arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۸۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۱۶ تير ۱۳۹۱

برنج ایرانی در انبار ؛ برنج خارجی در بازار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر نوشت:

دبیر انجمن برنج ایران گفت: در حالی هم‌اکنون مقداری برنج ایرانی در انبارهای شهرهای شمالی کشور ذخیره شده است که مسئولان اخیرا اعلام کرده اند که برنج هندی به زودی در بازار توزیع خواهد شد.

جمیل علیزاده شایق  دربیان چرایی واردات برنج همزمان با برداشت این محصول از شالیزارهای کشور اظهارداشت: درحال حاضر که کشاورزان مشغول برداشت برنج از شالیزارهای خود هستند، برنج خارجی به کشور وارد می شود، چون واردات این محصول منحصر به یک بازه زمانی خاصی نیست.
وی درخصوص میزان متوسط مصرف برنج و میزان متوسط تولید برنج در کشور بیان داشت: مصرف برنج مردم سالانه به طور متوسط در حدود 2 میلیون 800 تا 2 میلیون و 900 هزارتن برآورد می شود، درحالی که میزان تولیدبرنج در کشورمان سالانه بطور متوسط در حدود 2 میلیون و 250 تا 2 میلیون و 300 هزارتن است.
دبیرانجمن برنج ایران دربیان پیش بینی میزان تولید برنج در سال جاری نیز گفت: با توجه به اینکه سال گذشته در حدود 2 میلیون و 300 هزارتن برنج در کشور تولید شده است، امسال هم پیش بینی می شود به همان میزان برنج در کشور تولید شود.
وی با اشاره به اینکه حداکثر با انجام ذخیره سازی باید در حدود 600 هزارتن برنج به کشور وارد کنیم، گفت: از سال 1385 به بعد در حدود 900 تا یک میلیون و 200 هزارتن برنج به کشور وارد می شود.

سال 90 سال رکوردشکنی در واردات برنج
شایق درعین حال تصریح کرد: البته در سال 90 که اتفاقا سال خوبی برای تولید برنج داخلی بود در حدود یک میلیون و 520 هزارتن برنج به کشور وارد شد که در نوع خود رکورد عجیبی بود!
وی درخصوص قیمت برنجهای خارجی در بازار جهانی عنوان کرد: قیمت برنج‌های خارجی از حدود 285 دلار تا حدود 1050 دلار در هرتن متغییر است.
دبیرانجمن برنج ایران با بیان اینکه طبیعتا وزارت صنعت برای واردات به دنبال خرید برنجهای گران قیمت خارجی نمی‌رود، قیمت برنج وارداتی که وزارت صنعت خریداری می کند را در حدود 300 تا 500 دلار در هرتن اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده برنج خارجی با توجه به هزینه های جانبی که دارد ارزان تر از برنج داخلی است، گفت: مردم کشور هم به دلیل ارزان بودن برنج خارجی ناچارا این محصول را مصرف می کنند.
شایق با بیان اینکه باید قبول کنیم که هزینه تولید برنج داخلی بالاست، یکی از مهمترین دلائل بالارفتن هزینه تولید برنج درکشوررا خرد شدن و کوچک شدن مساحت شالیزارها ی شهرهای شمالی کشورعنوان کرد.
وی اضافه کرد: در مقطعی در شالیزارهای شهرهای شمال کشور 1.2 هکتار متوسط واحد بهره برداری بود که هم اکنون این عدد به 0.7 هکتار رسیده است.
دبیرانجمن برنج ایران افزود: باوجود اینکه هم اکنون مقداری برنج در انبارهای شهرهای شمالی کشور ذخیره شده است، مسئولان اخیرا در مازندران اعلام کرده اند که برنج هندی به کشور وارد شده و به زودی توزیع خواهد شد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
گیل مرد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
1
1
کشاورزی در شمال نابود شده یعنی کشاورزی نمونده
اکثر جوانها مهاجرت کردند و کارگر مهاجر دیگه وجود نداره و مردم شمال خود برنج هندی میخورن
میدونین قیمت تمام شده برداشت محصول برنج کیلویی 3000 تومان شده حالا فکر میکنین برنج رو کیلویی چند از کشاورز میخرن 3000 تا 3200 تومان
آیا کشاورزی ارزش داره!!؟؟
نظرات بینندگان