arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۲۲ - ۰۸ تير ۱۴۰۱

انتشار جزئیات توافق عضویت سریع سوئد و فنلاند در ناتو

ناتو جزئیات توافق عضویت سریع سوئد و فنلاند را منتشر کرده است که به دهه‌ها بی طرفی نظامی آن‌ها پایان می‌دهد. گزارش‌ها می‌گویند که شامل شبه‌نظامیان کُرد و همچنین افرادی می‌شود که از سوی رجب طیب اردوغان برای کودتا در ترکیه در حدود شش سال پیش مقصر شناخته شده‌اند. در یادداشتی که روز سه‌شنبه امضا شد، فنلاند و سوئد موافقت کردند که به سرعت به چنین درخواست‌هایی رسیدگی کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: ناتو جزئیات توافق عضویت سریع سوئد و فنلاند را منتشر کرده است که به دهه ها بی طرفی نظامی آنها پایان می‌دهد.

ترکیه با این طرح مخالفت کرده و دو کشور شمال اروپا را به میزبانی از فعالان کرد که آنها را تروریست می‌داند متهم کرده است. اما رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، یک شبه اعتراض خود را در ازای تضمین‌های امنیتی کنار گذاشت.

مسکو گسترش ناتو را "بی ثبات کننده" توصیف کرد. پس از این توافق، وزیر دادگستری ترکیه خواستار استرداد سریع آنچه سی و سه «مظنون تروریسم» در سوئد و فنلاند خواند، شد.

گزارش‌ها می‌گویند که شامل شبه‌نظامیان کُرد و همچنین افرادی می‌شود که از سوی رجب طیب اردوغان برای کودتا در ترکیه در حدود شش سال پیش مقصر شناخته شده‌اند. در یادداشتی که روز سه‌شنبه امضا شد، فنلاند و سوئد موافقت کردند که به سرعت به چنین درخواست‌هایی رسیدگی کنند.

نظرات بینندگان