arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۷ - ۱۶ تير ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۶ تیر ۱۴۰۱؛ از بازداشت معاون سفیر انگلیس در ایران تا تکذیب ادعای کشف پیکر شهید مهدی باکری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

بازداشت معاون سفیر انگلیس در ایران
فارس نوشت: سازمان اطلاعات سپاه دیپلمات‌هایی که به‌جای رایزنی، جاسوسی می‌کردند، را شناسایی و دستگیر کرده است. معاون سفیر انگلیس نیز از افرادی است که با خانواده به عنوان گردشگر به کویر شهداد رفته، اما آنگونه که تصاویر ثبت شده نشان می‌دهد این فرد به دنبال نمونه برداری از خاک این منطقه بوده است. این فرد بعد از عذرخواهی از کشور اخراج می‌شود.

دیدار مسئولان بلندپایه ایران و مصر در عمان
روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع مصری ادعا کرد که در سفر اخیر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر به عمان در اوایل هفته گذشته دیداری میان مسئولان بلندپایه ایرانی و مصری انجام شد و با هماهنگی های کشور عمان یک شخصیت عالی رتبه مصری که همراه سیسی بود در این دیدار حضور یافت. این منابع مصری اعلام کردند: این دیدار به طور کلی امنیتی بود و مسئولان دو کشور به اوضاع نوار غزه و سوریه پرداختند، دو طرف در بسیاری از مواضع در این خصوص توافق نظر داشتند و در مرحله آینده شاهد هماهنگی‌های مستقیم میان تهران و قاهره درخصوص امور مربوط به نوار غزه خواهیم بود.

قوه قضاییه: محکومیت حسن رعیت قطعی است
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده شبکه میرکاظمی (حسن رعیت) گفت: پرونده آقای میرکاظمی و متهمین این پرونده رسیدگی و حکم محکومیت آن ها قطعی شده است.

تکذیب رد مصوبه مجلس درباره طرح صیانت
روابط عمومی مجلس اعلام کرد: از مطلبی در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور مبنی بر رد مصوبه مجلس درباره طرح صیانت در مجمع تشخیص مصلحت نظام پخش شده است که در خصوص این مطلب خلاف واقع، ذکر چند نکته الزامی است: در بدنه همین خبر منتشر شده در فضای مجازی هیچ اشاره‌ای به طرح صیانت نشده که نشان دهنده غلط بودن تیتر و عدم ارتباط آن با طرح موسوم به صیانت است.

رئیسی: پرداخت یارانه به افراد برخوردار ناحق است
رئیس جمهور اظهار داشت: بررسی اعتراض کسانی که یارانه دریافت نکرده‌اند، دقیق، با نگاه مثبت و اعتماد به خوداظهاری‌ها و تفکیک بین حساب‌های تجاری و شخصی انجام شود تا حق کسی پایمال نشود. او گفت: هم پرداخت یارانه به افراد برخوردار و ثروتمند و هم قطع پرداخت به نیازمندان ناحق است و باید با اتقان کامل در این زمینه عمل کرد.

۸۰ درصد ایرانی‌ها روی گوشی‌هایشان «فیلترشکن» نصب کرده‌اند
غلامرضا نوری قزلجه نماینده مجلس گفت: آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰ درصد ایرانی‌ها فیلترشکن و وی‌پی‌ان روی گوشی‌های خودشان نصب کرده‌اند و این آمار دقیقا در کشورهای اتحادیه اروپا زیر ۱۰ درصد است. مفهمومش چیست؟ امروز به خاطر اینکه فرزندان بخواهند از بسیاری از برنامه‌های عادی هم استفاده کنند مجبورند «فیلترشکن» و «وی پی ان» داشته باشند و وقتی این امکان روی گوشی فرزند شما نصب است هر لحظه می‌تواند به سایت‌هایی برود که اساسا حتی در کشورهای خارجی هم این سایت‌های غیراخلاقی فیلتر هستند! در واقع ما عملا داریم خودمان فرزندان و جوان‌مان را در معرض همان تهدیدها قرار می‌دهیم.

تکذیب ادعای کشف پیکر شهید مهدی باکری
کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان مسئول پیگیری تفحص و شناسایی پیکرهای شهدای دفاع مقدس اعلام کرد که خبر مربوط به کشف پیکر شهید مهدی باکری کذب است. شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا اسفند سال ۱۳۶۳ در جریان عملیات بدر زمانی که نیروهای ایرانی در جزیره مجنون به محاصره درآمده بودند، بر اثر اصابت تیر مستقیم نیروهای عراقی به شهادت رسید.

طرح تبادل زندانی بلژیک و ایران؛ یک گام به پیش
کمیسیون روابط خارجی پارلمان بلژیک طرح تبادل زندانی بین جمهوری اسلامی و بلژیک را به تصویب درآورد.

تایید ممنوعیت خدمات مترو به افراد فاقد حجاب شرعی
دادستان کل کشور گفت: نامه معاون دادستان مشهد در چارچوب قانون است، اما باید در این زمینه تدبیر لازم اندیشیده می‌شد.

تشخیص وفاداری به حزب کمونیست با هوش مصنوعی
دانشمندان چینی ادعا می‌کنند که در حال توسعه مدلی از نرم افزار‌های هوش مصنوعی هستند که می‌تواند بر افکار تمامی مقامات حزب کمونیست چین بازرسی و آنرا تحلیل کرده و میزان وفاواداری اعضا به حزب کمونیست را نشان دهد. دانشمندان در یکی از موسسات علمی دولتی چین بنام «هفی» در حال گسترش چنین فناوری هستند.

آمریکا: فعلا برنامه‌ای برای دور جدید مذاکرات با ایران نداریم
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه شب اعلام کرد که واشنگتن اکنون برنامه‌ای برای برگزاری دور جدید مذاکرات با ایران ندارد. او مدعی شد که در «هفته‌ها و ماه‌های اخیر ایران بارها مطالباتی را مطرح کرده است که فراتر از چارچوب توافق برجام است». ند پرایس ادعا کرد که «تکرار درخواست‌های جدید ایران در مذاکرات، نشان‌دهنده فقدان جدیت است».

پناهیان: ممنوعیت قمار و مشروب به ملت قدرت داده
پناهیان با بیان اینکه دولت‌های غرب با تضعیف مردم حکم‌فرمایی می‌کنند تصریح کرد: حکومت در ایران با ممنوعیت کارهایی مانند قمار و مشروب که ملت را تضعیف می‌کند، به ملت قدرت داده است درحالی‌که غرب هرزگی را به جوانان تحمیل می‌کند.

وضعیت دو تبعه فرانسوی بازداشت شده
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره پرونده دو تبعه فرانسوی که در بازداشت هستند، گفت: پرونده مربوط به تلاش‌ها و خدمات سربازان گمنام امام زمان است‌. ضابط خاص به این پرونده ورود کرده و اقداماتی برای کشف جرم صورت گرفته است. تعقیب بر اساس دستور قضائی انجام شده و رسیدگی در مرحله دادسرا است. این تحقیقات در مرحله دادسرا واجد محرمانگی است. در ۱۸ اردیبهشت دستور جلب صادر و تفهیم اتهام شدند. تحت قرار بازداشت موقت هستند و تحقیقات در حال انجام است. او ادامه داد: برخی از داخلی‌ها به این افراد مراجعه و گرفتار ماجراهایی می شوند که زیبنده نیست و عناصر داخلی که بخواهند در راستای جریان استکبار حرکت کنند با آنها برخورد می‌شود.

رئیسی دستور اجرای کامل مصوبه عفاف و حجاب سال ۸۴ را صادر کرد
رئیس جمهور با توجه به دستور کار امروز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره موضوع حجاب و عفاف دبیرخانه شورا را موظف کرد با همکاری همه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی نسبت به اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و قانون سال ۱۳۸۴ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اهتمام لازم را داشته باشند.

ظریف: به خاتمی گفتم مردم با رأی‌دادن به من، تنبیه خواهند شد
محمد جواد ظریف، درباره دیدارش با سید حسن خمینی و سید محمدخاتمی قبل از اعلام عدم کاندیداتوری گفت: آقای خاتمی پیغام داد که می‌خواهم بیایم و ببینمت؛ من هم گفتم آنقدر ادبم را از دست نداده‌ام و من به دیدار شما می‌آیم. به ایشان گفتم که خدمت می‌رسم؛ ایشان هم گفتند که پس به حسن‌آقا هم می‌گویم که بیایند. رفتم و فشار آوردند که باید بیایی. من هم استدلال‌های سیاسی خودم را گفتم؛ اینکه مردم با رأی‌دادن به من، تنبیه خواهند شد کمااینکه احساس می‌کنم مردم از سال ۹۶ به بعد به‌خاطر رأی به روحانی، تنبیه شدند و احساس می‌کردم این تنبیه درمورد من، شدیدتر خواهد بود و این موضوع را به مصلحت کشور نمی‌دانستم.

ابلاغ دستورالعمل‌های ستاد امر به معروف به شبکه بانکی کشور
رییس کل بانک مرکزی در نشست هم اندیشی عفاف و حجاب گفت: ما در بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور وظیفه خود می‌دانیم که در این زمینه با جدیت گام برداریم. وی افزود: دستورالعمل‌ها و مقرراتی که از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر به بانک مرکزی ابلاغ شده، به شبکه بانکی کشور نیز اعلام و اطلاع رسانی شده، اما این فقط مقدمه کار است که با جدیت، پیگیری می‌شود.

نظرات بینندگان