arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۱ - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

العربی الجدید: «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا وعده داده که در جلسه آتی شورای حکام پرونده پادمانی ایران را ببندد به شرطی که آژانس در گزارشی پایان اختلافاتش با تهران را اعلام کند

 پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از «منابع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته‌ای» خبر داد «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران وعده داده که «واشنگتن آماده است که در جلسه آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی پرونده پادمانی را ببندد به شرطی که آژانس در گزارشی پایان اختلافاتش با ایران را اعلام کند».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: منابع مطلع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای جزئیات پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را تشریح و تأکید کردند که فرصت رسیدن به توافق نهایی از هر زمان بیشتر است.

 پایگاه خبری «العربی الجدید» به نقل از «منابع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته‌ای» خبر داد که پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در ساعات پایانی شب گذشته و در واپسین ساعت‌های ضرب‌الاجل تعیین‌شده از جانب «جوزپ بورل» در قالب یک نامه الکترونیک ارسال شده است.

این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود تأکید کرده‌اند که پاسخ ایران دربردارنده «ملاحظات» ایران درباره سه پرونده بلاتکلیف در مذاکرات است و افزوده‌اند که «متن پیشنهادی اروپا شامل وعده آمریکا درباره رفع تحریم‌های ثانویه برخی شرکت‌های اقتصادی وابسته به سپاه پاسداران و آمادگی برای حل مسئله ضمانت‌ها و اختلافات ایران و آژانس به صورتی سازنده و مثبت است».

به گفته این منابع، «رابرت مالی» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران وعده داده که «واشنگتن آماده است که در جلسه آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی پرونده‌ پادمانی را ببندد به شرطی که آژانس در گزارشی پایان اختلافاتش با ایران را اعلام کند».

این منابع تأکید کرده‌اند که متن اروپا شامل پیشنهاد یک جدول زمانی برای همکاری ایران و آژانس برای حل مسئله پادمانی (مربوط به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) تا پیش از نشست آتی شورای حکام در سپتامبر آینده است.

بر اساس این گزارش، ایران از بوررل خواسته که در این دو پرونده شفافیت بیشتری نشان دهد و «وعده‌های آمریکا به صورت مکتوب درآید».

این منابع گفته‌اند که ایران در پرونده حل اختلافات با آژانس «سختگیری شدیدی نشان نداده است».

همزمان، به گفته این منابع، تهران در پاسخ خود بر ضرورت دستیابی به ضمانت‌های اقتصادی جدی‌تر برای تضمین بقای توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها و تسهیل فعالیت شرکت‌های خارجی با ایران و تضمین ادامه‌دار بودن این فعالیت‌ها شده و در این باره ایده‌های تازه‌ای را مطرح کرده است.

این منابع گفته‌اند که ایران در پرونده رفع تحریم‌ها بر «تعیین سازوکاری برای تضمین عملی رفع تحریم‌ها و نه فقط رفع آنها روی کاغذ» پافشاری کرده است.

در این گزارش آمده که ایران همچنین برخی تعدیلات جزئی درباره برخی اصطلاحات و واژه‌ها در متن پیشنهاد اتحادیه اروپا را مطرح کرده تا مانع از سوءتفاهم بعدی یا امکان تفسیرهای گوناگون از آنها شود.

این منابع تأکید کرده‌اند که بورل تأکید کرده که تا چند روز آینده پاسخ آمریکا به این پیشنهادها را منتقل خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، این منابع افزوده‌اند که اکنون فرصت رسیدن به توافق نهایی از هر زمان بیشتر است اما قطعی شدن همه چیز مبتنی بر مسائل جزئی بر جای مانده و بسته شدن کامل پرونده‌های بلاتکلیف است.

خبرگزاری «فرانس پرس» نیز به نقل از یک سخنگوی امور خارجی بورل تأیید کرد که با دریافت پاسخ ایران، اروپا آن را بررسی می‌کند و پس از مشورت با دیگر شرکای امضاکننده توافق هسته‌ای و امریکا گام‌های بعدی را اعلام خواهد کرد.

نظرات بینندگان