arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۹۷۹
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۷ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

تجمع اعتراضی زنان افغان با شعار «نان، کار، آزادی» در خیابان‌های کابل / طالبان برای متفرق کردن زنان معترض تیر هوایی شلیک کردند

نیرو‌های طالبان روز شنبه برای متفرق کردن تظاهرات زنان در کابل، پایتخت افغانستان تیر هوایی شلیک کردند. حدود ۴۰ زن معترض با شعار «نان، کار و آزادی» در مقابل وزارت معارف راهپیمایی کردند. این تظاهرات چند روز مانده به نخستین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت برگزار شد. آن‌ها همچنین پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «می‌مانیم، می‌سازیم، طالب رفتنی است»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: نیروهای طالبان روز شنبه برای متفرق کردن تظاهرات زنان در کابل، پایتخت افغانستان تیر هوایی شلیک کردند.

حدود ۴۰ زن معترض با شعار «نان، کار و آزادی» در مقابل وزارت معارف راهپیمایی کردند. این تظاهرات چند روز مانده به نخستین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت برگزار شد. آنها همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «می‌مانیم، می‌سازیم، طالب رفتنی است»

اگرچه حضور طالبان در افغانستان به بدتر شدن وضعیت اقتصادی و رشد فزاینده فقر در میان اقشار مختلف مردم این کشور منجر شد اما به قدرت رسیدن آنها معنای بیشتری برای زنان افغان داشت.


بسیاری از زنان با روی کارآمدن این گروه مذهبی محافظه‌کار حق دسترسی به اشتغال، خروج آسان از خانه، سفر و ادامه تحصیل را از دست دادند.

نقش کلیدی زنان در تامین معاش خانواده
در افغانستانی که دهه‌های اخیر درگیر جنگ و ناآرامی بوده است، زنان نقش کلیدی در تامین معاش خانواده‌ها داشتند و حالا با روی کارآمدن طالبان آنها کمتر از گذشته از حق دسترسی به اشتغال برخوردارند.

مساله آموزش متوسطه زنان افغانستان نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام است. بسیاری از دختران افغان که تحصیلاتشان را در مدارس ابتدایی به پایان رسانده‌اند در یک سال گذشته خانه‌نشین شده‌اند و امکان ورود به مدارس متوسطه را ندارند. برخی از خانواده‌ها نیز به ثبت نام دختران شان در مدارس زیرزمینی و پنهانی روی آورده‌اند.

روی آوردن گروهی از خانواده‌ها به مدارس زیرزمینی و پنهانی
تجربه مدارس زیرزمینی برای دسترسی دختران افغان به حق تحصیل در دوره نخست حکومت طالبان نیز مرسوم بود.


وزارت معارف دولت طالبان چند ماه پس از حضور در قدرت دستور داد تا کلاس‌های درس دختران از مقطع ششم به بالا تعطیل شود.

پس از اعلام رسمی این خبر از سوی مقام‌های طالبان دختران محروم از تحصیل با چشمانی گریان از مدارس به خانه بازگشتند.

اعتراض‌های گاه و بیگاه زنان به حذف شدن از فضاهای عمومی و آموزشی
حذف زنان از شماری از مشاغل دولتی، سختگیری در زمینه پوشش و ممنوعیت سفر بدون همراه مرد به خارج از شهر محل سکونت از جمله محدودیت‌هایی است که تا کنون طالبان برای زنان افغانستان وضع کرده است. با این حال عمومی شدن فقر در این کشور وضعیت تحصیل دختران حتی در مقطع ابتدایی را نیز تهدید می‌کند.

اواخر ماه مارس سال جاری میلادی، گروهی از زنان افغانستان با شعار «مکاتب را باز کنید»، «آموزش حق ماست» و «تحریم تحریم»، در کابل به خیابان آمدند تا به تصمیم طالبان برای تعطیلی مدارس راهنمایی و دبیرستان دختران تنها چند ساعت پس از اعلام بازگشایی مدارس اعتراض کنند.

عدول طالبان از تعهداتشان در گفت‌وگوهای دوحه
توماس وست، نماینده آمریکا در امور افغانستان نیز در همان ماه مارس اعلام کرده بود که «ایالات متحده از طالبان مطلع شده که آنها می‌خواهند تصمیم خود مبنی بر حذف دختران از مدارس در افغانستان را در روزهای آینده لغو کنند.»

اتفاقی که هیچگاه روی نداد. در همین حال جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تعطیلی مدارس متوسطه دختران در افغانستان را لغو وعده‌ طالبان در مذاکرات دوحه خواند.
دختران افغانستان همچنان چشم‌انتظار حمایت‌های بین‌المللی برای فشار آوردن بر مقام‌های طالبان هستند تا مگر راهی برای بازگشت به پشت میز مدرسه بیابند.

نظرات بینندگان