arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۲۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

گفتگوی معاون وزیر خارجه با طالبان درباره امنیت مرز‌های مشترک و تسهیل صدور ویزا برای افغان‌ها

«امیرخان متقی» وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان امروز (یکشنبه 23 مرداد) با «علی‌رضا بیگدلی» معاون کنسولی وزارت امور خارجه و «بهادر امینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان امروز (یکشنبه 23 مرداد) با «علی‌رضا بیگدلی» معاون کنسولی وزارت امور خارجه و «بهادر امینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل دیدار و گفت‌وگو کرد.

 براساس بیانیه وزارت خارجه طالبان، در این دیدار، تسهیلات ارائه خدمات کنسولی برای تجار، کارگران و مهاجران افغان در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیرخان متقی در این دیدار ضمن قدردانی از حضور معاون وزیر خارجه ایران در افغانستان خواستار تسهیل صدور ویزا برای تاجران، کارگران و مهاجران افغانستان در ایران شد.

وی تاکید کرد: برای یکپارچگی اقتصادی در سطح منطقه و افزایش تجارت با ایران باید ترانزیت و حمل و نقل گسترش یافته و هزینه‌ها کاهش یابد.

سفارت ایران در کابل امروز از سفر معاون کنسولی وزارت خارجه این کشور به کابل برای رایزنی با مقامات طالبان خبر داده بود.

سفارت ایران در کابل در توییتی نوشت: «علیرضا بیگدلی، معاون کنسولی وزارت خارجه ایران به منظور مذاکره با مقامات افغانستان پیرامون همکاری‌های کنسولی، قانونمندکردن سفرهای غیرقانونی اتباع افغانستان به ایران، امنیت مرزهای مشترک و صدور روادید متقاضیان سفر به کربلا در ایام اربعین، به افغانستان سفر نموده است.»

این در حالی است که جمعه گذشته نیز «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با وزیر خارجه طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

«حافظ ضیاء احمد»، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت که در این دیدار در رابطه با بهبود روابط اقتصادی و تجاری، مشکلات بانکی افغان‌های مقیم ایران و سرنوشت زندانیان افغان در آن کشور، در این دیدار گفت‌وگو شده است.

به گفته معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، کاظمی قمی در این دیدار افزوده که مشکلات بانکی تاجران افغان را با بانک مرکزی مطرح خواهد کرد و به زودی این مشکل برطرف می‌شود.

این در حالی است که هفته گذشته نیز وزیر راه ایران برای رایزنی با مقامات طالبان به کابل سفر کرده بود.

نظرات بینندگان