arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۰۰
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۱۷ تير ۱۳۹۱

قوی ترین انفجار خورشید در تابستان/ تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : قوی ترین انفجار خورشیدی که تاکنون در فصل تابستان رخ داده شب گذشته ساعت 23 به وقت گرینویچ ( 3:30 به وقت تهران) رخ داد که در ادامه انفجارهای قدرتمندی بود که این هفته از سوی نزدیک ترین ستاره به زمین ماه شکل گرفت.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، براساس اعلام مرکز پیش بینی وضعیت هوای فضایی آمریکا، انفجار خورشید پس از ساعت 23 به وقت گرینویچ رخ داد و در زمره انفجارهای کلاس X1.1کلاس بندی می شود، کلاس ای یکی از قوی ترین انفجارهای ممکن خورشیدی را دربرمی گیرد.

این انفجار خورشیدی بزرگ از لکه خورشیدی بزرگ AR1515شکل گرفت که این هفته چندین انفجار مهیب را رقم زد. دانشمندان وضعیت هوای فضایی به دقت این لکه را برای انفجارهای احتمالی کلاس Xزیر نظر داشته اند.


شدیدترین انفجار تابستانی خورشید با کلاس X1.1 که شب گذشته صورت گرفت

لکه خورشیدی ناحیه‌ای بر روی سطح خورشید (فوتوسفر) است که به وسیله فعالیت‌های شدید مغناطیسی بوجود می‌آید که مانع از انتقال گرما می‌شوند، این ناحیه‌ها به علت کاهش درجه حرارت سطح به وجود می‌آیند. آن‌ها می‌توانند بدون کمک تلسکوپ از روی زمین نیز دیده شوند. اگرچه این ناحیه‌ها درجه حرارتی در حدود 3 هزار تا 4 هزار و 500 کلوین دارند، تضاد دمای این ناحیه با مواد پیرامون در حدود 5 هزار و 800 کلوین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به وضوح به عنوان لکه‌های سیاه دیده بشوند.

لکه خورشیدی AR1515بسیار بزرگ است و در امتداد 191 هزار کیلومتری سطح خورشیدی گسترده شده است.


رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا منطقه فعال خورشید موسوم به AR1515 را مشاهده کرده است و این تصویر روز 4 ژوئیه درست دو روز پیش از طوفان قوی خورشید گرفته شده است، روزی که خورشید طوفان کلاس M5.3 داشته است

درحالی که انفجار خورشیدی شب گذشته قوی ترین انفجار فصل تابستان بوده است ، اما نمی توان آن را قوی ترین انفجار سال 2012 دانست، چرا که در ماه مارس خورشید انفجار خورشیدی را با کلاس X5.4داشت و انفجار شب گذشته در رده پنجم کلاسX  انفجارهای خورشیدی بود.

دیروز مقامات وضعیت هوایی فضا نسبت به انفجارهای احتمالی از این لکه خورشیدی هشدار داده بودند. خورشید از هفته گذشته در چندین لکه خورشیدی در سمتی که رو به زمین بوده فعالیتهای قابل توجهی داشته است.


میدان مغناطیسی کروموسفر، لایه نازکی از اتمسفر خورشید که بین لایه قابل مشاهده و فوتوسفر قرار گرفته که به آن تاج خورشید گفته می شود

براساس گزارش اسپیس، یکی از این مقامات اظهار داشته است که قسمت اعظم این فعالیتها از منطقه 1515 صورت گرفته است، منطقه با اندازه متوسط و فعال که دارای یک میدان مغناطیسی است که موجب ایجاد فعالیتهای انفجاری کلاس Xمی شود.

دانشمندان قدرت انفجارهای خورشیدی را برحسب کلاس های انرژی با سه حرفC، M وXاندازه گیری می کنند. کلاس Xاین انفجارها دارای بیشترین قدرت هستند. انفجارهای متوسط با کلاس Mمشخی می شوند و کلاس Cآن دسته از انفجارهایی هستند که کمترین تأثیر را بر زمین دارد.
نظرات بینندگان