arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۸ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۱

سیل و رانش زمین در امام‌زاده داوود تهران / ۸ فوتی و ۱۹ مفقودی تاکنون / یک و نیم متر گل‌ولای در صحن‌های شمالی و جنوبی امام‌زاده / تخریب دیوار جنوبی امام‌زاده برای تخلیه گل‌ولای

جاری شدن سیلاب و گل و لای در منطقه امامزاده داوود در شمال غربی تهران تاکنون چند فوتی و شماری مصدوم بر جای گذاشته است. در این حادثه تعدادی خودرو در گل و لای گیر کردند. گل و لای به برخی اماکن از جمله محوطه امامزاده نیر وارد شده. خودروهای امدادی نیز به محل اعزام شدند. مسئولان از مردم می خواهند که خانه ها را ترک کنند. امامزاده داوود در محدوده شهرداری تهران نیست اما آتش نشانی پایتخت هم نیروی کمکی به این محل اعزام کرده. بالگرد اورژانس البرز نیز در حالت آماده باش است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی سازمان اورژانس کشور از جاری شدن سیلاب و گل و لای در منطقه امام‌زاده داوود (ع) خبر داد.

به گزارش «انتخاب»، مجتبی خالدی درباره جزئیات این حادثه گفت: حوالی ساعت ۱:۳۶ بامداد امروز فردی با مرکز فوریت‌های ۱۱۵ اورژانس تماس گرفته و از وقوع سیلاب در محدوده امام‌زاده داوود (ع) خبر داد. اما دقایقی بعد تلفن همراه این فرد خاموش شد با این وجود با توجه به هشدارهای قبلی هواشناسی، عوامل اورژانس این گزارش را به منزله یک گزارش صحیح تلقی کرده و بلافاصله چهار دستگاه آمبولانس به همراه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه واقع در امامزاده داوود (ع) اعزام شد. مدتی بعد هم سه دستگاه آمبولانس دیگر به این منطقه اعزام شد و در حال حاضر مجموعا هفت دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل مستقر است.

خالدی با بیان اینکه همزمان اتاق بحران در سازمان اورژانس کشور نیز فعال شده و معاون عملیات اورژانس کشور به محل اعزام شد، به ایسنا گفت: تا حوالی امام‌زاده داوود (ع) خبری از وقوع سیلاب نبود، اما با حضور عوامل اورژانس در این محل مشاهده شد که در چند نقطه رانش زمین رخ داده و جاری شدن سیلاب سبب وارد شدن گل و لای به محوطه داخلی امام‌زاده شده است.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه تعدادی خودرو در گل و لای گیر کرده بود، گفت: گزارش‌های اولیه حاکی از مصدومیت شش تن است که در این میان مصدومیت چهار نفر شدید است که این افراد در اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس در حال دریافت خدمات درمانی هستند. البته احتمال افزایش مصدومان در این حادثه وجود دارد.

خالدی با بیان اینکه از سازمان مدیریت بحران شهر تهران، سازمان آتش‌نشانی و جمعیت هلال احمر درخواست تیم جستجو و نجات انجام شده است، گفت: همچنین بالگرد اورژانس البرز نیز آماده پرواز در منطقه است و با روشن شدن هوا نسبت به پرواز و گشت زنی در این محدوده اقدام خواهد شد.

وی از قطع برق در این محدوده نیز خبر داد و گفت: امدادرسانی در این محدوده همچنان ادامه دارد و دو بیمارستان شهدای تجریش و حضرت رسول نیز در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند. همچنین بخشی از کف صحن امام‌زاده نیز ریزش کرده است.

گزارش آتش نشانی

سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز درباره ماموریت آتش‌نشانی تهران در سیلاب رخ داده در امام‌زاده داوود (ع) به ایسنا گفت: این محدوده جزو حوزه تحت پوشش سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیست و آتش‌نشانان تهران به عنوان نیروی کمکی به این محل اعزام شده‌اند. با این وجود عوامل آتش‌نشانی جزو اولین نیروهای امدادی حاضر در این منطقه بودند.

وی با بیان اینکه این حادثه در بخش‌های بالایی جاده امامزاده داوود (ع)، روستاهای اطراف و محوطه داخلی امامزاده رخ داده بود، گفت: پنج گروه نجات آتش‌نشانی تهران در حال حاضر در محل حضور داشتند و در حال انجام عملیات جستجو و نجات هستند. طبق گزارش‌های اولیه جاری شدن سیلاب سبب ورود مقادیری گل و لای به برخی از اماکن از جمله محوطه امامزاده داوود (ع) شده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران اضافه کرد: آتش‌نشانان تهرانی در همان دقایق اولیه چندین نفر را نجات دادند. اما آمار دقیقی از شمار نجات یافتگان وجود ندارد و عملیات همچنان در حال انجام است.

تکمیلی / سیل امامزاده داوود تهران 8 مصدوم و 2 فوتی داشت/ جستجو برای مفقودین احتمالی ادامه دارد

شاهین فتحی مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران اظهار کرد: با توجه به هشدارهای هواشناسی، شاهد بارش شدید باران از اواخر شامگاه شب گذشته در استان تهران بودیم.

وی به فارس گفت: بر اثر این بارش‌ها در چند نقطه از استان تهران، به خصوص در نقاط غربی و جنوبی استان، شاهد آب گرفتگی و وجود گل و لای به ویژه در منطقه کن « امامزاده داود» هستیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران اظهار کرد: با توجه به حجم بالای سیلاب و گل و لای در منطقه امامزاده داوود، عملیات امداد و نجات در حال انجام است.

وی گفت: بالغ بر ۴۰ نیروی عملیاتی در منطقه حضور دارند و در حال امداد رسانی هستند.

فتحی با اشاره به این که این سیلاب جان دو نفر را گرفت، بیان کرد: تا این لحظه ۸ نفر از هموطنان دچار مصدومیت شدند که پس از اقدامات اولیه، تحویل عوامل اورژانس شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران ادامه داد: یک تیم واکنش سریع و یک تیم سگ های زنده یاب جهت تسریع در امداد رسانی نیز در منطقه حضور پیدا کرده و‌‌ با کمک مردم محلی و عوامل آتشنشانی، جستجو برای مفقودین احتمالی، ادامه دارد.

فتحی تصریح کرد: با توجه به حجم بالای سیلاب و گل و لای در منطقه امامزاده داوود، عملیات امداد و نجات در حال انجام است.

وی ادامه داد: بالغ بر ۸۰ نیروی عملیاتی در منطقه حضور دارند و با بهره گیری از ۲۲ خودرو عملیاتی، در حال امداد رسانی هستند.

تکمیلی / فوتی‌های سیل امامزاده داوود به ۴ نفر رسید / ۹ نفر مصدوم شده‌اند

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر از پیدا شدن چهارمین پیکر در محل حادثه امامزاده داوود خبر داد.

مرتضی مرادی پور سرپرست معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، اظهار کرد: دقایقی پیش پیکر چهارمین فرد که در محل حادثه امامزاده داوود، جان خود را از دست داده اند توسط امدادگران هلال احمر بیرون کشیده شد.

وی ادامه داد: تا کنون در این حادثه ۴ نفر جان خود را از دست داده اند و ۹ نفر مصدوم شدند.

مرادی پور گفت: ۱۰ تیم سگ‌های زنده یاب در حال جستجو برای یافتن مفقودین احتمالی هستند.

تکمیلی / رییس سازمان مدیریت بحران: صحن‌های شمالی و جنوبی امام‌زاده داوود مملو از گل‌ولای به عمق یک و نیم متر است / لودرها در حال تخلیه هستند / خسارات موجود مانند سیل‌های گذشته سنگین نبود اما خود امام‌زاده خسارت زیادی دیده / مجبور شدیم دیوار جنوبی امام‌زاده را برای تخلیه گل‌ولای تخریب کنیم

رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: صحن شمالی و جنوبی امام‌زاده داوود(ع) پس از سیل امروز مملو از گل‌ولای به عمق یک و نیم متر است و لودرها در حال تخلیه گل‌ولای هستند.

محمد حسن نامی درباره سیل شب گذشته امام زاده داوود(ع) به ایسنا گفت: ستاد مدیریت بحران کشور پس از اذان صبح اولین جلسه خود را با حضور وزیر کشور، شهردار تهران، استاندار و رییس جمعیت هلال احمر برگزار کرد. مشکلاتی که هم‌اکنون در محل حادثه وجود دارد، این است که حوض‌های آبگیر بالای امام‌زاده وسعت زیادی داشتند و هنگامی که آب به امام‌زاده رسیده مسیر عبور آن باریک شده است. همچنین ساخت‌وساز زیادی چسبیده به دیوار انجام شده و باعث شده تا مسیر عبور لودرها و بابکت‌ها بسیار سخت شود.

وی افزود: عمق گل ولای در صحن شمالی و جنوبی به یک‌ونیم متر می‌رسد. لودرها، بابکت‌ها و بیل مکانیکی در حال تخلیه رسوباتی هستند که به صورت مایع با فشردگی زیاد وجود دارند. باید صحن شمالی کاملا تخلیه شود تا دستگاه‌های مکش برای تخلیه رسوبات به اطراف مقبره و خود مقبره منتقل شوند.

نامی اضافه کرد: مشکل فعلی ما باریکی دره در امامزاده داوود است که باعث افزایش خطر شده است. در حال حاضر صحن شمالی و جنوبی و مقبره مملو از گل‌ولای است.

وی با اشاره به تلفات این سیل گفت: تا این لحظه ۳ کشته داشتیم و مصدومین در ساعات اولیه تخلیه شدند و حال عمومی خوبی دارند.

نامی درباره خسارات حاصل از این سیل افزود: خسارات موجود مانند سیل‌های گذشته سنگین نبوده اما خود امام‌زاده خسارت زیادی دیده است. ما مجبور شدیم دیوار جنوبی امام‌زاده را برای تخلیه گل‌ولای تخریب کنیم. همچنین چند در برداشته شد تا بابکت‌ به صحن شمالی منتقل شود.

تکمیلی / وزیر کشور: حجم گل و لای در برخی محله‌های امامزاده داوود به ۴ متر می‌رسد

وزیر کشور درباره جدیدترین وضعیت منطقه امام‌زاده داوود(ع) تهران گفت: سیل شب گذشته همراه خود گل و لای فراوانی را به دنبال داشت و تا جایی که حجم گل و لای در برخی محله‌های امامزاده داوود به چهار متر می‌رسد.

«احمد وحیدی»‌ روز پنجشنبه در گفت‌وگویی درباره اقدامات انجام شده برای سیل شب گذشته محله امام زاده داوود(ع) تهران گفت: حوالی نیمه شب پنجشنبه، باران شدیدی در منطقه امام زاده داوود (ع) در شمال غرب تهران بارید و گل و لای بسیاری از پشت امام زاده بازارچه و محله امام زاده داوود (ع) را در بر گرفت و وارد حرم شد.

وزیر کشور ادامه داد: این سیل با گل و لای فراوانی همراه شد تا جایی حجم گل و لای در برخی محله های امامزاده داوود به چهار متر می‌رسد و بعضی از زائران و مردم محلی اسیر این سیل شدند و گل و لای فراوان مردم را دچار مشکل کرد.

وی اضافه کرد: از لحظه وقوع سیلاب آتش نشانی و هلال احمر و مسئولان محلی و بخشداری و دهیاری در منطقه حضور یافتند و به کسانی که در گل و لای گیر کرده بودند، کمک کردند و سپس به تخلیه اجساد جان باختگان، خارج کردن مردم و خودروها پرداختند.

وزیرکشور گفت: کار با شدت ادامه دارد و استاندار، شهردار تهران، رئیس هلال احمر و رئیس سازمان مدیریت بحران، همچنین مسئولان محلی اعم از فرماندار و بخشدار و نیروهای انتظامی و سپاه در محل حاضرند و همه در حال کمک و امدادرسانی هستند تا انشالله علاوه بر کمک برای تخلیه گل و لای، افرادی که در زیر گل و لای هستند را بیرون بیاورند. البته هنوز آمار دقیقی از افراد گرفتار شده در سیلاب نداریم.

همچنین ستاد مدیریت بحران استان تهران امروز با حضور وزیر کشور در محل حادثه سیل امامزاده داوود تهران تشکیل و برگزار شد و با دستور وحیدی، محسن منصوری استاندار تهران فرمانده عملیات در حادثه سیل بخش کن و روستای امام زاده داود (ع) شد و از تمانی دستگاه های اجرایی ،عملیاتی و امداد رسان در سطح ملی خواست تا با استاندار تهران در این خصوص همکاری کنند.

رئیس جمهور هم از استاندار تهران خواست تا تمام امکانات امدادی اعم از هلال احمر، شهرداری و ستاد مدیریت بحران را برای تسریع در عملیات امداد و نجات و نیز تمهید پیش‌بینی‌های لازم برای پیشگیری از حوادث مشابه سیل در امامزاده داوود (ع)، بسیج کند.

معاون اول رئیس جمهور هم در گفت و گوی تلفنی از استاندار تهران خواست تا خسارات مالی وارده به مردم و همچنین زیرساخت‌های عمرانی آسیب دیده را برای جبران و بازسازی گزارش کند.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: تاکنون ۵۰۰ نفر به مناطق امن منتقل شده اندو متاسفانه تاکنون ۹ مصدوم و چهار جان باخته داشته است.

همچنین حدود ۸۰ نیروی عملیاتی در منطقه حضور دارند و در حال امداد رسانی هستند.

تکمیلی / استاندار تهران: ۹ تن سیل امام‌زاده داوود مفقود شده اند

استاندار تهران با اشاره به تعداد مفقودی‌هاس سیل امام‌زاده داوود تا این لحظه گفت: ۹ تن مفقود شده‌اند و احتمال افزایش تعداد آن‌ها وجود دارد.

محسن منصوری با اشاره به وضعیت امدادرسانی در سیل امامزاده داوود گفت: در روزهای گذشته هشدار سیل به همه شهرستان‌ها اعلام شد. علی رغم تاکیدات در این منطقه کمتر مراعات شد و با کمال تاسف تا این لحظه ۵ فوتی و ۹ مصدوم در این سیل داشتیم. حال مصدومان خوب است و به داغداران تسلیت می‌گوییم.

وی افزود: عملیات امداد و نجات ادامه دارد و مسئولین و متولیان این حوزه نیز در محل حادثه حضور دارند. تا کنون ۹ مفقودی گزارش شده و ممکن است تعداد مفقودی‌ها افزایش یابد. از بالادست تا پایین دست منطقه سیل، هلال احمر و بسیج در حال جست‌وجوی پیکرها هستند. همچنین اماکنی مانند رستوران‌ها و صحن نیز جست‌وجو می‌شود.

منصوری در ادامه گفت: شهرستان‌های پردیس، تهران، شمیرانات و دماوند درگیر سیل بوده‌اند. در بخش رودهن دماوند نیز مناطق روستایی تخریب شده‌اند و به دام، راه و خودروها آسیب وارد شده است که متاسفانه یک نفر نیز فوت شده است. فرماندار دماوند و معاون استانداری عملیات امداد در محل را دنبال می‌کنند.

وی افزود: برای امشب نیز در این ۵ شهرستان بارندگی شدید پیش بینی می‌شود که در فیروزکوه شروع شده و در بقیه نقاط هم ادامه دارد. به لحاظ آماده باش همه دستگاه‌ها در میدان حضور دارند. درخواست ما این است که هواشناسی و صدا و سیما نیز هشدار سیل را به مردم دهند و مسیل‌ها تخلیه شوند. به روستاهای پایین‌دست مسیل نیز آماده‌باش دادیم و به مردم نیز گفتیم که از کنار مسیل‌ها فاصله بگیرند.

منصوری اظهار کرد: تمام دستگاه‌ها از جمله هلال احمر، اورژانس و شهرداری در محل مستقر هستند.

تکمیلی / ۶ فوتی و ۱۴ مفقودی

مرتضی مرادی پور، معاون سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر به ایسنا گفت: تاکنون ۱۴ تن درپی سیل امام‌زاده داوود مفقودند. با کشف یک جسد دیگر تعداد فوتی‌ها به شش تن رسید.

اسکان اضطراری ۲۰۰۰ سیل زده امام‌زاده داوود / بازار سنتی امام‌زاده به شدت آسیب دیده

شهردار منطقه ۵ تهران از آماده‌سازی اماکن اسکان با ظرفیت ۲۰۰۰ نفر برای اسکان اضطراری اهالی مناطق آسیب دیده از سیل محدوده امام‌زاده داوود (ع) در شمال غرب پایتخت خبر داد.

احسان شریفی در این باره گفت: از حدود ساعت ۱:۲۰ بامداد امروز حادثه سیلاب رخ داد و به رغم هشدار‌هایی که از روز قبل از طریق رسانه‌ها به اطلاع شهروندان رسانده شده بود، متاسفانه عده‌ای گرفتار حادثه شدند. البته از نخستین ساعات وقوع این حادثه عوامل شهرداری منطقه ۵ در محل حادثه حاضر شده اند.

وی افزود: در حال حاضر نیز با تشکیل ستاد بحران در منطقه کن شهردار تهران به همراه وزیر کشور، استاندار تهران، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور و سایر سازمان‌های مسئول و امداد رسان به همراه تیم‌های شهرداری تهران در محل حادثه حضور دارند.

شهردار منطقه ۵ ادامه داد: فضای لازم برای اسکان ساکنان محدوده امامزاده داوود توسط شهرداری منطقه ۵ آماده شده و چادر‌هایی نیز به همین منظور در محل‌های مناسب نصب شده است.

وی بیان کرد: سکنه منطقه امام‌زاده داوود در حال تخلیه محل حادثه و اسکان در محل‌های مذکور هستند.

شریفی یادآور شد: مکان‌های در نظر گرفته شده امکان اسکان ۲۰۰۰ نفر از اهالی و ساکنان محله‌های آسیب دیده را دارد.

شهردار منطقه۵ با بیان اینکه از اولین دقایق وقوع این حادثه همکاران خدمات شهری منطقه در محله سیلاب حضور داشتند، تاکید کرد: مشکل اصلی در منطقه امام‌زاده داوود حجم بالای گل و لای حاصل از رانش زمین در این محدوده است که امکان حرکت را از نیرو‌های امدادی و خدمات رسان گرفته است.

وی با اشاره به حضور ۵۰۰ نیروی خدمات شهری و امداد رسان شهرداری به همراه شهردار تهران، شهرداران مناطق معین، مدیران عامل آتش نشانی و سازمان بوستان‌ها در محل حادثه گفت: برنامه اصلی، تخلیه گل و لای از محل حادثه است که اتفاقا محل تجمع ساکنان محله امام‌زاده داوود بوده که کار سخت و دشواری است.

شریفی افزود: سرعت کار قابل قبول نیست. به این دلیل که امکان تخلیه گل و لای با ماشین‌های تخصصی در این منطقه وجود ندارد و این کار به صورت دستی درحال انجام است. به دلیل عرض کم خیابان‌های محله امام‌زاده داوود امکان تردد خودرو‌های تخصصی و بزرگ در این محدوده وجود ندارد.

وی ادامه داد: درحال حاضر هلال احمر، اورژانس و پلیس حضور موثر دارند تا منطقه را به دلیل احتمال وقوع بارندگی و سیلاب در عصر امروز و فردا تخلیه کنند.

شهردار منطقه ۵ بیان کرد: خوشبختانه بارندگی دیشب باعث تخریب خانه‌ها درحد وسیع نشده است. اما بازار سنتی امامزاده داوود به شدت آسیب دیده و محور‌هایی که در مسیر جریان سیلاب و رانش زمین قرار داشتند آسیب زیادی دیده اند.

وی یادآور شد: روز گذشته هشدار‌هایی در قالب بنر‌های محیطی در مسیر‌های منتهی به امام‌زاده داوود و در سطح خود منطقه توسط شهرداری منطقه ۵ نصب شده بود.

افزایش شمار جانباختگان سیل امام‌زاده داوود به ۷ تن

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اعلام کرد که با کشف یک جسد دیگر در محدوده امام زاده داوود (ع) شمار جانباختگان این حادثه به هفت تن رسید.

مرتضی مرادی پور به ایسنا گفت: امدادگران جمعیت هلال احمر یک جسد دیگر را در محدوده امام‌زاده داوود کشف کردند و به این ترتیب شمار جانباختگان به هفت تن رسید.

افزایش جانباختگان سیل امام‌زاده داوود به ۸ نفر / تلاش برای یافتن ۱۹ مفقودی ادامه دارد

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر تازه‌ترین اخبار از سیل امامزاده داود را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، مرتضی مرادی پور معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشیک امداد و نجات با اشاره به آخرین جزئیات خدمات‌رسانی نیروها و تجهیزات بکارگیری شده در سیل و رانش زمین در بخش کن منطقه امام زاده داود شهر تهران گفت: ٣٠٥ نیروی عملیاتی در این حادثه وارد عمل شدند.

وی ادامه داد: از این میان ۲۵۴ نفر از استان تهران، ۳۱ نفر از استان البرز و ٢٠ نفر از سازمان به محل حادثه اعزام شدند.

مرادی پور با بیان اینکه ۴۸ خودروی عملیاتی در حادثه حاضر بودند، گفت: ٣٧ دستگاه از تهران، ٦ دستگاه از البرز، ٥ دستگاه از سازمان اقدامات لازم را انجام دادند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات گفت: ۸ مصدوم به اورژانس تحویل داده شد همچنین در این حادثه ۸ نفر جان باختند، ۱ نفر بصورت سرپایی درمان شد، ۱۹نفر مفقود هستند و ۷۰۰ نفر به محل امن منتقل شدند.

وی درباره نیرو و تجهیزات بکارگیری شده از سوی هلال احمر در سیل و رانش زمین گفت: در مجموع ۳۰۵ نیروی عملیاتی هلال احمر در این ماموریت حضور دارند. تاکنون هشت مصدوم نیز درپی این حادثه به اورژانس تحویل داده شدند.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ تن نیز به نقاط امن انتقال داده شدند، گفت: ۱۴ نفر نیز مفقود شدند که جستجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد.

نظرات بینندگان