arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

مایک پِنس اسامی فضانوردان عازم ماه را لو داد

مایک پِنس، معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، در ۱۹ آذر ۱۳۹۹، اسامی ۱۸ فضانورد منتخب برای شروع آموزش به‌منظور سفر به ماه را اعلام کرد. این اقدام او که باعث تضعیف روحیه فضانوردان شد با انتقاداتی روبه‌رو و به سیاست‌بازی تعبیر شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مایک پِنس، معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، در ۱۹ آذر ۱۳۹۹، اسامی ۱۸ فضانورد منتخب برای شروع آموزش به‌منظور سفر به ماه را اعلام کرد. این اقدام او که باعث تضعیف روحیه فضانوردان شد با انتقاداتی روبه‌رو و به سیاست‌بازی تعبیر شد.

به گزارش پایگاه خبری اِس‌اِف‌آی (SFI)، در ۹ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آذر ۱۳۹۹)، مایک پِنس، معاون رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، اعلام کرد تیم آرتمیس متشکل از ۱۸ فضانورد برای شروع آموزش برای اعزام‌ به ماه انتخاب شده‌اند.

اسامی کادر ۱۸ نفره انتخاب‌شده از میان ۴۷ فضانورد فعال در آن زمان، قبلاً اعلام نشده بود و اعلام آن در پایان جلسه شورای ملی فضایی به ریاست پنس در مرکز فضایی کندی ناسا تا حدودی غافلگیرکننده بود.

در آن زمان، این روش اعلام اسامی با انتقاداتی روبه‌رو شد.

بنابر اظهارات اریک بِرگِر در وبگاه هنر فناوری (Ars Technica)، هنگامی که در ابتدا از آن‌ها خواسته شد که نام‌هایی را در کادر خود بگنجانند، دفتر فضانوردی ناسا بی‌اعتنایی نشان داد؛ اما کاخ سفید و مرکز فرماندهی ناسا آن‌ها را تحت فشار قرار دادند.

فرماندهی فضانوردان مستقر در هیوستون نمی‌خواست اسامی فضانوردان به صورت عمومی اعلام شود؛ زیرا این کار باعث می‌شود حس وحدت میان فضانوردان تضعیف شود.

برای عده‌ای این سؤال پیش آمد که چه لزومی داشت که اعلام اسامی در زمانی صورت بگیرد که فقط کمی بیشتر از یک ماه به کنار رفتن پِنس از سِمَتش باقی مانده بود.

یکی از فضانوردان سابق به وبگاه هنر فناوری گفت: این غیرعادی است که کسی که در حال رفتن است، افراد را برای انجام کاری تعیین کند. این کار احتمالاً در نهایت توجه زیادی را جلب خواهد کرد؛ اما واقعاً هیچ معنایی ندارد. دفتر فضانوردی ناسا از اینکه به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده شود متنفر است و این کار بوی سیاست‌بازی می‌دهد.

با گذشت زمان، مشخص شد که فضانورد سابق ناشناس حق داشت و اظهارات پنس در ۹ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آذر ۱۳۹۹) بی‌معنا بود.

در روز جمعه ۵ آگوست ۲۰۲۲ (۱۵ مرداد ۱۳۹۹)، رِید وایزمن، رئیس فعلی دفتر فضانوردی ناسا، در روز رسانه‌ای آرتمیس ۱ در مرکز فضایی جانسون گفت: ما ۴۲ فضانورد فعال در ناسا داریم. در حال حاضر، هریک از فضانوردان ما واجد شرایط مأموریت آرتمیس هستند.

علاوه بر این، هنگامی که از وایزمن درباره انتخاب گروه کوچک آرتمیس از میان بیش از ۴۰ فضانورد سؤال شد، گفت: ما به هیچ وجه این کار را انجام نداده‌ایم. ما ۴۲ فضانورد فعال داریم و اوایل امسال، آخرین نامزدهای فضانوردی را اعلام کردیم. آن‌ها در حال گذراندن آموزش اولیه هستند. حدود ۱۸ ماه دیگر که فارغ‌التحصیل شدند، با ما به ۴۲ فضانورد فعال می‌پیوندند.

برگر پس از اظهارات وایزمن در ۵ آگوست در توئیتر نوشت: اعلام اسامی فضانوردان کادر آرتمیس یک شیرین‌کاری رسانه‌ای بود که برای ناسا پیامدهای منفی داشت؛ زیرا فضانوردان دفتر فضانوردی را به دو گروه «افراد شایسته» و «افراد غیرشایسته» تقسیم کرد که باعث تضعیف روحیه آن‌ها بود. ناسا باید از بیانیه وایزمن حمایت کند و بگوید که همه افرادش واجد شرایط مأموریت‌های آرتمیس هستند.

نظرات بینندگان