز می‌ماند تا مشتریان با آرامش خودرو موردنظر خود را پیدا و ثبت‌نام کنند.

یکی از اهداف مهم وزارت صمت، حذف قرعه‌کشی از روند عرضه خودرو است که با کمک سامانه یکپارچه فروش خودرو به دست می‌آید. حذف شدن قرعه‌کشی کمی به طول می‌انجامد و رفته رفته صورت می‌گیرد. اخیرا تعدادی از محصولات سایپا بدون قرعه‌کشی عرضه شدند که اولین قدم این اقدام مهم شمرده می‌شود. سایپا دومین مرحله فروش یکپارچه خود را نیز اعلام کرده که از صبح روز پنج‌شنبه مورخ دوم تیرماه آغاز می‌شود. ثبت‌ نام سایپا از ساعت 9 صبح پنج‌شنبه آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت خودروها ادامه دارد. در این مرحله، خودروها به صورت پیش‌فروش یک ساله و پیش‌فروش مشارکتی ارائه شده‌اند. نکته مهم این است که عرضه خودروها بدون قرعه‌کشی انجام می‌شود. البته هنگامی که ظرفیت موجود تکمیل شود، ثبت‌نام نیز متوقف می‌شود.

آغاز دور جدید عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش

برای پیش‌فروش یک ساله، خودروهای کوییک S ، کوییک R با گیربکس معمولی، کوییک با گیربکس معمولی، ساینا S و شاهین G ارائه شدند. خودروهایی که با شرایط پیش فروش مشارکت در تولید در دسترس‌اند نیز عبارتند از کوییک S، کوییک R با گیربکس معمولی، کوییک با گیربکس معمولی و ساینا S.

نکته مهم دیگر، شرایط فروش شاهین است؛ سایپا اعلام کرده مشتریانی که پلاک فعال دارند نیز می‌توانند خودرو شاهین را ثبت‌نام کنند. اما لازم به ذکر است کسانی که از ابتدای سال 1401 اقدام به خریداری این خودرو کرده‌اند، امکان ثبت‌نام در جدیدترین پیش‌فروش سایپا را ندارند.

متقاضیان ثبت‌نام، به سامانه sale.iranecar.com مراجعه می‌کنند؛ اطلاعات کاربر باید تکمیل شود تا بتواند نام خود را ثبت کند. هر متقاضی یک کد کاربری و رمز عبور دریافت می‌کند. پس از انتخاب خودرو مورد نظر، بخشنامه فروش خودرو نیز باید انتخاب شود. سپس اطلاعات نهایی مشاهده می‌شوند و ثبت‌نام به پایان می‌رسد. متقاضیان باید حتما کد رهگیری را دریافت کنند. پس از اتمام ثبت‌نام، مبلغ واریزی اعلام شده و مشتریان باید در زمان مقرر وجه را واریز کنند. قیمت خودرو در این روش‌های پیش فروش غیر قطعی است. بدین معنا که قیمت قطعی و نهایی هر خودرو، زمان تحویل آن مشخص شده و بر اساس قیمت روز محاسبه می‌گردد. زمان تحویل خودروها در پیش فروش یک ساله، حدودا نیمه دوم سال جاری است. اما خودروهایی که در پیش فروش مشارکت در تولید عرضه می‌شوند، تابستان سال آینده به مشتریان تحویل داده خواهند شد. بنابراین متقاضیان هنگام ثبت نام باید به شرایط‌ها دقت داشته باشند و بخشنامه و مقررات را کاملا مطالعه کنند؛ سپس روش‌های پیش فروش را انتخاب کنند.

آغاز دور جدید عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش

شرایط فروش جدید ایران‌خودرو هنوز اعلام نشده است و احتمالا به زودی آغاز می‌شود. در این میان خودروهایی مانند تارا اتوماتیک، تارا دستی، دنا پلاس توربوشارژ و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، دیگر بدون قرعه‌کشی نمی‌شوند به مشتریان عرضه خواهند شد.

یکی از مزایای سامانه یکپارچه فروش خودرو آن است که تمامی محصولات موجود کنار یکدیگر قرار دارند و مشتریان می‌توانند با مقایسه آن‌ها، خودرو مورد نظر خود را پیدا کنند. در این روش، تمامی ظرفیت خودروسازان به مشتریان ارائه می‌شود و یکی دیگر از اهداف وزارت صمت نیز همین موضوع بوده است.

 

 

نظرات بینندگان