arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۱۲ تير ۱۳۹۱

غفوري‌فرد: مردم نسبت به احزاب ذهنيت منفي دارند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
يك نماينده سابق مجلس گفت: با شكل گيري احزاب جامع و فراگير كه در كل كشور فعال و شناخته شده باشند و اقشار مخلتف را در بر بگيرند، مي‌توانيم آرام آرام نظام سياسي مبتني بر احزاب سياسي را پايه‌گذاري كنيم.

حسن غفوري‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ با بيان اين‌كه متاسفانه شروع فعاليت احزاب در ايران،ناميمون و نامبارك بود، اظهار كرد: در شروع فعاليت احزاب در حدود 50 سال پيش در ايران شاهد كار احزابي بوديم از جمله حزب توده از وابستگان به شوروي سابق و احزاب ايران نوين، رستاخيز و ... كه وابسته به شاه بودند، بنابراين اين ذهنيت منفي در ميان مردم ايران نسبت به احزاب وجود داشت كه يا وا بسته به خارج و يا دربار هستند.

وي با اشاره به اين‌كه در آغاز فعاليت احزاب در ايران، احزابي مردمي و ملي فعاليت مي‌كردند كه به علت دوران خفقان شاه، نمود زيادي نداشتند، تصريح كرد: تنها حزبي كه سابقه طولاني دارد، حزب موتلفه اسلامي است كه حدود 50 سال از تاسيس آ‌ن مي‌گذرد، البته موتلفه هم در زمان رژيم شاه مخفي و محدود بود و پس انقلاب اسلامي و ظهور حزب جمهوري اسلامي ايران ، عملا در حالت غير فعال قرار گرفت.

غفوري فرد افزود: با ظهور حزب جمهوري اسلامي ايران ، به رهبري شهيد آيت‌الله بهشتي و بزرگان ديگري از جمله مقام معظم رهبري، آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، شهيد باهنر، و آيت‌الله موسوي اردبيلي ، مردم به حزب علاقه مند شدند و دوران جديدي براي فعاليت احزاب در ايران ايجاد شد و آرام آرام اعتماد مردم به موسسين حزب و شخصيت‌هايي مثل شهيد بهشتي و مقام معظم رهبري ... را شاهد بوديم و مردم به اعتبار اين شخصيت‌ها به حزب علاقه مند شدند، اما بعد از مدتي با بروز درگيري‌هايي در حزب جمهوري ا سلامي اين حزب به حالت نيمه تعطيل درآمد و شاهد دوران ركوردي در فعاليت حزبي بوديم.

اين عضو جامعه اسلامي مهندسين به شكل گيري احزاب مختلف در دوران اصلاحات اشاره كرد و گفت: اين بار به علت تعداد زياد احزابي كه به طور طبيعي نمي‌توانستند، خيلي فعال باشند و امكانات زيادي نداشتند، اين ذهنيت به وجود آمد كه احزاب خيلي نمي‌توانند فعال و تاثير گذار باشند.

وي با اشاره به اين‌كه در دوران اصلاحات حدود 200 تا 250 حزب ، تشكل و گروه سياسي از وزارت كشور مجوز گرفته‌اند، اظهار كرد: اين بار تكثر بسيار زياد احزاب با توجه به اين‌كه تعداد زيادي از آنها فقط روي كاغذ وجود داشتند موجب شد ذهنيت منفي براي مردم ايجاد شود.

اين نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي افزود: سابقه قبل و بعد از انقلاب از فعاليت احزاب ، ذهنيت منفي در مردم ايجاد كرده است و هنوز شاهديم اين ذهنيت در جامعه وجود دارد و انتخابات در ايران حزبي نيست به نحوي كه احزاب مختلف به طور مستقل بتوانند كانديداهاي خود را معرفي كنند.

غفوري‌فرد تصريح كرد: اگر بتوانيم چند حزب قوي ،توسعه يافته و جامع داشته باشيم، مثل حزب موتلفه اسلامي كه در حال حاضر در بيش از 200 شهرستان دفتر دارد ، مي توانيم آرام آرام ذهنيت مثبتي نسبت به احزاب سياسي در كشور ايجاد كنيم.

غفوري فرد با اشاره به اين‌كه در حال حاضر فراگيرترين حزب موجود كشور، موتلفه اسلامي است، خاطر نشان كرد: احزاب ديگر چه در جبهه اصولگرايان و چه اصلاح طلبان ،توسعه كمي و كيفي لازم را ندارند و حتي برخي تشكل‌هاي صنفي وجود دارند مثل جامعه اسلامي مهندسين، كارگران و دانشجويان و ... كه تشكل‌هاي صنفي هستند تا يك حزب جامع و فراگير و يا حتي رهپويان و ايثارگان ، جبهه پايداري و ... كه خيلي جديد هستند، سابقه ندارند و هنوز نتوانسته‌اند خود را خوب معرفي كنند و هم وسعت و گستردگي و فراگيري لازم را ندارند و بيشتر براي انتخابات به وجود آمده‌اند، پس تنها حزب موجود كه سابقه زياد دارد، موتلفه است.

وي با تاكيد بر اين كه حزب بايد فراگير و در كل كشور فعال و شناخته شده باشد گفت: حزب بايد جامع باشد و اقشار مختلف را در بر بگيرد، و در اين صورت است كه مي‌توانيم آرام آرام نظام سياسي مبتني بر احزاب سياسي را پايه گذاري كنيم.

اين نماينده سابق مجلس شرط دوم فعاليت احزاب موثر و موفق را داشتن راس و هرم فكري و اتاق فكر و انديشه فكري دانست و توضيح داد: احزاب بايد بتوانند براي مسائل مختلف مملكتي توليد فكر كنند و برنامه و طرح بدهند و همچنين بدنه فعال داشته باشند و افكار حزب به بدنه و قسمت‌هاي مختلف جامعه منتقل شود.
نظرات بینندگان