arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۱

رئیس سابق نیروهای مسلح بریتانیا: سقوط کابل یک شکست سیاسی بود

سر نیک کارتر، ژنرال بازنشسته و فرمانده پیشین ستاد نیروهای مسلح بریتانیا سقوط دولت پیشین افغانستان را شکست سیاسی خواند و آن را ناشی از ناتوانی در «درک شرایط سیاسی محلی در یک دوره ۲۰ ساله» دانست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی‌بی‌سی: سر نیک کارتر، ژنرال بازنشسته و فرمانده پیشین ستاد نیروهای مسلح بریتانیا سقوط دولت پیشین افغانستان را شکست سیاسی خواند و آن را ناشی از ناتوانی در «درک شرایط سیاسی محلی در یک دوره ۲۰ ساله» دانست.

او گفت «دولتی که در افغانستان شکل دادیم پایدار نبود» و «نیروهای امنیتی افغان پایداری نداشتند» اما این موضوع درک نشد.

ژنرال کارتر در پاسخ به این پرسش که آیا این خطر وجود دارد که افغانستان دوباره به پایگاه گروه‌های خطرناکی مانند القاعده تبدیل شود، گفت: «بله، من این طور فکر می‌کنم. فکر می‌کنم اگر این کشور به یک کشور فراموش‌شده تبدیل شود، به احتمال زیاد در نهایت به تروریست‌ها و افرادی پناه می‌دهد که کارهایی را انجام خواهند داد که ما در ۱۱ سپتامبر، ۲۰ سال پیش، شاهد آن بودیم.»

رئیس سابق ستاد نیروهای مسلح بریتانیا تاکید کرد که «ما باید از طالبان بازخواست کنیم» اما «بعنوان بخشی از جامعه بین‌المللی باید در کنار همسایگان منطقه‌ای افغانستان با آنها تعامل داشته باشیم، به دلیل بحران انسانی که در افغانستان در جریان است.»

ژنرال کارتر گفت در میان طالبان افراد «مدرنیست» هم وجود دارد: «هرگز فکر نمی‌کردم این را بگویم، اما سراج الدین حقانی که بیست سال دشمن ما بود، می‌دانید که او یک مدرنیست است.»

او بعداً درباره این مصاحبه گفت که هنگام اشاره به نام آقای حقانی، اظهارات شخص دیگری را نقل کرده است.

نظرات بینندگان