arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

معاون شهردار: ۹۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران از رده خارج است

سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره راه‌های تأمین اتوبوس و همچنین تأمین منابع مالی برای اورهال و خرید اتوبوس‌های جدید توضیحاتی ارائه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره راه‌های تأمین اتوبوس و همچنین تأمین منابع مالی برای اورهال و خرید اتوبوس‌های جدید توضیحاتی ارائه کرد.

سید مجتبی شفیعی، ضمن اشاره به پیگیری چند پروژه به صورت همزمان به منظور بهبود شرابط ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، بیان کرد: به این نتیجه رسیده‌ایم که موثرترین روش برای جبران عقب ماندگی‌ها در حمل و نقل عمومی شهر تهران طی برنامه‌ای میان مدت، تقویت سامانه اتوبوسرانی است.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، توسعه خطوط مترو و تأمین واگن را جزو برنامه‌های بلند مدت مدیریت شهری اعلام کرد و گفت: اثرگذاری ناوگان تاکسیرانی در حمل و نقل عمومی نسبت به دیگر سامانه‌ها کمتر است. بنابراین باتوجه به بحرانی بودن وضعیت ناوگان اتوبوسرانی، روی بهبود وضعیت اتوبوسرانی تمرکز شده ایم.

 

شفیعی با بیان اینکه معاونت از چند مسیر درحال پیگیری افزایش ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی‌ است، افزود: بعضی رسانه‌ها وارد این موضوع شدند که چرا شهرداری باب ورود اتوبوس کارکرده اروپایی به پایتخت را بازکرده است. باید از زیر سنگ هم که شده برای شهروندان اتوبوس خریداری کرد. اتوبوس‌های موجود بسیار فرسوده هستند؛ به نحوی که با وصله و پینه و هزینه‌های بسیار بالا در تعمیر و نگهداری، ناوگان فرسوده موجود را تحت سرویس و سرپا نگه می‌داریم. 

 

وی با تأکید براینکه هزینه نگهداری ناوگان اتوبوسرانی از هزینه خرید اتوبوس‌های کم کارکرد بیشتر شده است، یادآور شد: یکی از مسیرهای توسعه ناوگان، همکاری با بخش خصوصی است. چندی پیش بخش خصوصی اعلام کرد که می‌تواند اتوبوس‌هایی که دارای حداقل ضوابط و استانداردهای آلایندگی از نظر کیفیت، مکانیک و آلایندگی هستند را وارد کشور کند.

معاون شهردار تهران در ادامه عنوان کرد: اتوبوس‌هایی در تهران فعالیت می‌کنند که ۱۶ سال سن دارند. همچنین تقریباً ۹۵ درصد ناوگان اتوبوسرانی تهران فرسوده و از رده خارج است؛ بنابراین باتوجه به شرایط موجود دیگر نباید نگران این باشیم که اتوبوس چهار سال کارکرده و تولید یک کشور توسعه یافته و با کیفیت بالا، وارد ناوگان شود.

شفیعی ضمن اشاره به بکارگیری همه ظرفیت‌های تولید داخل، گفت: ۱۷۵ دستگاه اتوبوسی که از ایران خودرو دیزل تحویل گرفته شد با همه نواقص درحال فعالیت است. چند هفته گذشته جلسه‌ای در سازمان حمایت با موضوع اینکه چرا خرابی اتوبوس‌های ایران خودرو دیزل زیاد است و از نظر اقتصادی نمی‌صرفد که مدام تعمیر شود، برگزار شد. البته این مساله فقط مختص تهران نیست و شهرهای دیگر هم این گلایه را دارند.

وی در ادامه وزارت کشور را به عنوان یکی از پرامیدترین کانال‌های شهرداری برای خرید اتوبوس معرفی کرد و افزود: وزارت کشور کمی نسبت به برنامه زمان بندی اعلام شده در ابتدای قرارداد، تأخیر دارد اما حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به عنوان بخشی از پیش پرداخت قرارداد ۹۰۰ دستگاه اتوبوس، واریز شده است. همچنین عملیات تولید اتوبوس‌ها در یکی از قراردادها (قرارداد ۹۰۰ دستگاه اتوبوس سهم تهران) آغاز شده است.

تحویل ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال به شهرداری تهران

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه سخنان خود، بیان کرد: به نظر می‌رسد که تا پایان سال حداقل ۵۰۰ دستگاه از ۹۰۰ دستگاه اتوبوس با کیفیت تحویل شهرداری شود. در قراردادهای دیگری که وزارت کشور با خودروسازان داخلی منعقد کرده [سهم شهرداری تهران در تمامی آن‌ها دیده شده است] شهرداری تهران اعلام آمادگی داشته و سهم پیش پرداخت‌ این قراردادها هم آماده واریز است.

شفیعی با بیان اینکه اتوبوس‌ها به تدریج از نیمه دوم سال وارد پایخت می‌شوند، افزود: شهرداری قرارداد دیگری با بخش خصوصی دارد که قرار است ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی وارد معابر سطح شهر شود. این اتوبوس‌ها نیز از شهریور تحویل گرفته می‌شوند.

وی درباره چگونگی تأمین منابع برای تعمیرات اساسی اتوبوس‌ها، توضیح داد: برای اورهال اتوبوس‌ها تعدادی کانال به منظور تأمین منابع (غیر از منابع نقد و غیرنقد شهرداری) نظیر تسهیلات صندوق کارآفرینی امید با همکاری دولت پیش بینی شده است. برای دریافت تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در چند هفته گذشته، مشکلی در تضامین وجود داشت که تقریباً برطرف شده و به زودی تسهیلات دریافت می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره تعداد اتوبوس‌هایی که قرار است اورهال شوند، گفت: هدف گذاری کلی هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بود که شهردار تهران دستور داد این عدد به تعداد کل ناوگان قابل اورهال افزایش یابد. درحال حاضر ۲ و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس قابل اورهال در شهر تهران وجود دارد. امسال اورهال ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس محقق نمی‌شود اما هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای امسال پیش بینی و هدف گذاری شده است.

شفیعی در ادامه عنوان کرد: قرارداد اورهال بین شرکت واحد اتوبوسرانی و خودروسازان منعقد شده و به سرعت منابع آن پرداخت می‌شود؛ البته بخشی از اورهال مربوط به بخش خصوصی است که اعلام آمادگی کرده‌اند خودشان اورهال را انجام دهند و از بخش یارانه‌ای که ماهیانه پرداخت می‌شود، سهم آورده‌شان جبران شود.

به گفته وی؛ در مجموع سه کانال تأمین منابع مالی (شهرداری منابع نقد و غیرنقد، صندوق کارآفرینی امید و دولت، بخش خصوصی) برای اورهال اتوبوس‌ها به صورت موازی درحال پیگیری است.

نظرات بینندگان