arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۲۳۸
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

سخنگوی وزارت خارجه: ۵ خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی ۸۰ روز است که در آرژانتین بازداشت هستند / انتظار از آرژانتین که ریاست شورای حقوق بشر را هم برعهده دارد این است که هر چه سریعتر این افراد را آزاد کند

آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت پنج خدمه ایرانی این هواپیماست که در چارچوب قرارداد بین شرکت هواپیمایی ایرانی و شرکت ونزوئلایی در ترکیب خدمه هواپیما حضور داشتند و بدون ارتکاب جرم اثبات شده حدودا ۸۰ روز در آرژانتین توقیف هستند و اتباع ایرانی هیچ جرمی در هیچ جا مرتکب نشدند و دادگاه روند تحقیقات را چند بار تمدید کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه درباره هواپیمای توقیف شده در آرژانتین بیان کرد: هواپیمایی که توقیف است در مالکیت ونزوئلا است و از نظر مالکیت و تابعیت هیچ ارتباطی با ایران ندارد. این هواپیما به طرف ونزوئلایی فروخته شده و مدارک فروش و انتقال مالکیت براساس سازوکارها و قوانین بین‌المللی از جمله ایکائو به ثبت رسیده است و ادعای آمریکا مبنی بر غیرقانونی بودن این معامله ادعای بی ربطی است. مخالفت خود را با این اقدام بیان کردیم.

او افزود: آنچه برای ما حائز اهمیت است وضعیت پنج خدمه ایرانی این هواپیماست که در چارچوب قرارداد بین شرکت هواپیمایی ایرانی و شرکت ونزوئلایی در ترکیب خدمه هواپیما حضور داشتند و بدون ارتکاب جرم اثبات شده حدودا ۸۰ روز در آرژانتین توقیف هستند و اتباع ایرانی هیچ جرمی در هیچ جا مرتکب نشدند و دادگاه روند تحقیقات را چند بار تمدید کرده است. به عنوان وظیفه ذاتی خود اقدام کردیم و سفارت ما در آرژانتین از ابتدای این رخداد پیگیر است و تماس‌هایی با مقامات آرژانتین برقرار کرده و ارتباطاتی با ونزوئلا انجام شده است. در مرکز حوزه کنسولی و سیاسی وزارت خارجه پیگیر این موضوع هستند. انتظار ما از مقامات آرژانتین است که تسلیم هیچ فشاری از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی نشوند و هر چه سریع تر زمینه خروج اتباع ایرانی را فراهم کنند.

وی گفت: انتظار از آرژانتین که ریاست شورای حقوق بشر را برعهده دارد به مسؤولیت خود در این زمینه عمل و هر چه سریعتر زمینه آزادی این افراد را فراهم کند.

نظرات بینندگان