arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۶۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۳۰ تير ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۳۰ تیر ۱۴۰۱؛ از تایید سخنان روحانی توسط وزیر اقتصاد رئیسی تا واکنش همسر رئیسی به اتفاقات اخیر در حوزه حجاب

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

مشارکت ۴ و نیم درصدی شهرداری آبادان در پروژه متروپل
غلامعباس ترکی معاون دادستان کل کشور که عضو تیم اعزامی قضایی به آبادان بود، علل وقوع حادثه متروپل را تشریح کرد. ترکی از مشارکت شهرداری آبادان با گروه ساختمانی عبدالباقی خبرداد و گفت: شهرداری آبادان در این پروژه متروپل با گروه عبدالباقی مشارکت ۴ و نیم درصدی داشته است. مسئله اینجاست وقتی شهرداری و مشارکت کرده و بنا بوده از این ساختمان سهم ببرد و نتیجه‌اش شده اینکه وظیفه نظارتی خویش را اصلاً انجام نداده است. اگر بپرسید در این مسئله مقصر کیست بخشی به ساختار غیر شفاف و معیوب به لحاظ مدیریت شهری منطقه اروند بر می‌گردد.

خودرو تشریفات ۲ نفر را مصدوم کرد
عصر امروز در خیابان ولیعصر یک خودرو به سمت عابر پیاده تغییر مسیر داد و به چند نفر از آن‌ها برخورد کرد. یحیی صالح طبری رئیس مرکز اورژانس تهران اظهار کرد: در این حادثه دو نفر یک مرد بزرگ سال به همراه یک کودک دچار مصدومیت شدند. باشگاه خبرنگاران وابسته به صداوسیما از قول یک منبع آگاه در پلیس راهور تهران گفت: خودروی تشریفاتی تصادفی در مسير شمال به جنوب خيابان وليعصر متعلق به وزارت خارجه است. 

همتی: مدت هاست که دلار از مبادلات با ترکیه و روسیه حذف شده
‏عبدالناصر همتی، رییس کل پیشین بانک مرکزی در توئیتی با اشاره به اینکه مدت هاست که دلار از مبادلات با ترکیه و روسیه حذف شده نوشت: تنوع ارزی خوب است.اما، رفع تحریم واستفاده از بانکداری بین الملل برای کاهش هزینه مبادله و کسب سالانه حداقل۴۰میلیارددلار درآمدنفتی از دست رفته مهم تر است.

کشف احتمالی شهر گمشده «اشکانیان» در کردستان عراق
طبق یک مطالعه جدید در دره‌ای محصور میان رشته کوه‌های زاگرس دراقلیم کردستان عراق، قلعه‌ای باستانی وجود دارد که باستان شناسان فکر می‌کنند ممکن است شهر گمشده و سلطنتی ناتونیا (Natounia) در آنجا قرار گرفته باشد. قلعه کوهستانی رابانا-مرقولی (Rabana-Merquly) که در دامنه‌ی کوه پیره مگرون در کوه‌های زاگرس واقع شده دارای استحکاماتی به طول نزدیک به ۴ کیلومتراست و زمانی بخشی از امپراتوری اشکانیان یا پارت‌ها بوده.

انتقام اردوغان از پوتین
اردوغان، پوتین را ۵۰ ثانیه جلوی چشم دوربین ها معطل کرد. این رفتار اردوغان ظاهرا پاسخی به تحقیری‌ست که پوتین در سال ۲۰۲۰ با دو دقیقه معطل کردن او در روسیه، به رئیس جمهور ترکیه تحمیل کرد.

شریعتمداری: چرا اتباع اروپا در ایران باید امنیت داشته باشند؟
حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان با اشاره به محاکمه حمید نوری و محکومیت او به حبس ابد در سوئد نوشت: وقتی شهروندان ایرانی در کشورهای اروپایی امنیت ندارند، چرا باید اتباع آن کشورها در ایران از امنیت کامل برخوردار باشند؟! راه کار چیست؟! وظیفه مسئولان ذی‌ربط است که موانع پیش‌روی برای تنبیه پشیمان‌کننده دولت سوئد را برطرف کنند و به دولت‌های اروپایی - و در این مورد، دولت‌های سوئد، آلمان، فرانسه و بلژیک- نشان بدهند که تشکیل دادگاه بلخ و متهم کردن و بازداشت بی‌جرم و علت اتباع ایرانی چه هزینه سنگینی برای آنها در پی خواهد داشت.

امیرعبداللهیان: آمریکا گفته قادر نیست چیزی بیش از آنچه تاکنون در میز مذاکرات درباره آن گفتگو شده را بپذیرد
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در اولین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی در سنندج گفت: جمهوری اسلامی ایران از مسیر دیپلماسی، منطق مذاکراتی و میز مذاکره فاصله نخواهد گرفت و مذاکرات منطقی و عزتمند را مسیر درستی برای رسیدن به توافق می‌دانیم. او افزود: طرف آمریکایی بارها اعلام کرده که به دلیل مشکلات داخلی خود قادر نیست چیزی بیش از آنچه تاکنون در میز مذاکرات درباره آن گفتگو شده را بپذیرد و متعهد شود. امیرعبداللهیان گفت: برای ما در دولت جدید این مسئله مهم و حائز اهمیت است که بتوانیم از مزایای کامل اقتصادی توافق هسته ای بهره مند شویم و خطوط قرمز ما به طور کامل در آن رعایت شود.

واکنش وزیر ارتباطات به فعال شدن جستجوی ایمن در گوگل
عیسی زارع پور وزیر ارتباطات امروز چهارشنبه (۲۹تیر) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران موضوع جستجوی ایمن روی اینترنت کاربران ایرانی را تایید کرد. زارع پور اظهار داشت: وجود محتواهای غیر اخلاقی و دسترسی آسان به این محتواها باعث شد تا خانواده ها به ما از نگرانی جدی در این باره سخن گفتند. وی افزود: این یک نگرانی جدی است که با کمک اپراتورها روی پلتفرم های جستجوگر فعال شده تا نگرانی خانواده ها برطرف شود. وزیر ارتباطات اضافه کرد: صرفا محتوای خشن و مستهجن محدود شده و این خواسته خانواده هاست.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات خرازی در مورد بمب هسته‌ای
ظرفیت های هسته‌ای ایران بسیار بالایی است اما همانطور که بارها اشاره شده فناوری هسته‌ای ایران کاملا صلح آمیز است و تحت نظارت مستمر آژانس قرار دارد و در بازدیدهای مکرر و متعدد بازرسان آژانس و در گزارش‌های متعدد آژانس بارها بر صلح آمیز بودن فناوری و فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأکید شده است. در بحث سلاح های کشتار جمعی فتوای مقام معظم رهبری را داریم و تغییری در نگاه و موضع ایران ایجاد نشده است.

آزار جنسی دانش‌آموزان توسط معلم ۵۵ ساله
سید علیرضا موسوی‌نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در پی انتشار خبر آزار جنسی دانش‌آموزان توسط معلم مرد ۵۵ ساله در فردوس، گفت: اردیبهشت ماه سال جاری فردی با هویت (م . د) دارای ۲۸ سال سابقه خدمت که تاکنون هیچ گونه سوء‌سابقه‌ای نداشته است در محل پارکینگ منزل مسکونی خود در خارج از ساعت آموزشی با هماهنگی هفت نفر از اولیای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی اقدام به برگزاری کلاس خصوصی برای آنان کرده است.

تایید سخنان روحانی توسط وزیر اقتصاد رئیسی
احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به اظهارات روحانی رئیس دولت قبل مبنی بر آنکه با چه وضعیتی دولت را تحویل داده، گفت: مجموع ذخایر اسکناسی و ارزی کشور در وضعیت خوبی بود، اما مطلع هستید که ذخایر اسکناسی ارزی کشور برای پرداخت‌های خدماتی است و به کار واردات کالاهای کشور نمی‌آید و کمکی به حل مسائل تجارت کشور نمی‌کند.

نماینده مجلس: ۲۰ روز واردات انجام نشود ذخایر استراتژیک کشور به صفر می‌رسد
جلال محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ذخیره استراتژیک نداریم بر اساس قانون حداقل باید ۶ ماه ذخیره کالا‌های اساسی مثل آرد، گندم، روغن، برنج و قند را داشته باشیم؛ اما ذخیره آن‌ها به ۲۰ روز نمی‌رسد یعنی اگر در طول ۲۰ روز وارداتی انجام نشود، دخیره کالا‌های اساسی کشور به صفر می‌رسد.

واکنش همسر رئیسی به اتفاقات اخیر در حوزه حجاب
جمیله علم الهدی همسر رئیس جمهور گفت: در تاریخ اسلام و در کشور‌های اسلامی و ایران حجاب مساله اول سیاسی کشور بوده است. وی افزود: شاید اینکه در دولت سیزدهم اتفاقات ناگوارتری در حوزه عفاف و حجاب رخ می‌دهد به خاطر پیروزی‌های سیاسی بیشتری است که نظام جمهوری اسلامی در این دولت با آن رو به رو است.

سقوط سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران
به استناد جدیدترین رتبه‌بندی سایت معتبر اسپیدتست، سرعت اینترنت موبایل در ایران در ششمین ماه سال جاری میلادی (تا اواسط تیرماه 1401) نسبت به ماه قبل‌تر از آن با یک رتبه کاهش به ۷۲ از میان ۱۳۹ کشور رسیده و سرعت اینترنت ثابت در ایران نیز در همین بازه‌ی زمانی، با چهار رتبه کاهش به ۱۴۵ از میان ۱۸۲ کشور بررسی شده رسیده است.

«ریشی سوناک» و «لیز تراس»؛ دو گزینه نهایی رقابت بر سر نخست‌وزیری انگلیس
رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند «ریشی سوناک» و «لیز تراس» به عنوان دو گزینه نهایی رقابت بر سر نخست‌وزیری انگلیس انتخاب شدند. نتیجه انتخاب میان این دو نفر روز ۵ سپتامبر اعلام خواهد شد. در آن تاریخ مشخص خواهد شد که آیا برای نخستین بار یک فرد انگلیسی-آسیایی رهبری انگلیس را به دست خواهد گرفت یا این وظیفه برای سومین بار به عهده یک سیاستمدار زن خواهد بود.

نظرات بینندگان