arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۲۳ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

امیرعبداللهیان: اقدام نظامی در خاک سوریه را عامل ناامنی بیشتر در منطقه می‌دانیم / هیچگاه دوستان و متحدان خود را در روز‌های سخت تنها نگذاشته و نخواهیم گذاشت

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دمشق سفر کرده امشب (شنبه) ۱۱ تیر ماه در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به سفر هفته گذشته‌اش به آنکارا و دیدار با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اشاره کرد و گفت: چند روز پیش با مقامات عالی جمهوری ترکیه کشور همسایه ایران و سوریه در آنکارا گفت‌وگو داشتم. تأکید کردم که راه‌حل گفت‌وگو بین مقامات امنیتی ترکیه و سوریه است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به دمشق سفر کرده امشب (شنبه) ۱۱ تیر ماه در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه به سفر هفته گذشته‌اش به آنکارا و دیدار با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اشاره کرد و گفت: چند روز پیش با مقامات عالی جمهوری ترکیه کشور همسایه ایران و سوریه در آنکارا گفت‌وگو داشتم. تأکید کردم که راه‌حل گفت‌وگو بین مقامات امنیتی ترکیه و سوریه است.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: در گفت‌وگوها با مقامات ترکیه دریافتم که ترکیه نیز راه‌حل سیاسی را راه‌حل دارای اولویت می‌داند.

* آمادگی ایران برای به کارگیری مساعی جمیله به منظور جلوگیری از وقوع درگیری نظامی و تمرکز بر راه‌حل سیاسی

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: امروز در دمشق به مقامات عالیرتبه سوریه منتقل کردم که ایران آمادگی دارد مساعی جمیله خود را برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی و تمرکز بر راه‌حل سیاسی به کار بگیرد.

* سوریه در خط مقدم مبارزه با رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل قرار دارد

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از این نشست خبری اظهار داشت: ما بر تمامیت ارضی سوریه قویا تأکید می‌کنیم. سوریه در خط مقدم مبارزه با رژیم جعلی و اشغالگر اسرائیل قرار دارد. دولت، رهبری و مردم سوریه اجازه نخواهند داد صهیونیست‌ها امنیت منطقه و امنیت سوریه را به بازی بگیرند.

وی ادامه داد: ما به حمایت‌های قاطع خودمان از مقاومت برای تضمین وجود امنیت پایدار در منطقه در مقابل تهدیدات رژیم جعلی اسرائیل ادامه می‌دهیم.

امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگونه دخالت خارجی را در سوریه نادرست و عاملی برای پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌داند. ما نگرانی‌های ترکیه را در خصوص مسائل امنیت مرزی این کشور درک می‌کنیم. اقدام نظامی در خاک سوریه را عامل ناامنی بیشتر در منطقه و پیچیدگی بیشتر اوضاع می‌دانیم.

* با قدرت در کنار سوریه در مبارزه با سوریه و صهیونیست می‌ایستیم

وی همچنین اظهار داشت: خون‌های ایرانی و سوریه‌ای در سال‌های مبارزه با تروریسم در هم آمیخته است. ما با قدرت در کنار سوریه در مبارزه با سوریه و صهیونیست می‌ایستیم. یاد و خاطره همه شهدای مقاوم سوری و شهدای ایرانی و مدافع حرم را گرامی‌ می‌داریم. به همه شهدای سوری و شهدای ایرانی و به ویژه شهید بزرگ مبارزه با تروریسم، شهید سردار سلیمانی ادای احترام می‌کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین به دیدارهای امروزش با بشار اسد و علی مملوک و همچنین فیصل المقداد پرداخت و گفت: بیش از دو ساعت با بشار اسد درباره موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو داشتم. آقای بشار اسد دیدگاه‌های مهمی را در خصوص ضرورت صلح و برقراری ثبات، آرامش و امنیت در منطقه بیان کرد. علاوه بر مناسبات دوجانبه در خصوص چگونگی استقرار امنیت هر چه بیشتر در منطقه از مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی صحبت کردیم.

* هیچگاه دوستان و متحدان خود را در روزهای سخت تنها نگذاشته و نخواهیم گذاشت

وی در این نشست خبری اظهار داشت: درباره اوضاع منطقه و همچنین لیبی به گفت‌وگو پرداختیم و ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه را مورد گفت‌وگو قرار داده و در خصوص موانع احتمالی موجود در مسیر همکاری‌ها نیز راهکارهایی را مورد توافق و مشورت قرار دادیم.

وزیر خارجه بیان کرد: تردیدی نیست که روابط ایران و سوریه روابطی استراتژیک و راهبردی است. با افتخار اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه دوستان و متحدان خود را در روزهای سخت تنها نگذاشته و نخواهد گذاشت.

امیرعبداللهیان که برای چهارمین بار پس از تصدی سمت وزارت خارجه امروز به دمشق سفر کرد در بدو ورود به دمشق در جمع خبرنگاران گفت: نگرانی‌های کشور همسایه خود ترکیه را درک می‌کنیم و قویا مخالف هرگونه اقدام نظامی با هر توجیهی هستیم.

نظرات بینندگان