arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۹ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

ماهواره ایرانی خیام امروز به فضا پرتاب می‌شود

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که وارد کشور قزاقستان شده گفت: ماهواره ایرانی «خیام» ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه سه شنبه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ماهواره ایرانی «خیام» ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه سه شنبه از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مدار ۵۰۰ کیلومتری پرتاب خواهد شد.

عیسی زارع‌پور که وارد کشور قزاقستان شده است، با انتشار ویدیویی در فضای مجازی درباره این سفر گفت: ماهواره جمهوری اسلامی ایران به نام «خیام» همراه با پرچم جمهوری اسلامی ایران بر روی ماهواره‌بر «سایوز» نصب شده است و انشالله سه‌شنبه ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه به وقت ایران به فضا پرتاب خواهد شد.

وزیر ارتباطات افزود: این آغاز یک همکاری راهبردی بین ایران و روسیه در حوزه فضایی است. البته این همکاری چند سالی به طول انجامیده، اما در دولت سیزدهم با تلاش و مجاهدت همکارانم در وزارت ارتباطات و وزارت امور خارجه این مهم به ثمر نشست و امروز شاهد پرتاب این ماهواره راهبردی خواهیم بود.

وی تاکید کرد: این ماهواره برای تامین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور، گام بسیار بلندی است و می‌توانیم از تصاویر آن با دقت بسیار بالا برای ارتقا کاربرد‌های فضایی کشور در حوزه‌های محیط زیست و کشاورزی استفاده کنیم.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: ما در کنار همکاری‌های راهبردی با کشور‌های صاحب‌نام در صنعت فضایی دنیا مانند روسیه، توسعه فناوری بومی فضایی را در دستور کار داریم و تا پایان سال جاری به هدف قرار دادن ماهواره سنجشی در مدار ۵۰۰ کیلومتری فضایی دست خواهیم یافت.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: اکنون می‌توانیم ماهواره‌های سبک را در مدار قرار بدهیم. ماهواره خیام، ۶۰۰ کیلوگرم وزن دارد و قرار است در مدار ۵۰۰ کیلومتری از زمین قرار بگیرد. تا پایان دولت سیزدهم شاهد ماهواره و ماهواره‌بر بومی خواهیم بود که به دست نخبکان کشور خودمان به فضا پرتاب می‌شود. تا آن زمان برای تامین داده‌های مورد نیاز کشور به همکاری خود با کشور‌های صاحب این فناوری ادامه خواهیم داد.

نظرات بینندگان