arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۰۲۹
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۳ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

آمریکا کشتی‌ و هواپیمای جنگی به تنگه تایوان اعزام می‌‌کند

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، با وجود تشدید تنش‌ها با چین عبور هوایی و دریایی از تنگه تایوان ادامه خواهد یافت. این مقام کاخ سفید از تداوم حضور و فعالیت نظامی در تنگه تایوان "در برابر افزایش تهدیدات نظامی چین" خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دویچه وله: یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت، با وجود تشدید تنش‌ها با چین عبور هوایی و دریایی از تنگه تایوان ادامه خواهد یافت. این مقام کاخ سفید از تداوم حضور و فعالیت نظامی در تنگه تایوان "در برابر افزایش تهدیدات نظامی چین" خبر داد.

کورت کمپبل، هماهنگ‌کننده آمریکا در منطقه هند-اقیانوسیه اعلام کرد، ایالات متحده می‌خواهد روابط تجاری خود را با تایوان گسترش دهد و در این راستا به عبور هوایی و دریایی استاندارد از طریق تنگه تایوان در هفته‌های آینده ادامه می‌دهد.

کمپبل از نقشه راه جدیدی برای مذاکرات تجاری با تایوان خبر داد و تاکید کرد‌، آمریکا می‌خواهد منطقه را در برابر رفتار تحریک‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده پکن به وضعیت با ثبات‌تری برساند.

هماهنگ‌کننده آمریکا در منطقه هند-اقیانوسیه جزئیات بیشتری در مورد میزان تحرکات برنامه‌ریزی شده نیروهای آمریکایی در تنگه تایوان ارائه نکرد.

کمپبل مانورهای اخیر چین را به عنوان یک "واکنش افراطی" توصیف کرد و گفت پکن همچنان به رفتار "تحریک‌آمیز، بی‌ثبات‌کننده و بی‌سابقه" خود ادامه می‌دهد. این رزمایش‌ها پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان انجام گرفت.


دولت تایوان از اظهارات این مقام ارشد آمریکایی استقبال کرد. وزارت خارجه این کشور از واشنگتن برای "حمایت قاطع" و "اقدامات مشخص برای حفظ امنیت بین تنگه‌ها و صلح منطقه‌ای" تشکر کرد.

چین تایوان و آب‌های اطراف آن را جزو قلمرو مستقل خود می‌داند. ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر از این مسیر آبی تنگه تایوان به عنوان مسیری بین‌المللی استفاده می‌کنند.

تایوان که به صورت خودگردان اداره می‌شود، از دید چین، استانی جدا شده از این کشور تلقی می‌شود و جمهوری خلق چین، تایوان دموکراتیک و خودمختار را بخشی از قلمرو جغرافیایی خود می‌داند و می‌خواهد در صورت لزوم با استفاده از نیروی نظامی، با سرزمین اصلی متحد شود.

حمله روسیه علیه اوکراین این نگرانی را ایجاد کرده است که پکن بتواند از رویکردی مشابه در مناقشه خود با تایوان استفاده کند.

نظرات بینندگان