arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۵۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۱ - ۱۹ تير ۱۴۰۱

جهان خودرو؛ تسلا دیگر پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان نیست

BYD، خودروساز چینی با کنار زدن تسلا، عنوان پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان را به دست آورد. این شرکت در شش ماه اول سال جاری میلادی با ۳۰۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته ۶۴۱ هزار دستگاه ماشین الکتریکی فروخته که ۷۷ هزار دستگاه بیشتر از تسلا است.BYD برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای صادرات ماشین به اروپا دارد. علاوه بر تسلا، این شرکت در بازار ماشین‌های الکتریکی با فولکس‌واگن هم رقابت می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این هفته در جهان خودرو؛ شکست تسلا از یک خودروساز چینی، رونمایی از یکی از لوکس‌ترین خودروهای الکتریکی در چین، نگاه انتقادی طراح مشهور ایتالیایی به قوای محرکه الکتریکی و اجرای قانونی جدید برای کاهش تصادف‌ در اتحادیه اروپا.

شکست تسلا

BYD، خودروساز چینی با کنار زدن تسلا، عنوان پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان را به دست آورد. این شرکت در شش ماه اول سال جاری میلادی با ۳۰۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته ۶۴۱ هزار دستگاه ماشین الکتریکی فروخته که ۷۷ هزار دستگاه بیشتر از تسلا است.

تسلا در سه سال گذشته پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان بود، اما قرنطینه دو ماهه شانگهای به خاطر کرونا باعث تعطیلی کارخانه‌اش در چین شد. تخمین زده می‌شود که این تعطیلی باعث شد که کارخانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار دستگاه کمتر ماشین تولید کند.

BYD توسط یک استاد دانشگاه بازنشسته در اواسط دهه نود میلادی و با هدف تولید باتری‌های قابل شارژ ساخته شد. شرکت در سال ۲۰۰۲ با خرید یک خودروساز ورشکسته تولید ماشین را آغاز کرد و در کمتر از ده سال به جمع ده خودروساز برتر چین پیوست.

جهان خودرو؛ تسلا دیگر پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان نیستBYD برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای صادرات ماشین به اروپا دارد

برخلاف اکثر خودروسازان چینی، BYD یک شرکت خصوصی است که سهامش در بورس هنگ‌کنگ خرید و فروش می‌شود. وارن بافت، سرمایه‌دار معروف آمریکایی و یکی از ثروتمند‌ترین مردان جهان از سهامداران اصلی این شرکت است.

BYD برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای صادرات ماشین به اروپا دارد. علاوه بر تسلا، این شرکت در بازار ماشین‌های الکتریکی با فولکس‌واگن هم رقابت می‌کند. فولکس‌واگن اعلام کرده که می‌خواهد بزرگ‌ترین تولید‌کننده ماشین‌های الکتریکی در جهان باشد و برای این کار ۵۲ میلیارد یورو (۵۳ میلیارد دلار) سرمایه‌گذاری می‌کند. جنرال‌موتورز و استلانتیس هم با هدفی مشابه ده‌ها میلیارد دلار در ساخت ماشین‌های الکتریکی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

لیموزین الکتریکی چینی

جهان خودرو؛ تسلا دیگر پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان نیستقیمت پایه های‌فای ۸۹ هزار دلار است

هیومن هورایزنز (Human Horizons) خودروساز نوپای چینی از دومین محصولش رونمایی کرد. نام این ماشین های‌فای‌ Z است و این شرکت می‌گوید اولین ماشینی است که بازوی رباتیک دارد.

هیومن‌ هورایزنز پنج سال پیش توسط دینگ لی، یکی از مدیران پیشین جنرال‌موتورز در چین تاسیس شد. آقای لی ابتدا می‌خواست محصولات تسلا را در چین تولید کند، اما پس از آن که مذاکره با کارخانه آمریکایی به نتیجه نرسید، او شرکت خودش را تاسیس کرد.

هیومن‌ هورایزنز ماشین‌های لوکس الکتریکی می‌سازد و در طراحی نگاهی آینده‌نگر دارد. این شرکت در توصیف جدیدترین مدلش گفته که های‌فای Z شبیه به ماشین‌هایی است که بیست سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.

جهان خودرو؛ تسلا دیگر پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان نیستبیش از چهار هزار لامپ ال‌ئی‌دی در ماشین استفاده شده است

طول های‌فای Z بیشتر از پنج متر و عرضش بیشتر از دو متر است و لاستیک‌های بزرگ ۲۳ اینچی دارد. با این حال خودروساز چینی می‌گوید به خاطر فرمان‌گیری هر چهار چرخ با آن می‌توان مانند یک ماشین کوچک در شهرهای شلوغ و خیابان‌های باریک حرکت کرد.

یکی از امکاناتی که برای اولین بار در های‌فای Z استفاده شده، چراغ‌های ال‌ئی‌دی روی درها است. راننده می‌تواند با این چراغ‌ها برای رهگذارن یا ماشین‌های دیگر پیام نمایش دهد. شبکه چراغ‌های ماشین شامل بیش از چهار هزار لامپ ال‌ائی‌دی است که برای نمایش تصاویر مختلف قابل برنامه‌ریزی است.

درهای ماشین با نزدیک شدن راننده و سرنشین‌ها به طور خودکار باز می‌شود. ماشین هوش مصنوعی دارد که اکثر فرمان‌ها را صوتی دریافت می‌کند و هیومن هورایزنز می‌گوید این هوش مصنوعی آنقدر پیشرفته است که می‌تواند با انسان‌‌ها حرف بزند و از آنها یاد بگیرد.

جهان خودرو؛ تسلا دیگر پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان نیست

جهان خودرو؛ تسلا دیگر پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان نیستنمایشگر های‌فای Z با کمک بازوی رباتیک حرکت می‌کند

خودروساز چینی ادعا می‌کند که اولین کارخانه‌ای است که در یک ماشین از بازوی رباتیک استفاده کرده است. این بازوی رباتیک نمایشگر ماشین را کنترل می‌کند و بی‌صدا و بسیار سریع است. با این بازوی رباتیک نمایشگر دیگر به داشبورد نچسبیده، می‌توان آن را جلو و عقب برد و جهتش را به سمت راننده یا سرنشین تغییر داد.

هیومن هورایزنز می‌گوید های‌فای Z با هر بار شارژ می‌تواند تا ۷۰۵ کیلومتر حرکت کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین کمتر از چهار ثانیه است. این ماشین فعلا فقط در چین فروخته خواهد شد و قیمتش بین ۸۹ هزار دلار تا ۱۲۹ هزار دلار اعلام شده است.

«موتور الکتریکی به درد ما نمی خورد»
جهان خودرو؛ تسلا دیگر پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان نیستپاگانی در بیست سال گذشته حدود ۴۵۰ ماشین ساخته است

پاگانی، خودروساز اسپرت ایتالیایی می‌گوید برنامه‌ای برای ساخت ماشین الکتریکی ندارد. اوراسیو پاگانی، صاحب این کارخانه در مصاحبه‌ای به هفته‌نامه انگلیسی اتوکار گفته که پس از چهار سال تحقیق به این نتیجه رسیده که وزن ماشین‌های الکتریکی بسیار سنگین است و این ماشین‌ها احساس ندارند.

پاگانی از موتورهای دوازده سیلندر بنز در ماشین‌هایش استفاده می‌کند. او می‌گوید استفاده از موتور دوازده سیلندر توسط شرکتی مثل پاگانی آنقدر تاثیری بر محیط زیست ندارد که بتوان با آن الکتریکی کردن محصولاتش را توجیه کرد.

آقای پاگانی چهار سال پیش تیمی را مامور طراحی و ساخت یک ماشین الکتریکی کرد و هدفش ساخت ماشینی بود که بتواند آن را در آمریکا بفروشد. او می‌گوید به این نتیجه رسیده که سوپرکارهای الکتریکی مشتری ندارد. تحقیقات او همچنین نشان داده که وزن باتری یک سوپرکار الکتریکی دستکم ۶۰۰ کیلوگرم است که برای ماشین‌هایی که پاگانی می‌سازد بسیار سنگین است.

جهان خودرو؛ تسلا دیگر پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان نیستتازه‌ترین مدل پاگانی یک ماشین سفارشی است به قیمت هفت میلیون یورو است

آقای پاگانی که آرژانتینی است، سی سال پیش خودروسازی خود را در ایتالیا تاسیس کرد. این شرکت ماشین‌های بسیار تک می‌سازد که قدرت زیادی دارند، اما می‌توان از آنها به طور روزمره استفاده کرد.

پاگانی در بیست سال گذشته حدود ۴۵۰ دستگاه ماشین ساخته است. تازه‌ترین مدل یک ماشین سفارشی است که از آن تنها پنج دستگاه ساخته می‌شود و قیمتش هفت میلیون یورو است. مدل کاملا جدید پاگانی به نام C10 دو ماه دیگر رونمایی خواهد شد. این شرکت می‌گوید تا کنون صد سفارش خرید برای این ماشین دریافت کرده است.

برخلاف پاگانی، خودروسازان اسپرت دیگر مانند لامبورگینی و فراری قصد دارند در مدل‌های خود از موتور الکتریکی استفاده کنند و در آینده مدل‌های کاملا الکتریکی هم به بازار عرضه خواهند کرد.

ترمز اجباری

جهان خودرو؛ تسلا دیگر پرفروش‌ترین خودروساز الکتریکی جهان نیستاتحادیه اروپا می‌گوید قانون جدید مرگ‌ومیر در جاده‌ها را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد

با دستور اتحادیه اروپا، همه ماشین‌هایی که در کشورهای عضو این اتحادیه عرضه می‌شوند باید به دستگاه محدودکننده سرعت مجهز شوند. این دستگاه با کمک راه‌یاب ماهواره‌ای و دوربین، تابلوهای سرعت مجاز را می‌خواند و اگر راننده سریع‌تر حرکت کند پس از هشدار سرعت ماشین را کاهش می‌دهد.

دستگاه‌های محدودکننده سرعت در حال حاضر در برخی ماشین‌ها نصب می‌شود، اما استفاده از آن اختیاری است و راننده می‌تواند اگر خواست آن را روشن کند. با قانون جدید دستگاه‌ همیشه روشن است، اما به راننده این اجازه داده شده تا قبل از حرکت آن را خاموش کند.

اتحادیه اروپا می‌خواهد مرگ و میر ناشی از تصادف را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند و استفاده از دستگاه‌هایی مثل محدود کننده سرعت گامی برای رسیدن به این هدف است. تحقیقات اتحادیه اروپا نشان داده که این دستگاه تعداد تصادف‌ها را ۳۰ درصد و تعداد مرگ‌ومیر جاده‌ها را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان