arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۴۵۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۰ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

نماینده ارمنی پارلمان سوریه: نگاه ترکیه به شمال سوریه از ۱۰۰ سال پیش تا کنون تهاجمی بوده

«لوسی اسکه» نماینده ارمنی پارلمان سوریه گفت، کرد‌ها بخشی اصیل از ملت سوریه هستند و ارتش سوریه با هر حمله‌ای به آن‌ها در شمال سوریه مقابله خواهد کرد. گفت: نگاه ترکیه به شمال سوریه از ۱۰۰ سال پیش تا کنون همواره تهاجمی بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: یکی از نمایندگان ارمنی پارلمان سوریه گفت، نگاه ترکیه به شمال سوریه از ۱۰۰ سال پیش تا کنون همواره تهاجمی بوده است.

«لوسی اسکه» نماینده ارمنی پارلمان سوریه گفت، کرد‌ها بخشی اصیل از ملت سوریه هستند و ارتش سوریه با هر حمله‌ای به آن‌ها در شمال سوریه مقابله خواهد کرد.

خانم اسکه تصریح کرد، اظهارات «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه مبنی بر تماس‌های منظم میان دستگاه اطلاعاتی ترکیه و سوریه برای آشتی ملی، تلاش برای مخفی کردن حقیقت است.

وی افزود، در حقیقت نظام ترکیه در تناقضات آشکاری به سر می‌برد و این اظهارات پس از آن اعلام می‌شود که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و تیمش در سیاست‌های داخلی و تهدید برای انجام اقدام نظامی در اراضی سوریه تحت بهانه‌های واهی شکست خوردند؛ موضوعی که پارلمان سوریه در بیانیه ژوئن خود به آن اشاره کرد.

خانم اسکه در ادامه گفت، همچنین اشاره به ماهیت پیام‌های ترکیه در هر تجاوزی به سوریه در سایه جنگ روسیه و اوکراین و فشار غربی-آمریکایی برای محاصره سوریه و قطع هر رگه‌ای که اقتصاد سوریه را احیا می‌کند، ضروری است.

این نماینده تصریح کرد، ترکیه در سال ۲۰۱۶ برای آنچه آن زمان «ایجاد کریدور تروریستی» در مرز‌های جنوبی‌اش نامید یعنی تأسیس قوای مرتبط با حزب کارگردان کردستان، در سوریه مداخله نظامی داشت و در عملیات دومش در سوریه تحت عنوان «شاخه زیتون» در ژانویه ۲۰۱۸ کرد‌های «یگان‌های مدافع خلق» از منطقه عفرین در شمال غرب سوریه بیرون رانده شدند تا مانع از ارتباط آن‌ها با سواحل مدیترانه و محدود کردن حضور جغرافیایی آن‌ها در داخل سوریه و مرز‌های جنوبی ترکیه شوند.

خانم اسکه در خصوص بازآرایی صفوف داعش در شمال سوریه هم گفت، اکنون ناظران درباره بازآرایی هسته‌های خاموش داعش در شمال شرقی سوریه به تحریک آنکارا و واشنگتن در صورت حمله ترکیه به شمال سوریه هشدار می‌دهند.

وی همچنین درباره حملات مکرر ترکیه به مناطق مسکونی در شمال سوریه به بهانه مقابله با تروریست‌ها تصریح کرد: از زمان تأسیس دولت ترکیه در صد سال پیش، این دولت به چشم تهاجمی به شمال سوریه تا موصل عراق نگاه می‌کند بنابراین ادامه این تجاوزات به ملت سوریه در تمام طیف‌ها را عجیب نمی‌دانیم و اظهارات نظام ترکیه و بهانه‌های آن برای هدف گرفتن کردها، ما را فریب نمی‌دهد... کرد‌ها بخش جدایی ناپذیر و اصیل ملت سوریه هستند و ارتش سوریه با هر حمله‌ای در شمال سوریه مقابله خواهد کرد.

خانم اسکه در پایان درباره اظهارات برخی تحلیلگران درباره نشانه‌های جنگ در شمال سوریه گفت: ما خواهان جنگ نیستیم، اما از وطنمان در مقابل هر تجاوزی که به دنبال اشغال بیشتر اراضی سوریه و کار در راستای تغییر دموگرافی در شمال سوریه باشد، دفاع می‌کنیم.

نظرات بینندگان