arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۲۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۱

ستاره‌ای حیرت‌انگیز یا سوسیس دودی؛ شوخی با تصویر جیمز وب که سروصدا به پا کرد

«آتین کلاین» فیزیکدان فرانسوی اخیرا تصویری از یک سوسیس دودی منتشر کرد و ادعا کرد تصویری از یک ستاره منتشر شده توسط جیمز وب است. او بعدا بابت شوخی خود عذرخواهی کرد. اگر در علم کیهانشناسی متخصص نباشیم، بسیار آسان است که نمایی از یک ستاره درحال مرگ را با یک تکه سوسیس دودی اشتباه بگیریم - به خصوص اگر یک اخترفیزیکدان در صفحه توییت خود چنین شوخی عجیبی بکند!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«آتین کلاین» فیزیکدان فرانسوی اخیرا تصویری از یک سوسیس دودی منتشر کرد و ادعا کرد تصویری از یک ستاره منتشر شده توسط جیمز وب است. او بعدا بابت شوخی خود عذرخواهی کرد.

اگر در علم کیهانشناسی متخصص نباشیم، بسیار آسان است که نمایی از یک ستاره درحال مرگ را با یک تکه سوسیس دودی اشتباه بگیریم - به خصوص اگر یک اخترفیزیکدان در صفحه توییت خود چنین شوخی عجیبی بکند!

«آتین کلاین» فیزیکدان فرانسوی چندی پیش تصویری از یک «Chorizo» - یک قطعه سوسیس دودی - منتشر کرد و ادعا کرد که این ستاره «پروکسیما قنطورس» است که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) از آن تصویربرداری شده است. کلاین در توییت خود نوشت: «این سطح از جزئیات دنیای جدیدی را برای ما آشکار می‌کند.» این توییت توسط بیشتر از بیست هزار نفر پسندیده و بازتوییت شد - پیش از آنکه کلاین فاش کند این تصویر تنها تصویر یک سوسیس دودی است، نه تصویر نزدیک‌ترین ستاره به خورشید.

کلاین پس از آنکه استقبال مردم از توییت خود را دید، در توییت دیگری عذرخواهی کرد و از مردم خواست تا با دقت بیشتری به آنچه در فضای مجازی منتشر می‌شود، دقت کنند.

این یک شوخی عجیب با تصاویر و اطلاعاتی بود که تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر می‌کند. افراد باید هوشیار باشند که قصد کلاین از این حقه کوچک تنها این بود که به مردم توصیه کند هنگام برخورد با اطلاعات کیهانی دقیق باشند - به خصوص زمانی که در مورد اجرام مرموز مانند سیاهچاله‌ها، کرم‌چاله‌ها و امثالهم - با اطلاعاتی در فضای مجازی روبرو می‌شوند.

تصاویر را به راحتی می‌توان با برنامه‌های مختلف مانند فتوشاپ تغییر داد و ادعا کرد آن‌ها متعلق به نواحی دوردست کیهان هستند و تلسکوپ‌هایی مانند هابل یا جیمز وب از آن عکس‌برداری کرده‌اند. مردمی که در علم کیهانشناسی و اخترفیزیک متخصص نیستند، ممکن است به راحتی این تصاویر را به عنوان تصاویر منحصربه‌فرد کیهانی در نظر بگیرند.

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان