arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۰۶ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱۶ مرداد ۱۴۰۱؛ از شانس ۵۰ درصدی توافق تا ماجرای بازگشت بنزین پتروشیمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

طالبان اقامتگاه الظواهری را لو داده بود؟
شبکه سی‌ان‌ان 18 هند مدعی شد که «ملا یعقوب» وزیر دفاع دولت موقت طالبان احتمالا محل سکونت ایمن الظواهری سرکرده القاعده در افغانستان را به آمریکا افشا کرده است. این رسانه همچنین در ادامه نوشت که امیرخان متقی، وزیر خارجه دولت موقت طالبان نیز از جمله افرادی است که این امکان وجود دارد که محل اختفای الظواهری را به مقامات آمریکا داده باشد.  این در حالی است که سخنگوی طالبان روز شنبه اعلام کرد، در محل ترور ایمن الظواهری، سرکرده القاعده که واشنگتن به تازگی اعلام کرد که در منزلش در کابل هدف قرار گرفته، هیچ جسدی پیدا نشد.

بازماندن ۶۰۰ هزار دانش‌آموز از تحصیل
اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه در رابطه با جاماندگان از تحصیل تصریح کرد: بحث جاماندگان از تحصیل یکی از موارد مورد توجه ماست که در دوران کرونا کمی شدت پیدا کرد. برای رسیدگی به این امر همکاران ما در معاونت‌های متوسطه و ابتدایی این افراد را شناسایی کرده‌اند و بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر هستند.

شانس دستیابی به توافق ۵۰ درصد است
«محمد مرندی» مشاور هیأت مذاکره‌کننده ایران گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده، اما باید احتیاط کرد. وی تأکید کرد: نمی‌دانم که به توافق می‌رسیم یا خیر و شانس دستیابی به توافق ۵۰ درصد است.

تولید بنزین پتروشیمی بعید است
سید حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ایران در واکنش به گمانه‌زنی‌ها مبنی بر بازگشت بنزین پتروشیمی، گفت: با توجه به آن سابقه ذهنی بدی که مردم نسبت به بنزین پتروشیمی دارند و خطراتی که برای محیط زیست و سلامت جامعه به دنبال دارد، تولید بنزین پتروشیمی بعید است. همچنین معلوم نیست که بنزین پتروشیمی برای دولت ارزان‌تر از بنزین وارداتی دربیاید.

پیشنهاد کره شمالی به روسیه برای اعزام ۱۰۰ هزار «داوطلب» برای جنگ در اوکراین
بر اساس گزارش تلویزیون دولتی روسیه، کره شمالی به روسیه ۱۰۰ هزار «داوطلب» برای کمک در جنگ علیه اوکراین پیشنهاد داده است.

برخورد پژو ۲۰۶ با هیئت عزاداری
عباس عابدی سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان گفت: بر اثر برخورد یک دستگاه پژو ۲۰۶ با هیئت عزاداری در اردستان ۳ نفر فوت و ۱۹ نفر مصدوم شدند.

فریدون عباسی: چرا دقیق نمی‌گویید مذاکره در خصوص چیست؟
فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: متاسفانه همین امروز نیز دقیق گفته نمی‌شود مذاکره در خصوص چیست؟ اگر مذاکرات در خصوص رفع تحریم است واضح به مردم بگویید که این موضوع را مطرح کردیم و طرف مقابل چه جوابی داده است؟ مردم باید بدانند که طرف‌های مقابل بی منطق هستند.

توافق اردوغان با پوتین
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز جمعه پس از یک دیدار چهار ساعته، موافقت کردند همکاری دو جانبه را تقویت کنند. معاون نخست وزیر روسیه پس از این دیدار اعلام کرد: تحت توافق جدید، ترکیه موافقت کرد بخشی از پول واردات گاز طبیعی از روسیه را به روبل پرداخت کند.

المیادین: بر سر موضوعات باقی‌مانده در وین، توافق نهایی نشده
شبکه خبری المیادین به نقل از خبرنگار خود در وین گزارش داد، طی دو روز گذشته، درباره پیشنهاد اروپا و ایده‌های تهران، تبادل نظر شد. وی تأکید کرد در مذاکرات احیای برجام، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است، ولی هنور بر روی موضوعاتی که تا کنون باقی مانده است، توافق نهایی صورت نگرفته است.

نظرات بینندگان