arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۴۷۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

وزیر نفت: توسعه میدان آزادگان ۱۱۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور دارد

جواد اوجی وزیر نفت گفت: توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار عایدی و درآمدزایی برای کشور ایجاد و ۲۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر نفت گفت: توسعه میدان مشترک نفتی آزادگان بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار عایدی و درآمدزایی برای کشور ایجاد و ۲۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد.

به گزارش وزارت نفت، جواد اوجی در خصوص آیین امضای تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید گفت: میدان نفتی آزادگان یک میدان مشترک میان ایران و عراق است، مدل‌های توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان با برنامه‌ریزی و مطالعات انجام شده در شرکت ملی نفت طی ماه‌های اخیر، طراحی شده، اما تأمین مالی، یکی از بحث‌های مهم درباره این میدان بود که امروز با استفاده از ظرفیت بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی، این موضوع نیز محقق شد.

وی با قدردانی از شخص رئیس‌جمهوری و معاون اول برای حمایت از این پروژه افزود: با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۷ میلیارد دلار، ظرفیت تولید این میدان در سال دوم آغاز توسعه و افزایش تولید آن، به ۲۲۰ هزار بشکه و در طی هفت سال آینده، به ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز خواهد رسید.

وزیر نفت تصریح کرد: در طول مدت بهره‌برداری ۲۰ساله میدان آزادگان، اگر مبنای هر بشکه نفت را ۸۰ دلار منظور کنیم، بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور ایجاد و ۲۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد، همچنین به‌زودی اقدام‌های عملیاتی برای افزایش تولید این میدان نیز انجام خواهد شد.

اوجی اظهار کرد: طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران، در طرح توسعه آن، حفاری بیش از ۴۲۰ حلقه چاه تولیدی و تزریقی، ساخت ۵ منیفولد و نصب ۳۱۵ تا ۳۲۰ هزار کیلومتر خطوط لوله، از سوی شرکت‌های پیمانکاری و سازندگان داخلی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه میدان آزادگان یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی مشترک ما با عراق است، گفت: از این میدان هم‌اکنون روزانه ۱۹۰ هزار بشکه نفت برداشت می‌شود که با برنامه‌ریزی و مطالعاتی که همکاران ما در شرکت ملی نفت ایران طی ۴ تا ۵ ماه اخیر انجام دادند و الگوهای خوبی نیز طراحی کردند و نشست‌هایی که در سازمان برنامه و بودجه داشتیم امروز اتفاق خوبی در بحث تأمین مالی آن رقم خورد.

نظرات بینندگان