arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۴۰۸
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۲۱ - ۱۴ تير ۱۴۰۱

ثبت تلخ‌ترین ۶ ماهه میلیاردرها؛ ثروتمندترین‌های جهان ۱۴۰۰ میلیارد دلار از دست دادند

مجموع ثروت ۵۰۰ نفری که در صدر فهرست میلیاردر‌های جهان قرار دارند، در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱.۴ تریلیون دلار کاهش یافت تا شدیدترین افت ۶ ماهه ثروت میلیاردر‌های جهان رقم بخورد. بر پایه تازه‌ترین رده‌بندی صورت گرفته بر اساس شاخص میلیاردر‌های بلومبرگ، ثروت خالص ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان، طی نیمه اول سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار کاهش یافته و به ۲۱۰ میلیارد دلار رسیده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجموع ثروت ۵۰۰ نفری که در صدر فهرست میلیاردرهای جهان قرار دارند، در نیمه نخست سال جاری میلادی ۱.۴ تریلیون دلار کاهش یافت تا شدیدترین افت ۶ ماهه ثروت میلیاردرهای جهان رقم بخورد.

بر پایه تازه‌ترین رده‌بندی صورت گرفته بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ثروت خالص ایلان ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان، طی نیمه اول سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار کاهش یافته و به ۲۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

جف بزوس و برنارد ارنو نیز به ترتیب با از دست دادن ۵۹.۳ و ۵۰.۴ میلیارد دلار با حفظ ثروت خالص خود در سطح ۱۳۳ و ۱۲۸ میلیارد دلار در رتبه‌های دوم و سوم فهرست میلیاردرهای بلومبرگ قرار دارند.


با احتساب ۲۲.۹ میلیارد دلاری که از ثروت خالص بیل گیتس به عنوان چهارمین فرد ثروتمند جهان کاسته شده تا ثروت او به ۱۱۵ میلیارد دلار کاهش یابد، در مجموع ثروت چهار میلیاردرِ صدرنشین طی ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۹۲ میلیارد دلار کاهش یافته است.

مارک زاکربرگ نیز بیش از نیمی از ثروت خالص خود را از دست داده است. در این مدت، ثروت خالص آقای زاکربرگ با از دست دادن ۶۵.۹ میلیارد دلار به ۵۹.۶ میلیارد دلار رسید تا او به رتبه هفدهم میلیاردرهای جهان سقوط کند.

پس از همه‌گیری ویروس کرونا بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در سراسر اروپا و آمریکا سیاست‌های خود را بر مهار رکود اقتصادی متمرکز کردند که در همین چارچوب، نرخ‌های بهره به حدود صفر رسید و با عرضه پول ارزان قیمت در بازارهای مالی جهان، بهای سهام بسیاری از شرکت‌ها به ویژه فعالان در عرصه فناوری اطلاعات که تقاضای خدمات آنها نیز در دوره همه‌گیری افزایش یافته بود، رشد چشم‌گیری پیدا کرد.


با رونق فزاینده بازارهای سهام، ثروت بسیاری از میلیاردرهای جهان افزایش قابل توجهی یافت.

اما به ویژه پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، بانک‌های مرکزی در اروپا و آمریکا در تلاش هستند تا با هدف مهار نرخ تورم فزاینده، نرخ‌های بهره را مدام افزایش دهند؛ اقدامی که باعث افزایش بازده اوراق قرضه و کاهش اقبال به بازارهای سهام شده است. بنابراین، با کاهش قیمت سهام شرکت‌ها، ثروت میلیاردرهای سهامدار آنها نیز روند نزولی به خود گرفته است.

منبع: یورونیوز

نظرات بینندگان