arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۲۴۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۱۴ تير ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۴ تیر ۱۴۰۱؛ از تخفیف ۱۰ دلاری نفتی ایران به چین تا ممنوع شدن ارائه خدمات به افراد بدحجاب در مشهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

مجوز تزریق دوز چهارم واکسن کرونا
کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت طبق دستورالعملی مجوز تزرزیق دوز یادآور واکسن کرونا برای کسانی که ۶ ماه از تزریق نوبت قبلی واکسنشان گذشته را صادر کرد.

اولتیماتوم استاندار فارس درمورد حجاب کارمندان
استاندار فارس به سازمان‌ها و ادارات تا پایان تیرماه برای برطرف کردن مسائل مرتبط با حجاب و پوشش و رفع ایرادات احتمالی مهلت داد و گفت: کسانی که نمی‌توانند در چارچوب حرکت کنند، بروند مرخصی بدون حقوق بگیرند تا زمانی که بتوانند به قوانین احترام بگذارند.

میانگین قیمت برنج ایرانی، ۱۱۰ هزار تومان
بررسی قیمت کالاهای اساسی در اول تیرماه نسبت به خرداد نشان می‌دهد که کره پاستوریزه، سیمان خاکستری و شیر استریل پاکتی پرچرب در صدر افزایش قیمت در یک ماه قرار دارند، میانگین قیمت برنج ایرانی به ۱۱۰ هزار تومان رسیده و بازار روغن موتور هم شاهد نابسامانی است.

مرندی: مشخص نیست مذاکرات بعدی کجا برگزار می شود
محمد مرندی مشاور هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای در خصوص دور بعدی مذاکرات بازگشت به برجام گفت: «مشخص نیست مذاکرات بعدی هسته‌ای در کجا برگزار می شود و تاکنون توافقی در این زمینه حاصل نشده است».

گرد و غبار، ۶۲ خوزستانی را راهی ICU کرد
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از مراجعه ۵۳۲ بیمار دارای علائم تنفسی و قلبی به مراکز درمانی خوزستان در پی وقوع گرد و غبار در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. وی افزود: ۴۵۳ نفر از این افراد به صورت سرپایی درمان و ۱۷ نفر در بخش‌های عادی بیمارستان‌ها بستری شدند. ۶۲ نفر نیز در بخش‌های ویژه بستری شده‌اند.

تولیدکننده‌ی «گز» خود را دانش‌بنیان جا زد
سعید توتونچی، معاون سازمان امور مالیاتی «هجوم و ولع» شرکت‌ها برای معرفی خود به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان به‌منظور استفاده از معافیت‌های مالیاتی، خبر داد. او گفت: «با موردی مواجه بودیم که تولیدکننده گز در افهان خود را به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان جا زده بود.»

توییچ فیلتر شد
دسترسی به توییچ، پرمخاطب‌ترین سرویس استریم بازی دنیا از چند روز پیش در ایران مسدود شده است. همچنین اخباری از فیلترینگ دیسکورد به گوش می‌رسد. یک هفته گذشته بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر فیلتر شدن توییچ (Twitch)‌ را مطرح کردند و از آن زمان تاکنون هیچ‌کدام از مسئولان دولتی و حاکمیتی نسبت به این موضوع واکنش نشان نداده‌اند. حالا یک هفته پس از انتشار این خبر، دوباره کاربران در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «نه به فیلترینگ» اعلام می‌کنند که توییچ برای همیشه فیلتر شده است.

ممنوع شدن ارائه خدمات به افراد بدحجاب در مشهد
اسماعیل رحمانی معاون دادستان مشهد با ارسال نامه‌ای به فرمانداری مشهد از فرماندار خواست که ارائه خدمات به افراد بدحجاب را در «اداره‌ها و بانک‌ها» ممنوع کنند. وی گفت: در این‌باره مدیران و رؤسای اداره‌ها و بانک‌ها موظف هستند به افرادی که بدون حجاب شرعی در اداره‌ها و ... حاضر می‌شوند خدمتی ارائه ندهند.

یارانه نان، الگوی اختصاص یارانه سایر بخش‌ها
رئیس جمهور با بیان اینکه موفقیت‌های طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان می‌تواند به عنوان الگو در اختصاص یارانه برای سایر بخش‌ها در جهت شفاف‌سازی اجرایی شود، اظهار داشت: اراده دولت بهینه سازی نظام یارانه‌ها در کشور با هدف جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها است.

دادستان کرمانشاه: زندانی امنیتیِ زندان پاوه خودکشی کرده
شهرام کرمی دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه گفت: زندانی امنیتی، س. ب، دوم اردیبهشت سال گذشته به اتهام عضویت در گروه تروریستی "پاک" بازداشت و در زندان پاوه محبوس شد. این زندانی در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ با تحمل یک سوم دوره حبس خود با اعطای آزادی مشروط آزاد شد، اما پس از آزادی از زندان در تاریخ هفتم خرداد با خرید و استفاده از قرص برنج در محله مهدیه (دره دراز) کرمانشاه اقدام به خودکشی کرد. او گفت: رسانه های معاند با نشر ادعاها و اخبار کذب، علت فوت این زندانی سیاسی را تزریق آمپول اشتباهی در زندان اعلام کرده اند، درحالی که این فرد در خارج از زندان و به علت خودکشی فوت کرده است.

تخفیف ۱۰ دلاری نفتی ایران به چین
بلومبرگ نوشته است که ایران نفت خود را به قیمت تقریبا ۱۰ دلار کمتر از نفت برنت به چین می‌فروشد تا بتواند با نفت روسیه که قرار است در ماه‌ اوت وارد بازار این کشور بشود، رقابت کند. این در حالی است که پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین، ایران نفت خود را تخفیف چهار تا پنج دلاری به چین می‌فروخت.

سقوط کامل لوهانسک  اوکراین
ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین تایید کرد که فرماندهی ارتش اوکراین نظامیان این کشور را از شهر لیسیچانسک خارج کرده است. لیسیچانسک آخرین شهر در منطقه لوهانسک بود که ارتش اوکراین آنجا را ترک کرد.

امیرعبداللهیان: آمریکا بدون ابتکار به دوحه آمده بود
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با اشاره به گفتگوهای احیای برجام در وین و دوحه اظهار کرد: ارزیابی ما از گفتگوهای اخیر دوحه مثبت است. او خاطرنشان کرد، طرف آمریکایی‌ بدون رویکرد مبتنی بر ابتکار و پیشرفت در دوحه حضور یافت. معتقدیم نباید جای ابتکار سیاسی را ، تکرار مواضع قبلی پر کند.

اقلیم کردستان عراق مانع فرود هواپیمای ایرانی شد
منابع عراقی عصر امروز (دوشنبه) گزارش دادند که مقام های فرودگاه اربیل در مرکز اقلیم کردستان عراق از فرود یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به یکی از شرکتهای ایرانی، جلوگیری کردند. مقام های کرد گفته اند که علت این کار عدم مجوز فرود در فرودگاه اربیل بوده است.

خالق نقش‌های «بروس لی» درگذشت
نی کوانگ، فیلمنامه‌نویس و رمان‌نویس هنگ کنگی که پشت خلق برخی از معروف‌ترین نقش‌های بروس لی بود، در ۸۷ سالگی درگذشت. نی کوانگ در تولد فیلم‌های رئیس بزرگ و خشم اژدها با بازی بروس لی نیز نقش پررنگی داشت. اگرچه در نهایت نوشتن فیلمنامه رئیس بزرگ (۱۹۷۱) به اسم لو وی، کارگردان این فیلم، تمام شد، اما این نی کوانگ بود که کاراکتر چنگ چائو را خلق کرد، کاراکتری که اولین نقش مهم بروس لی را رقم زد. به طور مشابه، فیلمنامه خشم اژدها نیز به اسم لو تمام شد، در حالی که نی کاراکتر چن ژن را برای بروس لی خلق کرده بود. نی کوانگ در سال ۱۹۳۵ در شانگهای متولد شد، در سال ۱۹۵۷ به طور قاچاقی به هنگ کنگ رفت و دیگر هیچوقت به چین بازنگشت.

درگذشت محمدرضا ستاره، فیزیکدان برجسته کشور
محمدرضا ستاره استاد فیزیک دانشگاه کردستان و از دانشمندان برتر جهان اسلام، اول خرداد امسال در سانحه رانندگی جاده دیواندره – بیجار مصدوم و به تهران منتقل شد که بعد از یک ماه درمان ناموفق، یازدهم خرداد به دیدار حق شتافت.

اراکی: توصیه به بیرون نیامدن زن از خانه، به معنای عدم ترک محل مسئولیت است
اراکی عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اینکه توصیه می شود زن از خانه بیرون نیاید، به معنای حبس خانم در خانه نیست، بلکه به معنای عدم ترک محل مسئولیت است.

تکذیب احتمال ابطال کنکور
علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال اگر در نتیجه بررسی‌ها لو رفتن بخشی از سوالات کنکور محرز شود، آیا امکان ابطال کنکور وجود دارد، گفت: ابطال کنکور شدنی نیست، اما اگر به این برسیم که خلافی صورت گرفته، به هر کاری دست می‌زنیم که جلوی تقلب‌ها و سوءاستفاده‌ها و بی‌عدالتی‌ها را ان‌شاءالله بگیریم.

دستور تخلیه شهر سیدنی استرالیا
به دنبال وقوع طوفان و بارش‌های سیل آسا و در معرض خطر قرار گرفتن جان مردم سیدنی استرالیا به ساکنان این شهر که یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای این کشور است، دستور تخلیه داده شد.

دستور رئیسی درباره زوج‌های دهه شصتی
انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نوشت: به مناسبت هفته ازدواج، ‌مشکلات جوانان دهه شصتی را در هیئت دولت مطرح نمودم و ریاست محترم جمهور دستور دادند که تسهیلات ویژه برای زوجین دهه شصتی، علاوه بر وام ازدواج همگانی، در نظر گرفته شود. در نیمه دوم سال۱۴۰۰ این وام با همکاری معاونت روستایی، تنها خاص روستائیان بود.

قطع دسترسی به سامانه‌های بانکی ایران از خارج
ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت نوشت: دسترسی ایرانیان به سامانه‌های بانکی در خارج از کشور، با هدف پیشگیری از حملات سایبری و به طور موقت قطع شده است.

نظرات بینندگان