arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

هشدار سازمان ملل نسبت به آزمایش هسته‌ای احتمالی پیونگ‌یانگ

کارشناسان سازمان ملل گزارش دادند که کره شمالی در حال آزمایش دستگاه‌های فعال‌سازی هسته‌ای بوده و تدارک انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر در ماه ژوئن در مراحل نهایی قرار داشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: کارشناسان سازمان ملل گزارش دادند که کره شمالی در حال آزمایش دستگاه‌های فعال‌سازی هسته‌ای بوده و تدارک انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر در ماه ژوئن در مراحل نهایی قرار داشته است.

کارشناسان سازمان ملل در بریده گزارش خود که به دست خبرگزاری آسوشیتدپرس رسیده اعلام کردند که نمی‌توانند تاریخ و مکان این آزمایش را مشخص کنند.

در این گزارش آمده است کره شمالی در حال تسهیل آزمایش‌های مضاعف هسته‌ای با فراهم‌سازی شرایطی در سایت آزمایشی این کشور در شمال شرقی خود است و به توسعه توانایی خود برای ساخت یکی از اجزای کلیدی تسلیحات هسته‌ای ادامه می‌دهد.

در این گزارش آمده است از اوایل ماه ژوئن دو کشور عضو سازمان ملل در ارزیابی‌های خود به این نتیجه رسیدند که تدارکات کره شمالی برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای در مراحل پایانی قرار دارد.

این کارشناسان همچنین اعلام کردند که کره شمالی در سال میلادی جاری ۲ هک گسترده انجام داده که به سرقت از صدها میلیون دلار ارز دیجیتال منجر شده است پیونگ‌یانگ همچنین با کمک به واردات غیرقانونی نفت و صدور زغال‌سنگ ادامه می‌دهد که نقض‌کننده تحریم‌های سازمان ملل است.

مقامات اطلاعاتی آمریکا و کره جنوبی گفته‌اند که از تلاش‌های کره شمالی برای آماده‌سازی سایت آزمایش پونگی - ری برای یک آزمایش هسته‌ای دیگر آگاه هستند. این هفتمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی از سال ۲۰۰۶ و نخستین آزمایش هسته‌ای این کشور از سپتامبر ۲۰۱۷ است.

در این گزارش که به شورای امنیت سازمان ملل ارسال شده جزئیاتی درباره اقداماتی که در این سایت توسط جمهوری دموکراتیک خلق کره انجام می‌شود منتشر شده است.

رابرت فلوید رئیس سازمان معاهده ممنوعیت آزمایش سلاح هسته‌ای در سازمان ملل در کنفرانسی خبری گفت که تأسیسات نظارتی این سازمان شش آزمایش هسته‌ای گذشته کره شمالی را تشخیص داده‌اند وی گفت اگر آزمایش هفتمی در کار باشد مطمئن هستند که سیستم‌های ما متوجه آن شده و اطلاعاتش را با دیگر کشورهای جهان به اشتراک خواهیم گذاشت.

گرچه تصاویر ماهواره‌ای از این سایت هسته‌ای کره شمالی نشان می‌دهد پیونگ‌یانگ در تدارک یک آزمایش هسته‌ای است اما تاکنون گزارشی در این باره منتشر نکرده است.

نظرات بینندگان