arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۳۱ تير ۱۴۰۱

کمیته بررسی یورش به کنگره: ترامپ به سوگند خود خیانت کرد

کمیته تحقیق بررسی یورش به کنگره آمریکا در سال ۲۰۲۱ ترامپ را متهم کرد که عامدانه جلوی خشونت را نگرفت. رئیس این کمیته با تاکید بر اینکه ترامپ به سوگند خود خیانت کرد، خواستار عواقب شدید برای رئیس‌جمهور پیشین و یارانش شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: کمیته تحقیق بررسی حمله به کنگره آمریکا در ژانویه سال ۲۰۲۱، در آخرین جلسه استماع خود روز پنجشنبه ۳۰ تیر (۲۱ ژوئیه) دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا را متهم کرد که عمدا در متوقف کردن یورش هوادارانش برای ساعت‌ها کوتاهی کرده است. آدام کینزگر، یکی از دو عضو جمهوری‌خواه در کمیته در این باره گفت که ترامپ "کوتاهی نکرده، بلکه او تصمیم گرفت که اقدامی نکند."

کمیته تحقیق خواستار عواقب شدید برای ترامپ و یارانش شد. بنی تامپسون، رئیس این کمیته در ابتدای آخرین جلسه عمومی گفت: «تا زمانی که برای آنچه در ششم ژانویه رخ داد، پاسخی پیدا نکنیم، می‌ترسم که ما نتوانیم بر تهدید مداوم علیه دموکراسی در آمریکا غلبه کنیم.» او خواستار این شد که ترامپ و همراهانش قبل از تعطیلات تابستانی در برابر قانون و مردم آمریکا پاسخگو شوند. به گفته تامپسون "تردیدی وجود ندارد که ترامپ، نظارت و رهبری یک تلاش هماهنگ برای براندازی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را بر عهده داشت."

تلاش عمدی برای جلوگیری از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت

تامپسون با بیان اینکه ترامپ "به سوگند خود خیانت کرد"، افزود: «تردیدی وجود ندارد که ترامپ به یک گروه اوباش - گروهی که می‌دانست به شدت مسلح، خشن و خشمگین هستند - دستور داد تا به سوی ساختمان کنگره راهپیمایی کنند و تلاش کنند تا از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت جلوگیری کنند؛ او دروغ گفت؛ او قلدری کرد؛ او به سوگند خود خیانت کرد؛ او تلاش کرد تا نهادهای دموکراتیک ما را نابود کند.»

سارا متیوز، معاون سخنگوی ترامپ نیز او را متهم کرد که "نفت روی آتش" ریخته است زیرا به گفته متیوز "روشن بود که اوضاع در کنگره، خشونت‌آمیز و به سرعت رو به وخامت" است.

شاهدان کمیته تحقیق در مورد حمله به ساختمان کنگره در سال ۲۰۲۱، رئیس جمهور سابق را متهم کرده‌اند که او در اوج هجوم به ساختمان کنگره آمریکا، درخواست‌های فوری اطرافیان خود برای جلوگیری از یورش حامیانش به کنگره را نادیده گرفت.

ترامپ پشت میز نهارخوری پوشش خبری یورش را دنبال می‌کرد

الین لوریا، عضو دموکرات کمیته، ویدئویی را در این جلسه پخش کرد که توسط خود ترامپ ضبط شده بود. ترامپ در این ویدئو به مهاجمان کنگره می‌گفت: «ما شما را دوست داریم.» لوریا گفت: «ترامپ پشت میز نهارخوری خود بیش از دو ساعت و نیم، جریان حمله طرفدارانش را از شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز تماشا می‌کرد؛ آن هم در حالی که ارشدترین کارکنان، نزدیک‌ترین مشاوران و اعضای خانواده‌‌ او التماس می‌کردند تا ترامپ کاری را انجام دهد که از هر رئیس‌جمهور آمریکا انتظار می‌رود.»

سارا متیوز نیز افزود: «اگر رئیس‌جمهور می‌خواست بیانیه‌ای بدهد و مردم آمریکا را خطاب قرار دهد، می‌توانست بلافاصله جلوی دوربین قرار بگیرد. اتاق غذاخوری، جایی که ترامپ در حال تماشای یورش به کنگره بود، تنها کمتر از ۶۰ ثانیه تا اتاق مطبوعات فاصله داشت.»

سد در حال شکسته شدن است

لیز چنی، نماینده جمهوری‌خواه کنگره و نایب رئیس کمیته هم از ارسال احضاریه‌های جدیدی برای شاهدان احتمالی خبر داد و گفت: «موفقیت دیگر این است که شاهدان دیگر از شهادت ابایی ندارند. سد در حال شکسته شدن است.»

بنی تامپسون نیز اعلام کرد که تحقیقات کمیته ادامه خواهد داشت و جلسات استماع دیگری هم در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد. این کمیته، خود نمی‌تواند رسیدگی کیفری را آغاز کند. این تصمیم بر عهده وزارت دادگستری آمریکا است.

نظرات بینندگان