arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۱۱ تير ۱۳۹۱

تحریم نفت ایران آغاز شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رستم قاسمی وزیر نفت با صدور بخشنامه‌ای خواستار بسیج همگانی تمامی مدیران و کارکنان وزارت نفت برای مقابله با تحریم‌های غیر قانونی نفتی اتحادیه اروپا شد.

به گزارش مهر، از امروز اول جولای 2012 میلادی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا واردات نفت خام از ایران را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده اند.

با این وجود با موافقت آمریکا، در شرایط فعلی 20 کشور بزرگ واردکننده نفت ایران شامل هند، چین، سنگاپور، سریلانکا، ژاپن، تایوان، آفریقای جنوبی، ترکیه و کره جنوبی از طرح تحریم نفت خام ایران معاف شده اند.
 
از سوی دیگر به منظور اعمال مدیریت بحران تحریم‌های نفتی، رستم قاسمی وزیر نفت با صدور دستورات جدیدی خواستار بسیج همگانی تمامی مدیران و کارکنان وزارت نفت برای مقابله با تحریم‌های غیر قانونی نفتی اتحادیه اروپا شده است.
 
بر این اساس این روزها با حضور مدیران ارشد و کارشناسان بین المللی صنعت نفت، تدابیر جدیدی برای مقابله با تحریم‌های خرید نفت خام ایران همچون تامین بیمه کشتی‌های نفتکش، افزایش ظرفیت ذخیره سازی نفت، بازاریابی برای فروش نفت به پالایشگاه‌های جدید و نحوه صادرات دریایی نفت خام اتخاذ می شود.
 
پیگیری خبرنگار مهر از شرکت ملی نفت ایران حاکی از آن است که در حال حاضر با وجود اعمال تحریم‌های رسمی اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای آسیایی همچون ژاپن و کره جنوبی، ایران نفت بدون مشتری در پایانه‌های نفتی حاشیه خلیج فارس ندارد.
 
محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم با بیان اینکه با توقف کامل صادرات نفت ایران به اروپا، مشتری های جدید برای فروش نفت خام شناسایی شده است، اعلام کرد: با وجود اعمال این تحریمها اما تدابیر لازم برای مقابله با آنها در سطح وزارت نفت اتخاذ شده است.
 
این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که آیا امکان فروش نفت خام ایران به شرکت‌های واسطه ای وجود دارد؟ توضیح داد: اگر شرکت ملی نفت ایران از مقصد صادرات نفت مطمئن باشد فروش نفت به این شرکت ها مانعی ندارد.
 
وی همچنین از دریافت تضامین لازم برای فروش نفت خام به شرکتهای واسطه ای خبر داد و افزود: در مجموع دریافت تضامین لازم برای پرداخت پول نفت و شناسایی مقصد نهایی از مهمترین شروط فروش نفت به این شرکتها است.
 
در حال حاضر ظرفیت صادرات نفت ایران روزانه بین 2 تا 2.2 میلیون بشکه است که بر اساس اعلام احمد قلعه‌بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت، به‌زودی صادرات نفت کشور حدود 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.
نظرات بینندگان