arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

لغو دیدار وزیر خارجه چین با همتای ژاپنی خود به دلیل بیانیه گروه هفت درمورد تایوان

سخنگوی وزارت امورخارجه چین امروز (پنجشنبه) تاکید کرد، مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان هشداری برای جدایی طلبان است و به آنهایی که مخالف با استقلال این جزیره هستند، آسیبی نخواهد زد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سخنگوی وزارت امورخارجه چین امروز (پنجشنبه) تاکید کرد، مانورهای نظامی چین در اطراف تایوان هشداری برای جدایی طلبان است و به آنهایی که مخالف با استقلال این جزیره هستند، آسیبی نخواهد زد.

به گزارش اسپوتنیک، هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز در کنفرانسی خبری گفت: اقدامات پکن هشداری برای تحریک‌کنندگان است و مستقیما نیروهای جدایی‌طلب حامی استقلال تایوان را هدف می‌گیرد و عملیات‌های نظامی ارتش ما هیچ ربطی به آنهایی که مخالف استقلال تایوان هستند، ندارد و به هیچ وجه به آنها آسیب نخواهد رساند.

وی افزود: اگر کشورهای گروه هفت موضع نادرست خود را در رابطه با اوضاع پیرامون تایوان تغییر ندهند، چین در رابطه با گفت‌وگو با آنها تجدیدنظر خواهد کرد.

وزرای امور خارجه گروه هفت روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از چین خواستند تا با استقرار نیرو به طور یکجانبه وضعیت منطقه را تغییر ندهد. آنها نگرانی‌های خود را نسبت به تهدید چین در رابطه با برگزاری مانورهای نظامی که منجر به تشدید تنش ها خواهد شد، ابراز کرده بودند.

در همین حال، هوآ چونیینگ اعلام کرد: پکن به خاطر این بیانیه گروه هفت در رابطه با مساله تایوان، نشست میان وزرای امورخارجه چین و ژاپن را که قرار بود در حاشیه اجلاس انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در پنوم‌پن برگزار شود، لغو کرد.

وی افزود: از آنجایی که ژاپن به همراه کشورهای گروه هفت و اتحادیه اروپا این بیانیه مشترک را که بدون هیچ پایه و اساسی پکن را متهم می‌کند، صادر کرده، چین دیگر نشستی را میان وزرای امور خارجه این دو کشور برنامه‌ریزی نمی‌کند.

نظرات بینندگان